Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 7 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
České řezané barokní sklo
Bednářová, Tereza ; Otavský, Karel (vedoucí práce) ; Brožková, Helena (oponent)
Resumé České řezané barokní sklo České řezané barokní sklo má kořeny v době vlády Rudolfa II., kdy do Prahy přicházeli četní umělci, mezi nimiž byli i řezáči kamenů a později i řezáči skla jako byl Caspar Lehmann. Slibný vývoj byl přerušen třicetiletou válkou, po které však následoval bohatý rozvoj a došlo ke zdokonalení skloviny, která je nazývána "český křišťál" pro její vlastnosti blízké horskému křišťálu, na který se řezalo dříve. Český křišťál podnítil rozvoj broušení a řezání, pro které byl díky své dosud neobvyklé tvrdosti vhodný, záhy dosáhlo české řezané sklo řemeslné dokonalosti. Vývoj českého sklářství ovlivnily i podněty z dalších zemí v Evropě s vlastní specifickou produkcí, jako byla Itálie či Německé země. Výrobky byly zprvu čistě reprezentativní, postupně zlidověly a dostaly se mezi širší společnost. Náměty českého řezaného barokního skla byly čerpány hlavně z grafických předloh a mincí, dále námětový okruh souvisel s dobovým vkusem a byl odvislý od přání zákazníků. V zemích Koruny české se postupně vytvořily dvě oblasti s největší koncentrací skláren, první oblastí byly jižní Čechy a druhou Čechy severní, severní Čechy se staly zároveň centrem rafinačních technik. České řezané barokní sklo se stalo velmi oblíbeným a žádaným artiklem ve světě. Bylo vyváženo ve velké míře do zahraničí a...
Vývoj porcelánového designu v Československu v letech 1945-1965 v souvislosti s politickým, společenským a ekonomickým vývojem v zemi
Štulc, Jan ; Lahoda, Vojtěch (vedoucí práce) ; Brožková, Helena (oponent)
Předkládaná rigorózní práce si vzala za cíl objasnit vznik a vývoj tvorby českého porcelánu mezi léty 1945 až 1965. V první kapitole se zabývá historii porcelánu v Evropě a Čechácll od prvních pokusů do druhé světové války. Hlavní část práce je věnována vývoji porcelánového designu po druhé světové válce, kdy byl porcelánový průmysl znárodněn a přešel do českých rukou. Popisuje nejprve období konsolidace a poté snahy rozšířit s011iment o nové servisy a figurky_ Zabývá se ideologickými i ekonomickými okolnostmi, které měly na vznik nového českého porcelánu vliv. Jako stěžejnímu období se věnuje přelomu padesátých a šedesátých let, kdy dosáhl porcelánový design vytvořený pro Expo 58 v Bruselu a XII. Trienále v Miláně skutečně světové úrovně. Součástí práce je katalog autorů, jednotlivých porcelánek a důležitých institucí a stať o technice tvorby v porcelánu.
Stylový vývoj českého flakónu od druhé poloviny 19. do počátku 20. století
Lisnyak, Vlada ; Mergl, Jan (vedoucí práce) ; Brožková, Helena (oponent)
česky K základním cílům této bakalářské práce patří bližší seznámení se sklářským odvětvím flakonérie v českých zemích v období 19. a na počátku 20. století. První kapitola vytváří krátký úvod do historie vzniku flakónů jako nádob na vůni a jejich použití v různých zemích. Flakóny se používaly od starodávna pro uchování vonných látek. Kapitola popisuje vznik flakónů a zrození technik pro jejich výrobu. Druhá kapitola otevírá náhled do středisek výroby flakónů v Čechách. Existovalo několik výrobních středisek, kde se flakóny v Čechách vyráběly. Sklárny se lišily způsobem výroby, technikami dekoru a stylovou orientací. V kapitole jsou představeny nejvýznamnější sklárny, kde se flakonérie rozvíjela. Třetí kapitola je věnována situaci v české flakonérii v 1. polovině 19. století. Politická situace v Evropě ovlivnila vzhled českých flakónů, které přejímaly klasicistní a později empírové tvary z Francie. Od 30. let se stylový směr ve flakonérii obrátil na využití prvků biedermeieru. V Čechách v tomto období lze sledovat experimenty s technikami výzdoby flakónů. Čtvrtá kapitola práce pojednává o rozvoji flakónů pro komerční účely. Oblast parfumérie byla často prezentována na mezinárodních výstavách, což vyžadovalo originální atraktivní vzhled výrobků. V kapitole jsou představeny francouzské příklady...
Vývoj porcelánoveho designu v Československu 1945-1965
Štulc, Jan ; Brožková, Helena (oponent) ; Lahoda, Vojtěch (vedoucí práce)
Predkladami diplomova si vzala za cil objasnit vznik a yYvoj tvorby ceskeho porcelanu mezi lety 1945 az 1965. V prvnf kapitole se zaby-va historii porcelanu v Evrope a Cechach od prvnfch pokusu do druM svetove vaIky. Hlavni cast prace je venovana yYvoji porcelanoveho designu po druM svetove vaIce, kdy byl porcelanory prumysl znarodnen a presel do ceskych rukou. Popisuje nejprve obdobf konsolidace a pote snahy rozsirit sortiment 0 nove servisy a figurky. Zaby-va se ideologickymi i ekonomickymi okolnostmi, ktere mely na vznik noveho ceskeho porcelanu vliv. lako stezejnfmu obdobi se venuje prelomu padesatych a sedesatych let, kdy dosahl porcelanory design vytvoreny pro Expo 58 v Bruselu a XII. TrienaIe v Milane skutecne svetove urovne. Soucasti prace je katalog autoru, jednotlirych porcelanek a dUlezitych institucf a stat' 0 technice tvorby v porcelanu.
České řezané barokní sklo
Bednářová, Tereza ; Otavský, Karel (vedoucí práce) ; Brožková, Helena (oponent)
Resumé České řezané barokní sklo České řezané barokní sklo má kořeny v době vlády Rudolfa II., kdy do Prahy přicházeli četní umělci, mezi nimiž byli i řezáči kamenů a později i řezáči skla jako byl Caspar Lehmann. Slibný vývoj byl přerušen třicetiletou válkou, po které však následoval bohatý rozvoj a došlo ke zdokonalení skloviny, která je nazývána "český křišťál" pro její vlastnosti blízké horskému křišťálu, na který se řezalo dříve. Český křišťál podnítil rozvoj broušení a řezání, pro které byl díky své dosud neobvyklé tvrdosti vhodný, záhy dosáhlo české řezané sklo řemeslné dokonalosti. Vývoj českého sklářství ovlivnily i podněty z dalších zemí v Evropě s vlastní specifickou produkcí, jako byla Itálie či Německé země. Výrobky byly zprvu čistě reprezentativní, postupně zlidověly a dostaly se mezi širší společnost. Náměty českého řezaného barokního skla byly čerpány hlavně z grafických předloh a mincí, dále námětový okruh souvisel s dobovým vkusem a byl odvislý od přání zákazníků. V zemích Koruny české se postupně vytvořily dvě oblasti s největší koncentrací skláren, první oblastí byly jižní Čechy a druhou Čechy severní, severní Čechy se staly zároveň centrem rafinačních technik. České řezané barokní sklo se stalo velmi oblíbeným a žádaným artiklem ve světě. Bylo vyváženo ve velké míře do zahraničí a...
Vývoj porcelánového designu v Československu v letech 1945-1965 v souvislosti s politickým, společenským a ekonomickým vývojem v zemi
Štulc, Jan ; Lahoda, Vojtěch (vedoucí práce) ; Brožková, Helena (oponent)
Předkládaná rigorózní práce si vzala za cíl objasnit vznik a vývoj tvorby českého porcelánu mezi léty 1945 až 1965. V první kapitole se zabývá historii porcelánu v Evropě a Čechácll od prvních pokusů do druhé světové války. Hlavní část práce je věnována vývoji porcelánového designu po druhé světové válce, kdy byl porcelánový průmysl znárodněn a přešel do českých rukou. Popisuje nejprve období konsolidace a poté snahy rozšířit s011iment o nové servisy a figurky_ Zabývá se ideologickými i ekonomickými okolnostmi, které měly na vznik nového českého porcelánu vliv. Jako stěžejnímu období se věnuje přelomu padesátých a šedesátých let, kdy dosáhl porcelánový design vytvořený pro Expo 58 v Bruselu a XII. Trienále v Miláně skutečně světové úrovně. Součástí práce je katalog autorů, jednotlivých porcelánek a důležitých institucí a stať o technice tvorby v porcelánu.
Barokní řezané sklo ze zámeckého souboru rodiny Kolovratů v Rychnově nad Kněžnou a malované sklo Ignáce Preisslera
Militká, Lucie ; Brožková, Helena (oponent) ; Kybalová, Jana (vedoucí práce)
Ukolem teto prace byla snaha vysledovat mozny jednotny puvod skel urcenych k vyzdobe rezbou, dnes ulozenych na zamku v Rychnove nad Kneznou a skel malovanych Ignacem Preisslerem. Souvislost mezi obema vYzdobne odlisnymi skupinami byla predpokladana, na zaklade shodneho objednavatele hrabete Frantiska Karla Libstejnskeho z Kolovrat a existence sklaren na kolovratskych panstvich. Tvarova analogie mezi kusy ze souboru rezaneho skla z Rychnova nad Kneznou a kusy malovanyrui Ignacem Preisslerem byla shledana v nekolika pfipadech. Jsou to zejmena sklenene predmety slezskeho tvaroslovi s zaludovitymi uchytkami c. k. P 60, P 68 a R 20-24, dale skla s reliefnimi pulobloucky na hrane pred podtazenim kupy c. k. P 59, R 28-29 a zvoncovity tvar kupy na c. k. P 68 a R 45. Pohar c. k. R 45 je opatren slezskou reliefni rezbou, ktera vylucuje ceskou provenienci. Lze predpokladat, ze byl ziskan koupi Ci darem ze Slezska. Je mozne, ze cela skupina skel vyznacujici se slezskyru tvaroslovim mohla bYt zakoupena Ci jinak ziskana ze Slezska. Neni vsak vyloucena ani moznostjejich vzniku ve sklamach na panstvi KolovratU. Zajimavyru dokladem pfijimani jineho nez ceskeho tvaroslovi jsou pohary c. k. R 35-36 saskych tvaril, ktere byly produkovany v huti na lokalite Mala Destna - "N a cikance", jak dolozil fragment poharu z nalezu...

Viz též: podobná jména autorů
3 Brožková, Hana
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.