Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 5 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Jiří Frejka v karlínském divadle 1950-1952
Bár, Pavel ; Herman, Josef (vedoucí práce) ; Just, Vladimír (oponent)
Úkolem této práce je popsat a analyzovat poslední tvůrčí a životní etapu režiséra Jiřího Frejky v letech 1950-1952, spojenou s karlínským divadlem. Tato poslední fáze režisérova života a práce je v různých slovníkových heslech, ale i některých odborných publikacích přehlížena pouhým konstatováním Frejkova přeřazení do divadla v Karlíně, kde ukončil svůj život sebevraždou. Jeho karlínskou tvorbu a její okolnosti však dosud nikdo neanalyzoval. Doposud nejpodrobnější studií závěrečného období Frejkova života je práce Ladislavy Petiškové "Ze zákulisí jedné štvanice", publikovaná v Divadelní revue. Petišková navázala na své předchozí zkoumání Frejkovy tvorby ve vinohradském divadle (studie ve sborníku ,,0 nové divadlo") a její doposud poslední prací na toto téma je stať o Frejkově životě a tvorbě, která jako předmluva předchází výboru statí "Divadlo je vesmír". Ani v jedné z těchto studií se autorka podrobněji nepustila do analýzy režisérovy karlínské tvorby, pouze se o nich krátce zmiňuje. Nedostatkem výše jmenovaných studií, které jsem využíval i při své práci, jsou některé věcné chyby a špatný poznámkový aparát, který neumožňuje nalézt a ověřit mnohé z uvedených informací. Některé z věcných chyb, které se objevily ve studii Ze zákulisí jedné štvanice, byly následně opraveny na základě reakce Zuzany Sílové....
Recepce sovětské operety v Československu na případu Dunajevského Bílého akátu
Frank, Vojtěch ; Havelková, Tereza (vedoucí práce) ; Bár, Pavel (oponent)
Práce se zabývá tématem uvádění sovětských operet v Československu mezi lety 1946 a 1987. Import sovětského repertoáru na československé operetní scény byl spojen s kulturně- politickými transformacemi počátku československého komunismu. Takzvaná socialistická opereta ze Sovětského svazu byla záhy etablována jako vzor pro novou československou operetní tvorbu a tvořila tak významnou, politicky podmíněnou součást repertoáru. Práce mapuje vývoj intenzity tohoto importu, vývoj žánru operety v Sovětském svazu a na případu operet Isaaka Dunajevského Volný vítr a zejména Bílý akát ukazuje trendy interpretace sovětské operety v Československu v závislosti na proměňujícím se kulturně-politickém kontextu v porovnání s originálními ruskými verzemi operet. Práce se dotýká také recepce v kritickém diskurzu obou kulturních prostředí a snaží se postihnout zkoumané jevy v co nejširší množině kontextů a diskurzů.
Jiří Frejka v karlínském divadle 1950-1952
Bár, Pavel ; Just, Vladimír (oponent) ; Herman, Josef (vedoucí práce)
Úkolem této práce je popsat a analyzovat poslední tvůrčí a životní etapu režiséra Jiřího Frejky v letech 1950-1952, spojenou s karlínským divadlem. Tato poslední fáze režisérova života a práce je v různých slovníkových heslech, ale i některých odborných publikacích přehlížena pouhým konstatováním Frejkova přeřazení do divadla v Karlíně, kde ukončil svůj život sebevraždou. Jeho karlínskou tvorbu a její okolnosti však dosud nikdo neanalyzoval. Doposud nejpodrobnější studií závěrečného období Frejkova života je práce Ladislavy Petiškové "Ze zákulisí jedné štvanice", publikovaná v Divadelní revue. Petišková navázala na své předchozí zkoumání Frejkovy tvorby ve vinohradském divadle (studie ve sborníku ,,0 nové divadlo") a její doposud poslední prací na toto téma je stať o Frejkově životě a tvorbě, která jako předmluva předchází výboru statí "Divadlo je vesmír". Ani v jedné z těchto studií se autorka podrobněji nepustila do analýzy režisérovy karlínské tvorby, pouze se o nich krátce zmiňuje. Nedostatkem výše jmenovaných studií, které jsem využíval i při své práci, jsou některé věcné chyby a špatný poznámkový aparát, který neumožňuje nalézt a ověřit mnohé z uvedených informací. Některé z věcných chyb, které se objevily ve studii Ze zákulisí jedné štvanice, byly následně opraveny na základě reakce Zuzany Sílové....
Od operety k muzikálu
Bár, Pavel ; SÍLOVÁ, Zuzana (vedoucí práce) ; CÍSAŘ, Jan (oponent)
Disertační práce popisuje vývoj zábavněhudebního divadla ? operety a muzikálu především ? v Československu po roce 1945. Analyzuje konkrétní inscenace, sleduje významná vývojová období tohoto druhu divadla a také proměny přístupu totalitního režimu k jeho existenci a uměleckému vyjadřování, a to nejen v celkovém kontextu změn divadelního systému či společenské a politické situace u nás, ale i v kontextu vývoje v zahraničí. Ačkoliv se zabývá především děním ve velkých zábavněhudebních divadlech (zejména v pražském karlínském divadle), neopomíjí ani malé či regionální scény a jejich zásadní inscenace. Disertační práce vychází jak z existující literatury, tak především z autentických dobových pramenů, svědectví a vzpomínek.
Vážné muzikály na jevištích West Endu
Hlubučková, Petra ; CÍSAŘ, Jan (vedoucí práce) ; BÁR, Pavel (oponent)
Tématem této diplomové práce jsou vážné muzikály uváděné na West Endu v Londýně. Autorka se nejprve zamýšlí nad pojmem ?vážný muzikál?, jeho vlastnostmi a souvislostí s melodramatem. Poté uvažuje nad několika díly, které se zabývají vážnými tématy a které měla možnost vidět v Londýně (například Lví král nebo Wicked). Poté je pozornost přesunuta na tři muzikály ? Matildu, Billyho Elliota a Bídníky. Autorka se soustředí na první dvě zmíněná díla, jakožto ideální zástupce vážných rodinných muzikálů. Podrobně se věnuje jejich předlohám a poté se snaží analyzovat jejich jevištní podobu s akcentem na proměny, ke kterým došlo při adaptaci. Dále se zaměřuje na témata, jež s těmito díly bezprostředně souvisí. Práce se tak postupně soustředí na některé druhy přepracování, muzikálovou scénografii, tanec, dětské herce, megamuzikály či rodinné muzikály. Autorka se snaží pojmenovat možné důvody, díky nimž došlo ke vzniku nejrůznějších změn.

Viz též: podobná jména autorů
1 Bar, Přemysl
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.