Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 3 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Semiaktivně řízený magnetoreologický tlumič vidlice elektromotorky
Blahuta, Jiří ; Vimmr, Jan (oponent) ; Kubík, Michal (vedoucí práce)
Současně používané pasivní tlumiče, které fungují na bázi disipace energie pomocí olejové náplně, umožňují pouze omezené nastavení tlumící síly, které je potřeba nastavit před jízdou. Konstrukčně jsou pasivní tlumiče na svém vrcholu a další posun v komfortu jízdy se neočekává. Zde mají potenciál magnetoreologické tlumiče, které se semiaktivním řízením zvyšují komfort jízdy a zlepšují jízdní vlastnosti. Lepších výkonů dosahují díky rychlé změně tlumící síly, kterou pak lze řídit téměř okamžitě podle aktuálních jízdních podmínek. MR tlumiče se již úspěšně využívají v automotive, zatím se však komerčně neprosadily v segmentu cyklistiky. Hlavním důvodem je jejich vysoká hmotnost oproti současným pasivním tlumičům. Cílem této práce je návrh konstrukce lehkého a rychlého MR tlumiče pro vidlici elektromotorky Kuberg. Pro úspěch produktu je potřeba minimalizovat hmotnost návrhu. Pro správnou funkci tlumiče se semiaktivním řízením, je nutné dosáhnout rychlé časové odezvy tlumící síly, která je nejvíce ovlivněná vznikem vířivých proudů v magnetickém obvodu. Dalším problémem je dosažení dostatečné tlumící síly v aktivovaném stavu, proto je potřeba použít vhodný predikční model. Konstrukci tlumiče je také potřeba vyřešit tak, aby se vmístila do omezeného prostoru dané vidlice a tlumič musí být také osazen senzorikou. Výsledkem této práce jsou návrhy dvou generací MR tlumiče a vyrobený funkční vzorek. MR tlumič I. generace sloužil pro testování a verifikaci modelu. MR tlumič II. generace je pak výsledný návrh se sníženou hmotností. Hmotnost tlumiče II. generace je vyšší jen o 19 % oproti původnímu pasivnímu tlumiči. Celková hmotnost MR tlumiče je 1,6 kg. Nový MR tlumič zachovává původní rozměry a zdvih a má integrovanou senzoriku v konstrukci. Navržený MR tlumič má potenciál prosadit se v segmentu elektrocyklistiky a v dalších elektrických jednostopých vozidlech, kde je jeho implementace nejvýhodnější. Možnost jeho nasazení je však i v běžných horských kolech. Spolu se semiaktivní řídící jednotkou umožňuje dosáhnout lepšího komfortu jízdy a lepších jízdních vlastností.
Konstrukce frézovacího přípravku pro sériovou výrobu na CNC obráběcím stroji
Blahuta, Jiří ; Foltýn, Jan (oponent) ; Svoboda, Petr (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá návrhem frézovacího přípravku a přípravku pro protlačování na lisu. Přípravky umožňují progresivní výrobu na CNC stroji s vysokou efektivitou a minimálními prostoji. Přípravky jsou navrhovány pro sériovou výrobu konkrétní součástky z automobilového průmyslu v množství 250 000 kusů za rok. Hlavní cíl i dílčí cíle práce byly splněny. Navržený frézovací přípravek využívá klínové upínače a hydraulické válce pro upínání. Protlačovací přípravek využívá k ustavení obrobku pružiny. Navržené přípravky byly ověřeny výpočty výrobní kapacity, které dokazují, že se série vyrobí v požadovaném čase. Pro další zvýšení produktivity bylo na základě výpočtů navrženo použít pět frézovacích přípravků v obráběcím centru. Konstrukční návrh protlačovacího přípravku byl ověřen simulací MKP, která ukázala, že přípravek je dostatečně tuhý a pevný. Výsledkem práce je návrh dvou přípravků v podobě 3D modelů a výkresové dokumentace. Součástí práce je mimo jiné rešerše tříosých CNC frézek, protahovaček a hliníkových slitin pro tváření.
Konstrukce frézovacího přípravku pro sériovou výrobu na CNC obráběcím stroji
Blahuta, Jiří ; Foltýn, Jan (oponent) ; Svoboda, Petr (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá návrhem frézovacího přípravku a přípravku pro protlačování na lisu. Přípravky umožňují progresivní výrobu na CNC stroji s vysokou efektivitou a minimálními prostoji. Přípravky jsou navrhovány pro sériovou výrobu konkrétní součástky z automobilového průmyslu v množství 250 000 kusů za rok. Hlavní cíl i dílčí cíle práce byly splněny. Navržený frézovací přípravek využívá klínové upínače a hydraulické válce pro upínání. Protlačovací přípravek využívá k ustavení obrobku pružiny. Navržené přípravky byly ověřeny výpočty výrobní kapacity, které dokazují, že se série vyrobí v požadovaném čase. Pro další zvýšení produktivity bylo na základě výpočtů navrženo použít pět frézovacích přípravků v obráběcím centru. Konstrukční návrh protlačovacího přípravku byl ověřen simulací MKP, která ukázala, že přípravek je dostatečně tuhý a pevný. Výsledkem práce je návrh dvou přípravků v podobě 3D modelů a výkresové dokumentace. Součástí práce je mimo jiné rešerše tříosých CNC frézek, protahovaček a hliníkových slitin pro tváření.

Viz též: podobná jména autorů
2 Blahuta, Jaroslav
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.