Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 34 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Peer mediace a její využití na českých a zahraničních školách
Voškerušová, Tereza ; Chlebounová, Irena (vedoucí práce) ; Kuba, Radim (oponent)
Tato bakalařska přace se zabýva peeř mediací a jejím výuzitím na skolach v Česku, USA a Spanelsku. Přvní cast přace představuje peeř mediaci, její cíle, limitace a přubeh v podobe mediacního sezení. Dale se přace v přvní casti venuje zpusobu implementace peeř mediace do skol skřze peeř mediacní přogřamý. Pozořnost je venovana předevsím stezejním fazím implementace, tj. evaluaci přogřamu, selekci a třeninku peeř mediatořu. Přace předklada přínosý techto přogřamu, a to jak přo zaký, tak i přo ucitele a skolní komunitu jako celek. Shřnuje hlavní vlivý na uspech ci naopak neuspech přogřamu. Dřuha cast přace se zabýva vývojem a aktualním výuzívaním peeř mediace na skolach v Česku, USA a Spanelsku. Pozořnost je venovana take vzdelavaní pedagogu a legislative v oblasti peeř mediace v řamci jednotlivých zemí. Z kazde zeme jsou výzdvizený významne peeř mediacní přogřamý a skolý, jez peeř mediaci implementovalý.
Vliv absolvování kurzu první pomoci na míru znechucení
Váňová, Barbora ; Kuba, Radim (vedoucí práce) ; Dlouhá, Daniela (oponent)
1 Abstrakt Znechucení je afektivní složkou behaviorálního imunitního systému. Behaviorální imunitní systém je soubor psychologických mechanismů napomáhající organismu chránit se proti patogenům a dalším potenciálně rizikovým faktorům a ovlivňuje tedy život jedince v celé řadě situací. Příkladem takové situace může být právě poskytování první pomoci. První pomoc je důležitou součástí procesu záchrany lidského života a pokud je poskytnuta správně a včas, může podstatně zlepšit průběh léčby v rámci nemocniční péče. Znechucení je jedním z faktorů, které mohou ochotu poskytnout první pomoc snížit či ji zcela inhibovat. K tomu, jestli a jak konkrétně kurzy první pomoci modifikují vnímání znechucení, však máme nedostatek výzkumných podkladů. Proto jsme se na tento fakt rozhodli zaměřit v předložené studii. Studie byla realizována prostřednictvím dotazníkového šetření před, po a měsíc po absolvování kurzu první pomoci. Respondenty byli v experimentální skupině účastníci kurzů první pomoci organizovaných na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy a v kontrolní skupině účastníci jiných, s první pomocí nesouvisejících předmětů. Využity byly účelově sestavené dotazníky zaměřené na předchozí zkušenosti s první pomocí, hodnocení nechutnosti úkonů prováděných na kurzu, ochotu a sebehodnocení znalostí postupů první...
Faktory ovlivňující ochotu poskytnout první pomoc u běžné a pedagogické veřejnosti v České republice
Sekerášová, Iveta ; Kuba, Radim (vedoucí práce) ; Nodžáková, Kateřina (oponent)
V České republice jsou občané povinni poskytnout první pomoc dle platných právních norem. Proto je výuka první pomoci začleněna i do vzdělávacích programů na různých úrovních školního vzdělání. Přestože se lidé učí, jak poskytovat první pomoc, ukazuje se, že v reálných situacích často není poskytnuta dostatečně. Existuje více faktorů, které mohou ovlivnit lidské reakce a snížit ochotu poskytnout první pomoc. Podle odborných studií jsou nejběžnějšími inhibujícími faktory přítomnost nebezpečí, strach z nákazy, panika a stres, nedostatečná znalost postupů první pomoci a obecné obavy. Avšak většina těchto informací byla získána prostřednictvím studií provedených mimo Českou republiku. Proto jsme provedli dvě dotazníkové studie zaměřené na českou populaci. Respondenty byli zástupci běžné (N=1594) a pedagogické (N=1876) veřejnosti. Cílem bylo zjistit, které faktory je nejvíce omezují při poskytování první pomoci. Výsledky ukázaly, že mezi nejdůležitější faktory patří bezpečnostní aspekty, emocionální vlivy (např. panika, úzkost, pocit znechucení či nevolnosti) a nedostatečná znalost první pomoci. Na základě výsledků byla navržena didaktická doporučení do pedagogické praxe, která mohou zvýšit kvalitu a efektivitu prováděných školení první pomoci. Klíčová slova první pomoc, výuka první pomoci, ochota...
Vliv pořadí narození na člověka se zaměřením na prostřední děti
Sasová, Viktorie ; Kuba, Radim (vedoucí práce) ; Šebánková, Blanka (oponent)
Rodina představuje jeden z klíčových faktorů prostředí, které významně ovlivňují jedince. Předchozí studie ukazují, že to, jakým způsobem bude osoba v rámci tohoto prostředí ovlivněna, je dáno i rolí, kterou v rodině zaujímá. Jedním ze souvisejících faktorů pak může být mimo jiné i pořadí narození. To může hrát roli v utváření charakterových rysů mezi sourozenci a ovlivňovat jejich životní postoje. Pro lepší pochopení efektů pořadí narození se tato práce nejprve zabývá rozdíly mezi sourozenci z evoluční a ekologické perspektivy, dále identifikuje hlavní faktory ovlivňující efekt pořadí narození a popisuje charakteristiky jednotlivých typů pořadí narození. Práce poskytuje vhled na problematiku vlivu pořadí narození se zaměřením na prostřední děti, a to zejména s ohledem na jejich osobnost, sexuální chování a psychické problémy. Aby došlo k lepšímu pochopení jejich pozice v rodině, obsahuje práce i popis hlavních vývojových a psychosociálních specifik prostředních dětí. Výzkumy ukázaly, že pořadí narození má významný efekt na prostřední děti například v oblasti prosociálního chování, volby sexuálních strategií a projevů sebepoškozujícího či sebevražedného chování. Studií, které se přímo zabývají vlivem pořadí narození na prostřední děti, je však relativně malé množství. Zároveň byly tyto studie často...
Znalosti a dovednosti žáků v první pomoci na 2. stupni základních škol - kardiopulmonální resuscitace
Ročková, Lenka ; Kuba, Radim (vedoucí práce) ; Nodžáková, Kateřina (oponent)
Tato diplomová práce se zaměřuje na výuku první pomoci u žáků základních škol s důrazem na resuscitační postupy. První pomoc a resuscitace především jsou klíčovou dovedností pro záchranu životů v kritických situacích. I když je výuka první pomoci součástí školních programů, často zůstává omezena na teoretický výklad, což může omezit schopnost žáků prakticky reagovat. Předložená studie zdůrazňuje význam praktického nácviku a zážitkové pedagogiky ve výuce první pomoci. Realizovali jsme šetření na žácích 2. stupně základní školy (N=142), které se skládalo ze dvou hlavních částí. V dotazníkové části žáci mimo jiné hodnotili obtížnost jednotlivých úkonů spojených s resuscitací a odpovídali na otázky zaměřené na teoretické znalosti. V rámci druhé části žáci předvedli ukázku resuscitace na elektronickém výukovém modelu. Provedený výzkum potvrdil, že teoretické znalosti často neznamenají, že žák dovede potřebný úkon předvést i v praxi. Největší obtíže žákům dělaly úkony spojené s poskytováním umělých vdechů, ale nedostatky žáci měli i v případě správné frekvence a hloubky stlačování. Na základě uvedených výsledků byla navržena didaktická doporučení, která je možné implementovat do výuky první pomoci pro žáky. Jako klíčové se zdá být praktické cvičení resuscitace a možnost si dané úkony opakovaně vyzkoušet....
Možnosti využití volnočasové a zážitkové pedagogiky ve vztahu k výuce biologie a přírodopisu
Rybka, Jakub ; Rajsiglová, Ina (vedoucí práce) ; Kuba, Radim (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá zážitkovou a volnočasovou pedagogikou a možnostmi využití prvků těchto oblastí ve výuce na školách, a to převážně v biologii a přírodopisu. V úvodní části je potřebné vyjasnění pojmů a nepřesných definic, které je následováno krátkou kapitolou z historie zážitkové a volnočasové pedagogiky z převážné českého prostředí. Hlavní myšlenkou práce je poukázat na to, že prvky obou pedagogik se ve školách již poměrně hojně používají v rámci některých moderních vyučovacích metod. Vybrané metody jsou blíže popsány od jejich možných výhod a nevýhod až po jejich využití na českých školách. V závěru jsou poté porovnány právě se zážitkovou a volnočasovou pedagogikou pro potvrzení hlavní hypotézy bakalářské práce.
Stresové faktory učitelů a možnosti jejich zvládání
Tichá, Lucie ; Kuba, Radim (vedoucí práce) ; Průšová, Denisa (oponent)
Učitelství je zařazováno mezi profese s nejvyššími hodnotami prožívaného stresu. V rámci náplně svého povolání se učitelé musí vyrovnávat s řadou faktorů, které mohou způsobovat stres. Cílem práce bylo na základě světové i české primární odborné literatury vytvořit rešerši shrnující poznatky o stresových faktorech učitelů a o možnostech, jak se s nimi vyrovnat. Úvodní kapitola práce je zaměřena na zasazení problematiky stresu do učitelského prostředí a shrnuje možné následky, které s sebou stres učitelů přináší. Stěžejní část bakalářské práce obsahuje informace o stresových faktorech učitelů ve světovém a českém kontextu spolu se způsoby zvládání stresu. V úvahu jsou vzaty také stresory spojené s nedávnou pandemií covidu-19. Závěrem práce jsou zmíněna doporučení sloužící ke snížení stresu učitelů a minimalizaci jeho možných následků.
Šikana pedagogů ze strany žáků a možnosti řešení
Macháčková, Andrea ; Kuba, Radim (vedoucí práce) ; Průšová, Denisa (oponent)
Bakalářská práce se věnuje šikaně učitelů ze strany žáků. Jedná se o významný problém, kterému však v odborné literatuře nebyla věnována dostatečná pozornost. V současnosti se stává ještě aktuálnějším, a proto je tento fenomén rozebíraný již častěji. Předložená práce má charakter literární rešerše vytvořené na základě původních empirií a výzkumů věnující se šikaně učitelů ze strany žáků. Cílem bakalářské práce je představení této formy šikany a shrnutí základních poznatků s ní spjaté. Práce se zabývá i jejím možnostem jejího řešení. Náplní literární rešerše je především utřídění informací o frekvenci šikany a o jejích příčinách. Pochopení důvodů může napomoci k redukci výskytu tohoto jevu. Závěrečná část se pak věnuje možnostem řešení daných situací. V té jsou zmíněny právě východiska, jež by mohly vést ke zmírnění či k úplnému vymizení.
Příprava didaktických materiálů pro výuku první pomoci na 2. stupni základních škol
Hubínková, Zdeňka ; Kuba, Radim (vedoucí práce) ; Hanušová, Jaroslava (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou vzdělávání první pomoci na druhém stupni základních škol. Cílem práce bylo vytvořit sadu pracovních úloh, které může pedagog využít v rámci samostatné práce žáků během doby, kdy se věnuje jiným žákům při praktickém nácviku. První část práce obsahuje všeobecný přehled o významu první pomoci, zařazení první pomoci v kurikulárních dokumentech na základní škole a možnosti výuky první pomoci včetně organizačních forem, metod a didaktických prostředků pro výuku první pomoci na školách. Druhá část se zabývá tvorbou stanovených pracovních listů s úlohami a jejich evaluací. Vytvořeno bylo celkem 9 různých typů úloh ve 4 variantách, které byly následně seskupeny do 4 pracovních listů. Ověření využitelnosti úloh v praxi proběhlo formou evaluačního dotazníku, a to z hlediska srozumitelnosti, náročnosti a zábavnosti. Z výsledků vyplývá, že vytvořené úlohy vyhovují výše uvedeným charakteristikám na adekvátní úrovni - byly žáky hodnoceny jako srozumitelné, přiměřeně náročné a zábavné. Součástí práce je kromě sady pracovních listů i řešení jednotlivých úloh včetně uvedení průměrného času na vyplnění a uvedení náročnosti každé úlohy. Některé úlohy navíc obsahují metodické poznámky pro pedagogy. KLÍČOVÁ SLOVA žáci, učitelé, první pomoc, pracovní listy, výuka, samostatná práce
Vliv pořadí narození na sociálně patologické jevy a rizikové chování
Polienko, Arina ; Kuba, Radim (vedoucí práce) ; Daňková, Hana (oponent)
Tato práce se zabývá problematikou vlivu pořadí narození na vybrané sociálně patologické jevy a rizikové chování. Popisuje teorii pořadí narození a zdůrazňuje její evolučně- biologické předpoklady. Hlavním cílem práce je shrnuti existujících poznatků o vztahu pořadí narození s vybranými sociálně nežádoucími jevy. Práce porovnává různorodé výsledky vědeckých studií mezi sebou a předpokládá možné zapříčiněné mechanismy sledované v nich dynamiky. Ukazuje na nedostatečně prostudované oblasti, které vyžadují další zkoumání. V těchto oblastí se práce snaží predikovat teoreticky možnou nepřímou závislost přes jiné faktory, které jsou s teorií pořadí narození propojené. Práce ukazuje na důležitost pro výzkum takových aspektů pořadí narození, jako jsou věkové rozestupy a pohlaví sourozenců. Práce by měla sloužit teoretickým podkladem pro další zkoumání dané problematiky.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 34 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
2 Kuba, Richard
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.