Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Role sociálního pracovníka v péči o hospitalizované dítě
DRMOTOVÁ, Adéla
Sociální práce ve zdravotnictví je oblastí, kde se zdravotní péče prolíná s péčí sociální a je nedílnou součástí léčebného a ošetřovatelského procesu. Nebývá jí však přikládána taková pozornost a důležitost, jakou by si zasloužila. Role sociálního pracovníka v péči o hospitalizované dítě není dostatečně zmapována a definována, proto se stala tématem této diplomové práce. Hlavním cílem tohoto výzkumu bylo zmapovat roli sociálního pracovníka v péči o hospitalizované dítě. Pro výzkum byly zvoleny tyto dílčí cíle: 1. Zjistit subjektivní vnímání role sociálního pracovníka v péči o hospitalizované dítě z pohledu samotného sociálního pracovníka. 2. Zjistit, jaký cíl má výkon sociální práce v péči o hospitalizované dítě dosáhnout. 3. Zmapovat, jaké postavení má sociální pracovník v rámci péče o hospitalizované dítě ve zdravotnickém týmu. 4. Zjistit, jaké metody a techniky sociální práce nejčastěji využívá sociální pracovník v péči o hospitalizované dítě. Teoretická část diplomové práce je věnována sociální práci v nemocnici, další kapitoly popisují sociálního pracovníka v nemocnici, včetně jeho přístupu ke klientům a teoretickým vymezením jeho role. Významnou část teorie zaujímají dále kapitoly věnující se dětem v nemocnici, sociální prací s nimi i s celou rodinou. Pro účely diplomové práce byl zvolen kvalitativní výzkum s využitím metody dotazování. Výzkum byl realizován pomocí polořízeného rozhovoru, jenž byl rozdělen do několika oblastí, umožňujících hlubší poznání této specifické profese a přesnější charakteristiku role, kterou sociální pracovník v péči o hospitalizované dítě zastává.Výzkumný soubor tvořily sociální pracovnice nemocnic, které v rámci své působnosti pracují s hospitalizovanými dětmi a jejich rodinami. Výběr výzkumného souboru byl záměrný. Pro účely výzkumu bylo realizováno a sesbíráno 10 rozhovorů se sociálními pracovnicemi. Na základě výsledků výzkumu byly stanoveny následující hypotézy: H 1: Sociální pracovnice v péči o hospitalizované dítě zastává nejčastěji roli poradce. H 2: Postavení sociálního pracovníka ve zdravotnickém týmu není rovnocenné. H 3: Nejvyužívanější technikou sociální práce s dítětem a jeho rodinou je rozhovor. Role sociálního pracovníka v péči o hospitalizované dítě mohla být také díky výpovědím sociálních pracovnic vyjádřena pomocí několika schémat, která slouží pro jasnou a přehlednou orientaci ve výsledcích, jenž tento výzkum přinesl. Výzkum upozorňuje na důležitost role sociálního pracovníka v péči o hospitalizované dítě. Práce má sloužit zejména k otevření diskuse nad rolí sociálního pracovníka v nemocnici, v tomto případě v péči o hospitalizované dítě.
Romské děti a jejich školní úspěšnost
DRMOTOVÁ, Adéla
Romové jsou v České republice považováni za nejpočetnější národností menšinu. V současné době můžeme vnímat především postupný zánik tradičních hodnot tohoto etnika a jeho místo na okraji společnosti. Za jedno z východisek z této situace se dnes považuje vzdělávání romských dětí. Se vzděláváním velice úzce souvisí školní úspěšnost. Téma mé bakalářské práce se proto nazývá ,,Romské děti a jejich školní úspěšnost.`` Práce byla pojata jako kvalitativní výzkum, jehož cílem bylo zmapovat školní úspěšnost romských dětí na počátku školní docházky (v prvních a druhých třídách) z pohledu romských dětí a jejich rodičů. V teoretické části jsem se věnovala historickým osudům Romů, jejich kultuře i jejich současnému postavení ve společnosti. Dále tato část obsahuje informace o vzdělávání Romů a popisuje také školní úspěšnost romských dětí. Technikou terénního sběru dat se stal polořízený rozhovor, jenž byl doplněn pozorováním a analýzou dokumentů. Cílovou skupinou výzkumu se staly romské děti, navštěvující Erko, nízkoprahové zařízení pro děti a mládež při Oblastní charitě Jihlava, a jejich rodiče. Výsledky výzkumu byly zpracovány formou případové studie a následně srovnávány s odbornou literaturou. Z výzkumu vyplynuly následující hypotézy: ,,Vzdělání romských dětí je pro romské rodiče důležité.`` ,,Být vzdělán(a) je důležité i pro romské děti.`` Z výsledků je také zřejmé, že ,,romští rodiče se zajímají o prospěch svých dětí.`` ,,Romští rodiče si s učiteli svých dětí rozumí.`` Výzkum také ukázal, že ,,pokud dítě navštěvuje předškolní zařízení, snižuje se riziko opakování 1. třídy.`` ,,Hlavní příčinou opakování 1. třídy je propadnutí z českého jazyka.`` ,,Český jazyk činí romským dětem na počátku školní docházky největší potíže a stává se tak nejméně oblíbeným předmětem.`` ,,V oblasti školní přípravy vlastních romských dětí dominují maminky.`` Výzkum také zachytil, že ,,romské děti neumí romský jazyk.`` ,,Rodiče romským dětem nevypráví romské pohádky ani romské příběhy.`` Tato práce nabízí základní přehled o romském etniku. Materiál z tohoto výzkumu se může stát podkladem pro další studium nebo může být dle navržených hypotéz inspirací pro kvantitativní výzkum.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.