|
Nové materiály na podporu výuky Biochemie na SŠ, Proteiny
Fendrychová, Anna ; Martínek, Václav (vedoucí práce) ; Teplá, Milada (oponent)
Tato diplomová práce je zaměřena na přípravu didaktických materiálů na podporu výuky biochemie, konkrétně tématu aminokyseliny a proteiny, na středních školách. Vychází z vlastní analýzy zpracování daného tématu v českých středoškolských učebnicích, která v nich odhaluje některé nedostatky. Především se jedná o nedostatečný grafický doprovod probírané látky, malé množství motivačních prvků a slabá integrace učiva s jinými obory i s běžným životem. Podpůrné výukové materiály, vytvořené v rámci této práce, byly proto zaměřeny především na doplnění těchto nedostatků. Tyto materiály zahrnují graficky bohatou prezentaci, interaktivní animace denaturace a vysolování proteinů, vizualizující tyto procesy na makroskopické i molekulární úrovni, plakát prezentující strukturní vzorce kódovaných aminokyselin, 3D modely několika významných proteinů, rozšiřující texty i návody na studentské laboratorní práce. V rámci ověření byly tyto materiály otestovány při výuce biochemie na SŠ. Porovnání výsledků pretestů a posttestů ve třídě vyučované s použitím připravených materiálů proti kontrolní třídě ukázalo, že nasazení materiálů pomohlo studentům lépe pochopit vztahy mezi strukturou a vlastnostmi aminokyselin a proteinů, převážně proces denaturace a interakce určující 3D strukturu proteinů. Klíčová slova:...
|
| |
| |
|
Praktické úlohy pro výuku biochemie, Struktura proteinů.
Fendrychová, Anna ; Teplá, Milada (oponent)
Materiály připravené v rámci této práce představují jednoduché pokusy s proteiny a tvorbou vlastních bílkovin, respektive jejich modelů. Jejich originalita a dobrý aktivizační potenciál spočívají především v tom, že si studenti vlastníma rukama připraví model zadaného proteinu a při tom využívají znalosti principů hlavních mezimolekulových interakcí. Materiály byly také připravovány tak, aby odpovídaly současným trendům v přírodovědném vzdělávání, zahrnují hlavní prvky badatelsky orientované výuky. Přínos materiálů pro osvojení učiva struktury proteinů byl ověřován na několika středních školách.
|
|
Nové materiály na podporu výuky Biochemie na SŠ, Proteiny
Fendrychová, Anna ; Teplá, Milada (oponent) ; Martínek, Václav (vedoucí práce)
Tato diplomová práce je zaměřena na přípravu didaktických materiálů na podporu výuky biochemie, konkrétně tématu aminokyseliny a proteiny, na středních školách. Vychází z vlastní analýzy zpracování daného tématu v českých středoškolských učebnicích, která v nich odhaluje některé nedostatky. Především se jedná o nedostatečný grafický doprovod probírané látky, malé množství motivačních prvků a slabá integrace učiva s jinými obory i s běžným životem. Podpůrné výukové materiály, vytvořené v rámci této práce, byly proto zaměřeny především na doplnění těchto nedostatků. Tyto materiály zahrnují graficky bohatou prezentaci, interaktivní animace denaturace a vysolování proteinů, vizualizující tyto procesy na makroskopické i molekulární úrovni, plakát prezentující strukturní vzorce kódovaných aminokyselin, 3D modely několika významných proteinů, rozšiřující texty i návody na studentské laboratorní práce. V rámci ověření byly tyto materiály otestovány při výuce biochemie na SŠ. Porovnání výsledků pretestů a posttestů ve třídě vyučované s použitím připravených materiálů proti kontrolní třídě ukázalo, že nasazení materiálů pomohlo studentům lépe pochopit vztahy mezi strukturou a vlastnostmi aminokyselin a proteinů, převážně proces denaturace a interakce určující 3D strukturu proteinů. Klíčová slova:...
|