|
Malířství francouzského císařského dvora 19. století
Kšinská, Anna ; Jančík, Jiří (vedoucí práce) ; Listíková, Renáta (oponent)
Cílem bakalářské práce je nastínit tvorbu francouzského malířství 19. století v období vlády císaře Napoleona I. a porozumět mu v souvislosti s historickým kontextem doby. Před tím, než charakterizujeme období císařství, tak se v první části zmíníme o podobě předešlého období - francouzské monarchie a také období od Velké francouzské revoluce do vzniku císařství s jejimi estetickými a ideály. Takto lépe porozumíme nově vzniklé estetice malířství císařství nazývané jako empír. Empír charakterizujeme v druhé části práce a zároveň si představíme jeho konkrétní malíře. Malířství u dvora císaře Napoleona I. porovnáme s malířstvím na dvoře monarchy Ludvíka XIV. Jelikož s osobností Napoleona nebyla spaja vždy obliba, seznámíme se v poslední kapitole teoretické části s tvorbou karikatur císaře. V praktické části se budeme zabývat nejprve konkrétními motivy empíru a ukážeme je na tvorbě malířů. Porovnáme portrétní vyobrazování panovníků na obrazech z doby monarchie a císařství. Přesněji portrét Ludvíka XIV. s portrétem Napoleona I. Nakonec si představíme konkrétní díla tvůrců karikatur. KLÍČOVÁ SLOVA císařský dvůr, estetické ideály empíru, obrazy empíru, malířství monarchie, karikatury
|
|
Příběhy soch a pomníků: ztráta národního dědictví Francie během 2. světové války
Kšinská, Anna ; Jančík, Jiří (vedoucí práce) ; Klinka, Tomáš (oponent)
Předmětem této diplomové práce je popsat dnes už opomenuté události Francie během 2. světové války, kdy zde dochází za účelem tavení neželezných kovů na výrobu zbraní v nacistickém Německu k nenávratnému zničení historických soch a pomníků z období Třetí republiky. Cílem je zmínit některá z hlavních rozhodnutí, jež vedla k odstranění konkrétních děl a na rozboru těchto děl posoudit, do jaké míry se na jejich ztrátě podílel okupant a do jaké míry bylo jejich odstranění nevyhnutelné. První kapitola v rámci historického kontextu představuje období a ideje Třetí republiky až po příchod Vichistické vlády spolu s novými ideály. Druhá kapitola je věnována expanzi v rámci sochařství Třetí republiky a sochařské mánii. Vývoji kampaně sběru neželezných kovů a jejím aktérům se věnuje třetí kapitola. Následně práce uvádí konkrétní rozhodnutí o likvidaci soch založená na náboženském, politickém a estetickém podtextu. V páté kapitole se práce v rámci praktické části pokouší analyzovat tato rozhodnutí a na jejich základě určit příčinu ztráty sochařských děl. Poslední část se soustředí na odlišné reakce ohledně ničení soch a památníků obecně a dále na vesnicích a menších městech. KLÍČOVÁ SLOVA: francouzské národní dědictví, kulturní ztráta, neželezné kovy, roztavené sochy, Třetí republika, Vichistický režim.
|
|
Malířství francouzského císařského dvora 19. století
Kšinská, Anna ; Jančík, Jiří (vedoucí práce) ; Listíková, Renáta (oponent)
Cílem bakalářské práce je nastínit tvorbu francouzského malířství 19. století v období vlády císaře Napoleona I. a porozumět mu v souvislosti s historickým kontextem doby. Před tím, než charakterizujeme období císařství, tak se v první části zmíníme o podobě předešlého období - francouzské monarchie a také období od Velké francouzské revoluce do vzniku císařství s jejimi estetickými a ideály. Takto lépe porozumíme nově vzniklé estetice malířství císařství nazývané jako empír. Empír charakterizujeme v druhé části práce a zároveň si představíme jeho konkrétní malíře. Malířství u dvora císaře Napoleona I. porovnáme s malířstvím na dvoře monarchy Ludvíka XIV. Jelikož s osobností Napoleona nebyla spaja vždy obliba, seznámíme se v poslední kapitole teoretické části s tvorbou karikatur císaře. V praktické části se budeme zabývat nejprve konkrétními motivy empíru a ukážeme je na tvorbě malířů. Porovnáme portrétní vyobrazování panovníků na obrazech z doby monarchie a císařství. Přesněji portrét Ludvíka XIV. s portrétem Napoleona I. Nakonec si představíme konkrétní díla tvůrců karikatur. KLÍČOVÁ SLOVA císařský dvůr, estetické ideály empíru, obrazy empíru, malířství monarchie, karikatury
|