| |
| |
|
Vitráže katedrály v Chartres: Barevná symbolika v architektuře
Gajdová, Petra
Středověk byl prostoupen skrytými významy a symbolikou, zároveň také zálibou v barvě a světle. Umberto Eco v Umění a krása ve středověké estetice píše o středověku a jeho symbolicko – alegorickém pojetí vesmíru: „Středověk nikdy nezapomněl, že jakákoliv věc by byla absurdní, kdyby se její význam omezil na bezprostřední funkci či na její fenomenální podobu, a že všechny věci přesahují kamsi daleko do onoho světa.“ Gotická sakrální architektura je známá barevnými vitrážemi v oknech, které se podílí na duchovním a nadpozemském vzezření interiéru světelnými a barevnými efekty. Katedrála v Chartres je proslavena 152 (dříve 186) vitrážovými okny, které umocňují silný duchovní prožitek návštěvníka katedrály.
|
|
Bauhaus není jen bílý
Gajdová, Petra
Význam barevnosti v architektuře dostal nové impulsy s rozvojem moderní architektury ve 20. století. Stejnou měrou jako stavby sloužící veřejnému účelu se rozvíjí nárok na osobní prostor a individuální bydlení. Člověk, trávící většinu života v práci, také dbá na kvalitu pracovního prostředí. Jako již v minulosti byla barva využita nejen z estetických důvodů, ale ve spojení se světlem i k práci s prostorem a vnitřní atmosférou, zejména na duchovních a reprezentativních stavbách. 20. století přináší ve větší míře barvu do individuálního bydlení a pracovního prostředí.
|