|
Wernischáž
Janyšová, Lenka ; PROVAZNÍK, Jaroslav (vedoucí práce) ; BERGMAN, Aleš (oponent)
Bakalářská práce zachycuje průběh inscenačního procesu směřujícího ke vzniku divadelního představení Wernischáza. Popisuje téměř roční činnost skupiny studentů vyššího gymnázia, která pracovala na objevování poetiky textů Ivana Wernische.
Práce obsahuje informace o skupině, pasáže o Wernischově díle a experimentování s jeho texty, dále pak informace o realizaci a prezentaci divadelního projektu.
|
|
Práce a význam zdravotních klaunů
Berka, Tomáš ; SEDLÁČEK, Martin (vedoucí práce) ; BERGMAN, Aleš (oponent)
Magisterská práce předkládá pohled na práci a význam zdravotních klaunů v českých nemocničních zařízeních. Rozkrývá organizační strukturu a historii stejnojmenné spolčenosti, která v České republice práci nemocničních klaunů zaštiťuje. Uvádí všechny důležité složky komplexní práce potřebné k tomu, aby mohli klaunští doktoři navštěvovat pacienty a svými uměleckými vystoupeními tak pozitivně působit zejména na psychický stav pacientů a tím napomáhat ke zlepšování jejich stavu fyzického. Práce vymezuje klauniádu jako prostředek k dosahování těchto cílů a uvádí specifika divadelní práce v nemocničních zařízeních. Zabývá se strukturou klauniád a s využitím konkrétních příběhů, mnohaletých zkušeností autora a odborné studie, nachází odpovědi na otázky související s prací zdravotních klaunů.
|
|
Divadlo poezie?
Razím, Daniel ; PROVAZNÍK, Jaroslav (vedoucí práce) ; BERGMAN, Aleš (oponent)
ABSTRAKT
Diplomová práce Divadlo poezie? zkoumá specifický druh českého alternativního divadla, založený na tvůrčí autorské práci s literárními texty. Zabývá se jeho charakteristikou, druhovým vymezením a problematikou nepříliš výstižného názvu, který tuto oblast divadelní tvorby označuje. Souhrnně popisuje jeho scénické prostředky a inscenační postupy. Sleduje jeho historii, související s dějinami tzv. uměleckého přednesu a avantgardními uměleckými směry meziválečného období, od počátků až do nedávné minulosti a současnosti (která dosud nebyla systematicky popsána a zhodnocena). Připomíná inspirační zdroje a dobový kontext vývoje tohoto druhu divadla, podává přehled o inscenacích, s nimi souvisejících divadelních souborech a důležitých tvůrčích osobnostech. Uvádí mnoho odborných citací a autentických materiálů, zejména dobových recenzí a vzpomínek pamětníků. Zamýšlí se také nad smyslem, uměleckými přínosy i riziky tohoto způsobu divadelní práce a nad jejími budoucími perspektivami – zejména ve vztahu k tvůrčí práci s literárními texty a k jejich uměleckému zprostředkování veřejnosti a v souvislosti s pedagogickou činností a zájmy výchovné dramatiky.
|
|
Tady všude žijeme
Skálová, Alena ; MACHKOVÁ, Eva (vedoucí práce) ; BERGMAN, Aleš (oponent)
Diplomová práce se věnuje principům komunitního a site-specific divadla a
možnostem jejich využití v dramatické výchově a dětském nebo mladém divadle.
Shrnuje kořeny a vývoj těchto alternativních divadelních proudů na pomezí
uměleckých a společenských disciplín, představuje jejich hlavní směry a
podrobněji popisuje obsah a průběh několika příkladů projektů komunitního
divadla a site-specific. Na teorii a praktické příklady obou směrů navazuje práce
úvahami o konkrétním komunitně-dramatickém projektu, který by z obou proudů
čerpal, a její součástí je návrh praktického plánu pro realizaci tohoto projektu.
Text se pokouší zachytit také širší kulturní a sociální souvislosti a možný přesah,
který propojení těchto divadelních disciplín a dramatické výchovy nabízí. Klade si
otázky o roli a možnostech tohoto provázání v současné společnosti a současném
umění.
|
| |
|
Umenie živého slova
Harčaríková, Marica ; MARUŠÁK, Radek (vedoucí práce) ; BERGMAN, Aleš (oponent)
Diplomová práca, ktorá má dve časti - teoretickú a empirickú, sa v prvej časti venuje predovšetkým termínom spôsobu "oživovania slova", ktorého prostriedkom je ľudský hlas, reč a ich umelecké možnosti podania. Nimi sú - deklamácia, recitácia, umelecký prednes. V tomto kontexte sa sústreďuje na detský prednes a jeho formy podania, čiže najmä na súborový prednes. Súčasťou zmysluplnej práce so slovom je interpretácia. Práca pojednáva o význame interpretácie z hľadiska vzťahu k literárnemu dielu, k prednesu, a k divadelnej tvorbe. Zaoberá sa bližšou špecifikáciou pojmov poézia a divadlo. Pre hlbšie pochopenie z hľadiska obsahu bližšie špecifikuje divadelnú formu akou je divadlo poézie. Venuje sa otázke divadla poézie ako svojbytnej divadelnej forme, ktorá sa rozvinula v stredoeurópskom regióne, najmä v neprofesionálnom divadle a to v istých teoretických zakotveniach i historických súvislostiach. Zmieňuje sa o celoštátnej prehliadke umeleckého slova a divadiel poézie - Hviezdoslavov Kubín, najmä v súvislosti s detským divadlom poézie - v rámci kategórie detských recitačných kolektívov. A v neposlednom rade, v druhej časti sa zameriava na proces tvorby s detským kolektívom, na možnosti práce s lyrickým textom pri tvorbe konkrétnej inscenácie.
|
|
Projekt TUSCH německý model spolupráce profesionálních divadel a škol
von Vorst, Daniela ; PROVAZNÍK, Jaroslav (vedoucí práce) ; BERGMAN, Aleš (oponent)
Diplomová práce přibližuje čtenáři z teoretického a praktického hlediska, v jakých
podmínkách je v Německu realizován projekt TUSCH, coby model spolupráce
profesionálních divadel a škol. Práce nejprve přibližuje podobu několika projektů
TUSCH na území Německa a detailně zaměřuje především na konkrétní projekt
TUSCH-Hamburg. Na tomto příkladu jsou charakterizovány společenské důvody
vzniku projektu i jeho proměna během uplynulých deseti let. Čtenáři je
zprostředkován vhled do současných podmínek pro spolupráci hamburských
divadel a škol. Práce se zaměřuje jak na popis organizační stránky projektu, tak
na jeho praktickou podobu. Zároveň přibližuje formy a přístupy k tvůrčí práci
divadelních lektorů a profesionálních umělců ve školním prostředí.
|
|
Divadlo dospívajících, dospívat divadlem
Malá, Zuzana ; Císař, Jan (vedoucí práce) ; Bergman, Aleš (oponent)
Cílem této práce je vstoupit do tématu aktivit divadelních souborů, sdružujících dospívající hráče (cca 13-21let) a vedených dospělým lektorem-pedagogem. Pokouším se hledat jejich specifika, zařadit je do kontextu blízkých oborů (dramatická výchova, amatérské divadlo, zážitková pedagogika a další). Nahlížím na úlohu lektora, která v sobě spojuje především pedagogické, umělecké a organizační úkoly. V kapitole o dramaturgii se věnuji volbě vhodné látky a nakládání s ní, vytyčuji 4 dramaturgická kritéria, zmiňuji se o divadelním aktivismu a o vztahu mezi inscenačním divadlem a performancí. Pokouším se pojmenovat motivaci klientů k divadelní práci a příklady přínosů, které pro ně může mít. Zdrojem informací jsou kromě literatury zkušenosti z praxe, rozhovory s lektory i klienty. Jako příklad praxe souboru středoškolského typu uvádím OLDstars, o.s., v němž působím.
|