Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 4 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Solid stick friction modifiers for rail transport
Ondák, Andrej ; Hajžman, Michal (oponent) ; Galas, Radovan (vedoucí práce)
The present work deals with solid friction modifiers, which are substances that have the task of reducing the contact friction of the wheels of railroad vehicles, thus reducing wear and noise emission. In order to maximise the efficiency of the system, material consumption must be kept to a minimum. When solid friction modifiers are applied, there is a danger of isolation of the contact, which is an undesirable effect regarding track systems. At the moment, both the positives and the negatives of the technology are known, but without a deeper connection to application parameters. Therefore, the experimental part of the thesis is focused on determining the influence of application on the performance of rigid friction modifiers. The thesis also focuses on the effect of the working frequency of the track systems on the contact impedance and on the consumption of the compositions themselves. As a result of the research, the application parameters strongly influence the performance of the solid compositions. It was also observed that the friction modifier tends to adhere to the surface of the body, to which it is applied and thus there is no transfer to the other body. On the contrary, it was found that the contact impedance is independent of the working frequency. The development part of the thesis is dedicated to the design of a solid composition applicator and a device for measuring the impedance and consumption.
Výzkum příčin vzniku velmi nízkého tření mezi kolem a kolejnicí
Polnický, Jan ; Hajžman, Michal (oponent) ; Omasta, Milan (vedoucí práce)
Nízký součinitel trakce způsobuje problémy při rozjezdu vlaků, prodlužuje brzdnou dráhu a způsobuje přejezdy stanic. K těmto problémům dochází často za vysoké vlhkosti a nízkého provozu. Oxidy na povrchu kolejnice vytváří s vodou suspenzi, která způsobuje propad součinitele trakce. V této práci jsou řešeny mechanismy, jakými je tento propad způsoben, a to na základě pozorování na optickém tribometru. Dále zde byla provedena studie mapující vliv různých parametrů na propad součinitele trakce. Mezi testované parametry patří koncentrace suspenze, aplikované množství, typ základové kapaliny a další.
Vliv reálného stavu kolejnice na tření mezi kolem a kolejnicí
Škubna, Michal ; Hajžman, Michal (oponent) ; Omasta, Milan (vedoucí práce)
Cílem této diplomové práce je stanovení vlivu podmínek vzniku třecí vrstvy na povrchu kolejnice na součinitel adheze. V současné době jsou laboratorní studie adheze prováděny na zjednodušených modelech kontaktu pomocí tribometrů v konfiguraci dvoudiskového zařízení nebo v konfiguraci kulička-disk, což neodpovídá reálnému chování rozhraní kola a kolejnice. Experimenty popsané v této práci byly realizovány v laboratorním prostředí na vzorku reálné kolejnice s využitím tribometru umožňujícího dosahovat proměnlivého skluzu. Tím bylo možné měřit celé trakční křivky pro konkrétní stav povrchu kolejnice. Byla provedena řada experimentů pro stanovení vlivu klimatických podmínek – zejména relativní vlhkosti a působení vody na vývoj a složení třecích vrstev přirozeně vznikajících na kolejnici. K tomu bylo použito několik postupů, pomocí nichž bylo jednotlivých třecích vrstev dosaženo. Mimo vlivu klimatických podmínek byl implementován také vliv simulovaných průjezdů kolejového vozidla s použitím kontaktního simulátoru. Výstupem práce je návrh článku popisujícího metody přípravy třecích vrstev a dosažené výsledky.
Bezkontaktní měření teploty v kluzných kontaktech
Knoth, Tomáš ; Hajžman, Michal (oponent) ; Omasta, Milan (vedoucí práce)
Tato práce se zabývá implementací infračervené termografie na detailní mapování teplot v konformních kluzných kontaktech v konfiguraci pin-on-disc. Dále je implementovaná metoda využita ke studiu texturovaných kluzných kontaktů. Tato metoda může přinést unikátní poznatky o rozložení teploty v kontaktech s texturovanými povrchy, kde hrají termální jevy zásadní roli. Současný stav poznání v této oblasti se opírá zejména o numerické simulace, a proto je absence experimentálních poznatků zásadní mezerou v poznání. Kladené výzkumné otázky se věnují rozložení teploty v kontaktu a prokázání výskytu tzv. jevu viskozitního klínu. Hypotézy jsou stavěny na základě prací, které se problematikou zabývají prostřednictvím numerických simulací. Implementace metody vychází z postupu kalibrace a měření z oblasti bodových kontaktů, kde je využívána konfigurace ball-on-disc. Tento způsob kalibrace byl konfrontován s aplikací na konformní texturované povrchy a následně upravován dle identifikovaných potřeb. V druhé části práce jsou implementovanou metodou analyzovány kontakty s texturovanými povrchy. Předmětem zájmu jsou zde kontakty paralelní a blízké paralelním. Na korekci Stribeckovy křivky dle skutečné teploty maziva je demonstrováno, že znalost skutečné teploty maziva v kontaktu je pro jeho studium zásadní. Projevy termálních jevů však v rozsahu experimentálních podmínek nebylo možné prokázat.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.