|
Vliv atmosférických turbulencí na optický svazek
Bárta, Miroslav ; Wilfert, Otakar (oponent) ; Hudcová, Lucie (vedoucí práce)
Tato práce popisuje optický bezkabelový spoj a jeho využití v komunikačních technologiích. Vymezuje možné rušivé vlivy na přenášený optický signál, mezi něž patří šum signálu, útlum atmosféry a atmosférické turbulence. Práce se podrobně zaměřuje na vliv atmosférických turbulencí na optický svazek. Ke zjištění tohoto vlivu bylo provedeno měření fluktuací optické intenzity a fluktuací teploty v optickém svazku. Z naměřených hodnot byl vypočten strukturní parametr indexu lomu a pomocí něho zjištěna míra turbulence.
|
| |
| |
|
Skalní umění Dolní Núbie. Zpracování pramenného materiálu získaného při epigrafickém průzkumu na československé koncesi v Núbii s cílem stanovit vypovídací hodnotu a možnosti využití skalního umění jako pramene při studiu kulturního a společenského vývoje v konkrétním regionu
Suková, Lenka ; Bárta, Miroslav (vedoucí práce) ; Verner, Miroslav (oponent)
Skalní umění představuje archeologický pramen velmi specifické povahy. Je to bezprostřední odkaz, který nám zanechaly prehistorické a raně historické společnosti v různých částech světa o svém životě, soužití i bojích, úsilí i strádání, úspěších i neúspěších, obavách i touhách. Je to konkrétní svědectví o tom, jak tyto společnosti samy sebe vnímaly, jak znázorňovaly a uchopovaly svět, který je obklopoval, jak se vypořádávaly s nejrůznějšími událostmi a změnami, které se jich citelně dotýkaly a fungovaly jako hnací motor kulturního a společenského vývoje a jako podnět k mnohým adaptacím, technologickým inovacím i aktualizacím v různých oblastech života.1 Je to přímé hmotné vyjádření lidských představ a myšlenek,2 ikonografická projekce symbolického, metafyzického a emocionálního světa prehistorických populací,3 o němž kosti a kamenné nástroje, které získáváme z archeologického záznamu, většinou zarytě mlčí. Ve skalním umění se nám odkrývá docela jiný svět dávných společností a populací, prostřednictvím skalních obrazů je velmi snadné tento svět spatřit, avšak uchopit jej, pochopit zůstává většinou značně obtížné. Ke správnému porozumění skalnímu umění nám dnes schází původní kontext, v němž byly obrazy vytvářeny vždy s ohledem na určitou funkci nebo jako vyjádření konkrétní funkce, a specifické myšlení a...
|
|
The tomb of Unisankh at Saqqara and Chicago
Onderka, Pavel ; Bárta, Miroslav (vedoucí práce) ; Bareš, Ladislav (oponent)
In 1908, Edward E. Ayer (1841-1927),1 the founding father of the Egyptian collection of the Field Museum of Natural History in Chicago, IL, purchased for the museum two chapels of Old Kingdom mastabas once located in the vicinity of the pyramid complex of Netjerykhet at central Saqqara. One of them belonged to Netjeruser (NTr-wsr),2 a high official from the later reign of Nyuserre till that of Menkauhor,3 the other to Unisankh (Wnjs-anx.w), who is generally considered to have been son of Unis, the last king of the Fifth Dynasty. The tomb of Unisankh was excavated in 1907 by James E. Quibell (1867-1935),4 then the chief inspector at Saqqara, for the purpose of its sale to the Field Columbian Museum in Chicago (the later Field Museum of Natural History).5 When Quibell started his excavations, the whole Unis Cemetery North- West was hidden under sand. In the course of excavating the site, Quibell cleared the tomb of Unisankh. He undoubtedly realized the existence of several other structures, in particular the tomb of Iynefert that was partly unearthed in the course of dismantling the neighboring tomb of Unisankh. One block from the mastaba of queen Nebet (Nbt), wife of Unis, was found as well.6
|
| |
|
Pyramid causeway in the Old Kingdom: evolution of the architecture and definition of the relief decoration program
El - Awadí, Tárek Mohamed ; Verner, Miroslav (vedoucí práce) ; Bárta, Miroslav (oponent) ; Charvát, Petr (oponent)
In the spring of 1994, an unexpected discovery to the North of the upper part of Sahure's causeway changed the long established belief that the mortuary complex of Sahure was excavated completely by L. Borchardt.1 Four huge limestone blocks decorated in basrelief of the highest quality bearing unique polychrome scenes were discovered during that spring, proving Borchardt's excavations of Sahure's complex were incomplete. These four blocks were evidence that more decorated blocks and fragments were still under the masses of sand surrounding the upper part of the causeway which had never been investigated by Borchardt? This surprising discovery was the result of cleaning being done in the area in preparation to open the Abusir necropolis for tourists. The work was under the supervision of Zahi Hawass. Hawass stopped the work at Abusir and reburied the blocks after they were photographed and drawn with the help of the Czech mission working at Abusir. Only a preliminary report was published by Zahi Hawass and Miroslav Verner to present the discovery to scholars.3 In their report, a survey of the causeways from royal funerary complexes was performed to alert scholars that many causeways are partially or completely unexcavated and need to be given more attention.4 In 2002, the present author was trusted by Hawass...
|
|
Bír Šawíš, Malá Oáza: Ostraka a další nápisový materiál
Dospěl, Marek ; Bárta, Miroslav (vedoucí práce) ; Ast, Rodney (oponent) ; Coppens, Filip (oponent)
MAREK DOSPĚL Bīr Shawīsh, Small Oasis: Ostraka and Other Inscribed Material ABSTRAKT Tato práce je v první řadě komentovanou edicí původních písemných pramenů. Tyto prameny pocházejí z archeologických výzkumů Univerzity Karlovy na lokalitě Bír Šawíš v oáze Bahríja (v antice nazývané Malá oáza) v egyptské Západní poušti, jsou psány helénistickou řečtinou neboli koiné a svým charakterem patří z valné části do rodiny dokumentárních textů a z menší části mezi neformální nápisy. Texty se dochovaly napsané na keramických střepech (ostraka) a jsou psány perem a inkoustem; nápisy jsou psány perem (dipinti) nebo vyryty ostrým nástrojem (graffiti); obojí lze datovat kolem r. 400 po Kr. Edice tohoto textového a nápisového materiálu tvoří jádro disertace (Kapitola 3), na které navazuje interpretační syntetická Kapitola 4, kde jsou pojednána nejdůležitější témata související s publikovaným materiálem. Důležitou součástí edice jsou analytické rejstříky a přílohy. Jako celkový úvod k práci slouží Kapitola 1; historické a archeologické souvislosti publikovaného materiálu jsou pojednány v Kapitole 2. Práci uzavírá soupis použitých pramenů a literatury, a obrazová příloha. Tato práce představuje první úplné zpracování jednoho pramenného souboru z českých výzkumů na lokalitě Bír Šawíš. V obecnějším smyslu je významným...
|
| |
| |