|
The Comic in Henry James' Fiction
Kudrna, David ; Roraback, Erik Sherman (vedoucí práce) ; Robbins, David Lee (oponent)
Tématem této bakalářské práce je studium a výklad protkávání světa komedie v několika dílech Henryho Jamese s odrazem jmenovitých obtíží a hlubších problémů moderní společnosti, které spoluutvářejí společenský rámec v daný dílech. Autor práce je toho názoru, že komedie v uvedených dílech Henryho Jamese v zásadě kritizuje a satiricky napadá společenská zla moderní doby a postavy, které jim skládají hold. Bakalářská práce obhajuje stanovisko, které tvrdí, že komedie v rozebíraných dílech satirizuje řadu společensko- kulturních a ekonomických potíží a problémů tehdejší moderní doby, a to prostřednictvím zesměšnění a potupné diskreditace povětšinou zavrženíhodných postav, které, pod vlivem těchto proměn, negativně působí na životy dalších postav ve vybraných dílech. Ve snaze doložit toto tvrzení se práce obrací k následujícím textům Henryho Jamese: Holubičí křídla, Zlatá mísa, Portrét dámy, Vyslanci, Přitažení šroubu a Šelma v džungli. Práce nejdříve nabízí krátký přehled několika kritický přístupů ke komedii v díle Henryho Jamese, vyjadřuje se k jejich platnosti, vysvětluje stanovisko autora práce a ukazuje, ve směru jakých názorových proudů se bude práce ubírat během rozboru komedie ve vybraných dílech. Práce dále dokládá platnost tvrzení, že James byl autor, kterému nechybělo sociální uvědomění....
|
|
Mental and Ontological Simulacra: Non-Rationality and Non-Reality in Works by Philip K. Dick
Kudrna, David ; Roraback, Erik Sherman (vedoucí práce) ; Veselá, Pavla (oponent)
Tato diplomová práce předkládá model základní architektury narativní reality v dílech vědecké fikce Philipa K. Dicka, podle kterého světy Dickových děl zakládá dalekosáhlá proměna - jednotící dojem posunu - narativního tkaniva řídícího se principy ne-racionality a ne-reálna. Novotvary se spojovníkem příhodně zastupují paradigmata reality a mentálních konfigurací v díle PKD vyvracející zdánlivě přirozené dichotomické opozice a hierarchie reálna/nereálna a racionality/iracionality. Tato práce postihuje ne-racionalitu a ne-reálno Dickových světů za přispění ontologie diference Gillese Deleuze, v důsledku čehož tak z hlediska interpretace ne-racionalita a ne-reálno zaprvé navozují dojem, že narativní realita realizuje přirozený potenciál bytí jeho nepřetržitým nabýváním v mnohočetných podobách, a zadruhé znemožňují - v duchu Deleuzeovských simulaker - jednoznačné uchopení a kategorizaci narativní reality. Práce řeší a hodnotí základní předpoklady a tvrzení společná různým přístupům k tématu reality v beletrii PKD s cílem poskytnout nezbytný kontext pro následný rozvoj teoretického základu ne-racionálních a ne-reálných posunů reality. Pozornost je věnována jednotnému zaměření na logiku kontradikce v literární kritice Dickova díla a vysvětlení reduktivismu centralizujícího konstruktu reality stejně jako...
|
|
The Comic in Henry James' Fiction
Kudrna, David ; Roraback, Erik Sherman (vedoucí práce) ; Robbins, David Lee (oponent)
Tématem této bakalářské práce je studium a výklad protkávání světa komedie v několika dílech Henryho Jamese s odrazem jmenovitých obtíží a hlubších problémů moderní společnosti, které spoluutvářejí společenský rámec v daný dílech. Autor práce je toho názoru, že komedie v uvedených dílech Henryho Jamese v zásadě kritizuje a satiricky napadá společenská zla moderní doby a postavy, které jim skládají hold. Bakalářská práce obhajuje stanovisko, které tvrdí, že komedie v rozebíraných dílech satirizuje řadu společensko- kulturních a ekonomických potíží a problémů tehdejší moderní doby, a to prostřednictvím zesměšnění a potupné diskreditace povětšinou zavrženíhodných postav, které, pod vlivem těchto proměn, negativně působí na životy dalších postav ve vybraných dílech. Ve snaze doložit toto tvrzení se práce obrací k následujícím textům Henryho Jamese: Holubičí křídla, Zlatá mísa, Portrét dámy, Vyslanci, Přitažení šroubu a Šelma v džungli. Práce nejdříve nabízí krátký přehled několika kritický přístupů ke komedii v díle Henryho Jamese, vyjadřuje se k jejich platnosti, vysvětluje stanovisko autora práce a ukazuje, ve směru jakých názorových proudů se bude práce ubírat během rozboru komedie ve vybraných dílech. Práce dále dokládá platnost tvrzení, že James byl autor, kterému nechybělo sociální uvědomění....
|