Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Význam edukace v prevenci dětských úrazů v domácím prostředí
BŘENDOVÁ, Marie
Abstrakt Význam edukace v prevenci dětských úrazů v domácím prostředí Trvale narůstající počet úrazů dětí , a to zejména úrazů s přímým ohrožením života, je varovným signálem nejen pro odbornou, ale i pro laickou veřejnost. Statistiky uvádí, že úrazy mají každý rok na svědomí 300 dětských životů a jsou tradičně nejčastější příčinou úmrtí dětí. Běžný, ale mylný názor je, že úrazy se stávají, patří k životu, stávají se náhodou a není jim možno zabránit. Cílem naší práce byl monitoring informací rodičů o možnostech preventivních opatření úrazů dětí ve věku od 0-6 ti let v domácím prostředí, zmapování výskytu nejfrekventovanějších úrazů u těchto dětí, vytvoření edukační hodiny se zaměřením na zjištěnou problematiku nejčastěji se vyskytujících úrazů a naplnění cílů kvalifikované péče moderního ošetřovatelství v oblasti primární péče. Ve vztahu k uvedeným cílům práce jsme stanovili tři následující hypotézy: Hypotéza č.1: Rodiče jsou o možnostech prevence úrazů dětí ve věku od 0-6 let v domácím prostředí informováni Hypotéza č.: Nejčastějšími příčinami úrazů v domácím prostředí u dětí ve věku od 0-6ti let jsou pády a popáleniny Hypotéza č.3: Není zpracován edukační proces (edukační hodina), který(á) se podrobně zabývá prevencí popálenin a pádů. K výzkumu dané problematiky jsme použili dotazníkovou metodu. Základní informace jsme monitorovali pilotním výzkumem rodičů v Mateřském centru. Na základě toho byl vypracován a administrován dotazník určený dalším respondentům z řad rodičů, kteří projevili zájem zúčastnit se našeho výzkumu. Analýzou výsledků prostřednictvím dotazníků jsme dospěli k názoru, že informací o prevenci dětských úrazů mají rodiče dostatek, ale jejich mnohdy až lhostejný přístup k nim a podceňování bezpečnostních opatření v domácím prostředí, nemůže vést ke snížení frekvence dětské úrazovosti. Hypotéza č.1 se potvrdila. Nejčastěji vyskytovanými úrazy dětí v našem výzkumném souboru byly pády dětí a termická poranění. Hypotéza č.2. byla potvrzena. Analýzou výsledků bylo dále zjištěno, že se respondenti nesetkali s možností zúčastnit se opakovaných odborných akcí o prevenci dětských úrazů specificky a podrobně zaměřených na závažnou problematiku pádů a popálenin u dětí Hypotéza č.3: byla potvrzena. Přínos této práce spočívá v praktickém využití námi vytvořené edukační hodiny, se zaměřením na zabránění vzniku termických úrazů a pádů v domácím prostředí u dětí do šesti let věku, se zaměřením na dodržování preventivních opatření rodiči a naučení se základním postupům v poskytování účinné první pomoci. Podnětná by měla být i pro dětské sestry a další odborníky působící zejména v oblasti terénní primární péče, ale i pro sestry pracující na dětských lůžkových odděleních nemocnic v oblasti sekundární péče. Sestrami zde, pro rodiče hospitalizovaných dětí, realizovaná edukační hodina se zaměřením na zabránění vzniku termických úrazů a pádů, bude významná nejen pro ně, ale zároveň přispěje ke zkvalitnění péče a naplnění cílů moderního ošetřovatelství. Práce může být využita i pro studijní účely a pomoci studentům, kteří se zabývají studiem ošetřovatelství, ale může být využita také studenty zabývajícími se v rámci studia, problematikou zdravotně sociální prevence i v jiných oborech.

Viz též: podobná jména autorů
1 BŘENDOVÁ, Marie
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.