Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 11 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Main conducting techniques based on Greek and Cypriot folk music
Koursaris, Kyriakos ; Pecháček, Stanislav (vedoucí práce) ; Christou, Marios (oponent)
Význam předložené diplomové práce lze spatřovat ve skutečnosti, že se zabývá základními problémy dirigentské techniky ve vztahu k řecké a kyperské lidové hudbě. Jednotlivé taktovací dovednosti, seřazené od nejjednodušších k složitějším, jsou osvětlovány slovně i pomocí grafických schémat; k jejich demonstraci a procvičení je pak použit bohatý materiál lidové hudby uvedené oblasti. Vzniku práce samozřejmě předcházelo seznámení se s dosavadní literaturou, především českou a anglickou, věnovanou výcviku taktovacích dovedností. Po technické stránce je třeba připomenout existenci několika softwarových programů pro grafické znázornění dirigentských schémat. Vedle své primární funkce diplomové práce se nabízí možnost praktického využití předloženého textu především v podmínkách řeckého a kyperského hudebního školství, kde práce podobného typu dosud neexistuje.
Arvo Pärt - The Choral Tintinnabuli Compositions
Christou, Marios ; Nedělka, Michal (vedoucí práce) ; Pecháček, Stanislav (oponent)
This diploma work deals with Arvo Part's latest period, the so called "Tintinnabuli" style. The purpose of this diploma is to analyze six Tintinnabuli choral compositions and to discover the well "hidden" quality. To find the origin of the various components that comprised it (melody, harmony, voice leading, form) and to explain as clear as possible the way in which the composer combines them together in a fascinating way, but at the same time having his personal "voice". Consequently, this diploma work has, as its aim, to prove the importance of this new style and how it can be a great contribution in the history of music. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Z odkazu skladatelů mystického minimalismu
Christou, Marios ; Nedělka, Michal (vedoucí práce) ; Pecháček, Stanislav (oponent) ; Riedlbauch, Václav (oponent)
This dissertation is a result of the author's great interest in contemporary music and especially musical "styles" known as "Holy minimalism", "New simplicity", etc. In a way, this work is an extension of my master thesis that dealt with the music of Arvo Pärt which only deepened my interest for this kind of music. Here I also deal with the music of Henryk Mikolaj Górecki whose name very often appears beside that of Arvo Pärt's and he is usually characterized as his Polish counterpart. As a student of the Pedagogical Faculty of the Charles University I realize that the music education students of this university are not familiar with the musical output of the post-modern era, a fact that means that they will not be able to teach anything about contemporary music in their role of music teachers. Undoubtedly, the music of the second half of the 20th century and 21s1 century is an integral part of the history of music and I strongly believe that it has a very high artistic value. Consequently, it is essential that pedagogues know and understand this music. This is the main reason for choosing this topic. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
The Legacy of the Composers of "Holy minimalism"
Christou, Marios
This dissertation deals with the musical legacy of the so called "Holy minimalism" and consists of analyses of specific works by Henryk Mikolaj Górecki and Arvo Pärt. The part dealing with H. M. Górecki contains analyses of selected compositions between his first opus, Four Preludes and opus 36 (3rd Symphony). The musical works have been selected and examined in order to demonstrate the development of his musical language. The part concerned with A. Pärťs music concentrates only on analyzing compositions from his late "Tintinnabuli" style to provide a complete comprehension of this very personal and "popular" style. The analyses in this thesis examine several aspects of the chosen compositions: voiceleading, form, structural functions of various aspects, texture, extra-musical elements, utilization of citations and allusions (in the case of Górecki), etc. Nevertheless, no conventional method was used (e.g. Schenkerian Analysis, Pitch-Class Sets analysis of A. Forte or Complex Analysis as suggested by J. Kulka, etc.), instead the method of analysis was determined by the "nature" of the composition under examination or the musical language of the composer. The similarities between these composers are pointed out, (e.g. monotonality, pandiatonic harmony, utilization of minimum musical material, inspiration...
Main conducting techniques based on Greek and Cypriot folk music
Koursaris, Kyriakos ; Christou, Marios (oponent) ; Pecháček, Stanislav (vedoucí práce)
Význam předložené diplomové práce lze spatřovat ve skutečnosti, že se zabývá základními problémy dirigentské techniky ve vztahu k řecké a kyperské lidové hudbě. Jednotlivé taktovací dovednosti, seřazené od nejjednodušších k složitějším, jsou osvětlovány slovně i pomocí grafických schémat; k jejich demonstraci a procvičení je pak použit bohatý materiál lidové hudby uvedené oblasti. Vzniku práce samozřejmě předcházelo seznámení se s dosavadní literaturou, především českou a anglickou, věnovanou výcviku taktovacích dovedností. Po technické stránce je třeba připomenout existenci několika softwarových programů pro grafické znázornění dirigentských schémat. Vedle své primární funkce diplomové práce se nabízí možnost praktického využití předloženého textu především v podmínkách řeckého a kyperského hudebního školství, kde práce podobného typu dosud neexistuje.
Jazz as a Historical Phenomenon and its Influence Classical Music
Skarparis, George ; Kittnarová, Olga (vedoucí práce) ; Christou, Marios (oponent)
Ve své diplomové práci rozebírám dějiny jazzu od dob otroctví a sleduji, jak byli Afričané různých lokalit a kmenu donuceni pracovat v Americe. v y/ ^ Rozděluji jednotlivé epochy, začínám chronologicky a vysveduji, jak Afro-Americané rozvíjeli hudbu, která se dnes jmenuje jazz. Analyzuji prvky f .V Afro-americké hudby které používali Afro-Americané a posunuli ji do epochy y velkého rozkvetu stylu v New Orleans. Dále pojednávám o hlavních žánrech jejich hudby pred zjevením jazzu a V O popisuji existenci rozlicných "sub" stylu, a forem, které existovaly v 1/ podobě spirituálu, blues, ragtime a ostatních. . v v V práci také krátce zmiňuji jak se jazz dostal do České republiky a popisuji přínos Jaroslava Ježka. v Ve dvou kapitolách hovořím o typických jazzových prvcích a harmonii a srovnávám je s prvky hudby jazzové. V záverečníé kapitole rozebírám tri díla skladatelů dvacátého století, kteří byli ovlivněni jazzem a odhaluji, jak jejich díla používala prvky Afro-americké hudby.
Byzantine Music
Charalampous, Charalampos ; Nedělka, Michal (vedoucí práce) ; Christou, Marios (oponent)
Magdalény Rettigové 4, 116 39 Praha 1 tel.: +420 221 900 111 www.pedf.cuni.cz IČ 00216208 DIČ CZ00216208 Dle čl. 4 Opatření rektora č. 6/2010 o Zpřístupnění elektronické databáze závěrečných prací http://www.cuni.cz/UK-3470.html a čl. 1 Opatření děkana 17/2010 se z časového hlediska závěrečné práce dělí do tří skupin: a. "nové práce", tj. práce odevzdávané k obhajobě počínaje 29. 9. 2010, b. "starší práce", tj. práce odevzdané k obhajobě od 1. 1. 2006 do 28. 9. 2010, c. "práce před rokem 2006", tj. práce odevzdané k obhajobě před 1. 1. 2006. V tomto případě jde o "starší práci" odevzdanou k obhajobě od 1. 1. 2006 do 28. 9. 2010. Omlouváme se, ale dokument není k dispozici.
The Legacy of the Composers of "Holy minimalism"
Christou, Marios
This dissertation deals with the musical legacy of the so called "Holy minimalism" and consists of analyses of specific works by Henryk Mikolaj Górecki and Arvo Pärt. The part dealing with H. M. Górecki contains analyses of selected compositions between his first opus, Four Preludes and opus 36 (3rd Symphony). The musical works have been selected and examined in order to demonstrate the development of his musical language. The part concerned with A. Pärťs music concentrates only on analyzing compositions from his late "Tintinnabuli" style to provide a complete comprehension of this very personal and "popular" style. The analyses in this thesis examine several aspects of the chosen compositions: voiceleading, form, structural functions of various aspects, texture, extra-musical elements, utilization of citations and allusions (in the case of Górecki), etc. Nevertheless, no conventional method was used (e.g. Schenkerian Analysis, Pitch-Class Sets analysis of A. Forte or Complex Analysis as suggested by J. Kulka, etc.), instead the method of analysis was determined by the "nature" of the composition under examination or the musical language of the composer. The similarities between these composers are pointed out, (e.g. monotonality, pandiatonic harmony, utilization of minimum musical material, inspiration...
Z odkazu skladatelů mystického minimalismu
Christou, Marios ; Nedělka, Michal (vedoucí práce) ; Pecháček, Stanislav (oponent) ; Riedlbauch, Václav (oponent)
This dissertation is a result of the author's great interest in contemporary music and especially musical "styles" known as "Holy minimalism", "New simplicity", etc. In a way, this work is an extension of my master thesis that dealt with the music of Arvo Pärt which only deepened my interest for this kind of music. Here I also deal with the music of Henryk Mikolaj Górecki whose name very often appears beside that of Arvo Pärt's and he is usually characterized as his Polish counterpart. As a student of the Pedagogical Faculty of the Charles University I realize that the music education students of this university are not familiar with the musical output of the post-modern era, a fact that means that they will not be able to teach anything about contemporary music in their role of music teachers. Undoubtedly, the music of the second half of the 20th century and 21s1 century is an integral part of the history of music and I strongly believe that it has a very high artistic value. Consequently, it is essential that pedagogues know and understand this music. This is the main reason for choosing this topic. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Arvo Pärt - The Choral Tintinnabuli Compositions
Christou, Marios ; Nedělka, Michal (vedoucí práce) ; Pecháček, Stanislav (oponent)
This diploma work deals with Arvo Part's latest period, the so called "Tintinnabuli" style. The purpose of this diploma is to analyze six Tintinnabuli choral compositions and to discover the well "hidden" quality. To find the origin of the various components that comprised it (melody, harmony, voice leading, form) and to explain as clear as possible the way in which the composer combines them together in a fascinating way, but at the same time having his personal "voice". Consequently, this diploma work has, as its aim, to prove the importance of this new style and how it can be a great contribution in the history of music. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 11 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.