Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 19 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Hudba v uměleckých soutěžích olympijských her 1912-1948
Langer, Miroslav ; Douša, Eduard (vedoucí práce) ; Herman, Josef (oponent)
Umělecké soutěže na olympijských hrách spolukonstituovaly vztah umění a sportu v první polovině 20. století. Byť jsou dnes již zapomenuté, měly přímý vliv na současnou podobu olympijských her a jejich umělecký a kulturní rozměr. V hudební oblasti byly až na několik výjimek postižené více než ve výtvarné nižší úrovní účasti. Československá účast v uměleckých soutěžích se po samostatných pokusech uskutečnila poprvé v roce 1932 a pak se stoupající úrovní organizačního zajištění znovu v letech 1936 a 1948, než byly soutěže zrušeny. Zásluhou skladatelů Josefa Suka, Jaroslava Křičky a Jana Kapra a jejich navzájem velmi odlišných děl dosáhla významných úspěchů včetně získání dvou olympijských medailí.
Vybrané inscenace her Ivy Peřinové v Naivním divadle Liberec v letech 1977-1989
Rezková, Jana ; Pavlovský, Petr (vedoucí práce) ; Herman, Josef (oponent)
Práce "Vybrané inscenace her Ivy Peřinové v Naivním divadle Liberec v letech 1977-1989" analyzuje šest dramatických textů Ivy Peřinové ajejich inscenace. Iva Peřinová je významná osobnost současného českého dramatu, je dnes nejhranější z žijících domácích autorů. Tato práce se zabývá počátky její tvorby a snaží se zjistit, jaký vliv měla na autorku spolupráce se souborem divadla, ve kterém v té době působila. Inscenace, na které se práce zaměřuje, tvoří reprezentativní výběr ajejich analýzou lze podle našeho názoru ukázat, že se jednalo o velmi specifický typ autorského divadla. Tvorba Ivy Peřinové je také příkladem práce s obecně známými tématy, které autorka využívá a na jejichž základě tvoří své parafráze a adaptace. Práce si klade za cíl též shromáždit a popsat všechny dostupné prameny a obrazovou dokumentaci.
Jiří Frejka v karlínském divadle 1950-1952
Bár, Pavel ; Herman, Josef (vedoucí práce) ; Just, Vladimír (oponent)
Úkolem této práce je popsat a analyzovat poslední tvůrčí a životní etapu režiséra Jiřího Frejky v letech 1950-1952, spojenou s karlínským divadlem. Tato poslední fáze režisérova života a práce je v různých slovníkových heslech, ale i některých odborných publikacích přehlížena pouhým konstatováním Frejkova přeřazení do divadla v Karlíně, kde ukončil svůj život sebevraždou. Jeho karlínskou tvorbu a její okolnosti však dosud nikdo neanalyzoval. Doposud nejpodrobnější studií závěrečného období Frejkova života je práce Ladislavy Petiškové "Ze zákulisí jedné štvanice", publikovaná v Divadelní revue. Petišková navázala na své předchozí zkoumání Frejkovy tvorby ve vinohradském divadle (studie ve sborníku ,,0 nové divadlo") a její doposud poslední prací na toto téma je stať o Frejkově životě a tvorbě, která jako předmluva předchází výboru statí "Divadlo je vesmír". Ani v jedné z těchto studií se autorka podrobněji nepustila do analýzy režisérovy karlínské tvorby, pouze se o nich krátce zmiňuje. Nedostatkem výše jmenovaných studií, které jsem využíval i při své práci, jsou některé věcné chyby a špatný poznámkový aparát, který neumožňuje nalézt a ověřit mnohé z uvedených informací. Některé z věcných chyb, které se objevily ve studii Ze zákulisí jedné štvanice, byly následně opraveny na základě reakce Zuzany Sílové....
Divadelní kritika v časopise Divadlo v roce 1953
Kunderová, Radka ; Just, Vladimír (vedoucí práce) ; Herman, Josef (oponent)
V roce 1953 umírá J. V. Stalin a několik dní poté i Klement Gottwald. Všeobecně se proto tento rok pokládá za počátek liberalizace stalinského režimu nejen v Československu, ale v celém sovětském bloku. Časopis Divadlo, zřízený v roce 1949 jako orgán Divadelní a dramaturgické rady, tehdy vycházel čtvrtým rokem. Jaká byla funkce odborného divadelního periodika v totalitním režimu komunistického typu2? Jaké měl časopis postavení na divadelním mediálním "trhu"? Jakou formou kriticky reflektoval divadlo? Kdo kritiky psal a na jaké inscenace? Jaká měřítka kritici zastávali a jak je prosazovali? Změnila se divadelní kritika po smrti politických vůdců?
Projevy surrealismu v českém divadle 20. a 30. let XX. století
Budařová, Jana ; Herman, Josef (vedoucí práce) ; Just, Vladimír (oponent)
V této práci jsem se pokusila doložit, zda česká Surrealistická skupina dokázala sloučit své teoretické požadavky se specifickými vlastnostmi divadla. Při pohledu na dramatickou tvorbu Vítězslava Nezvala, scénografii Jindřicha Štyrského i Františka Muziky a inscenační praxi Jindřicha Honzla jsem se snažila naznačit, jaké problémy způsobila snaha uvést surrealismus na divadelní jeviště. Čeští surrealisté, ač fascinováni osobou a dílem André Bretona (často zcela nekriticky), se v případě divadelního umění od svého vzoru odpoutali a zaměřili se na divadlo jako jednu z platforem surrealistického hnutí. Střetli se však s odporem, který surrealistickému divadlu klade osoba herce, bojovali s tehdejší divadelní praxí i technickými možnostmi divadelního provozu. Ve spojitosti s neschopností komunikovat s širším publikem bylo surrealistické divadlo odsouzeno zaujmout postavení čistého experimentu.
Experimentální tvorba Jiřího Nekvasila
Černý, Milan ; Herman, Josef (vedoucí práce) ; Just, Vladimír (oponent)
Tato práce úzce navazuje na publikaci Daniel Dvořák & Jiří Nekvasil a jejich divadlo1 , kterou jsem vypracoval spolu s dramaturgem opery Národního divadla Pavlem Petráňkem. Vyšla v roce 2004, tedy v jubilejním 15. roce spolupráce obou umělců. Základ tvořil komentovaný podrobný fotografický scénář inscenace2 , všeobecný inscenační sylabus inscenátorů, v mnoha případech i podrobný scénář3 . Spolu s výběrem materiálů pro publikaci byly prostudovány i ostatní dokumenty (scénografické podklady, náčrty a rozpisy, recenze, ohlasy a programy). Archiv Jiřího Nekvasila byl v závěrečné fázi roztříděn a ve spolupráci s videotékou Institutu umění - Divadelního ústavu byly všechny dostupné videozáznamy inscenací převedeny na DVD média a současně uloženy ve fondech Institutu umění - Divadelního ústavu, v archivu Jiřího Nekvasila a v archivu autora této práce. Cílem publikace nebylo hodnocení společných inscenací, ale především jejich dokumentace. Ve své diplomové práci jsem se soustředil na popis Nekvasilových raných inscenací, které byly využíváním experimentálních prvků nejtypičtější vzhledem ke tvaru děl, jejich komornosti a prezentováním na neoficiálních malých operních jevištích. Z rané tvorby se svým charakterem díla tomu vymyká Bartoňův Golem, kterého jsem tedy do své práce nezahrnul, stejně jako inscenaci 2x...
Vývoj francouzského muzikálu dvacátého století v kontextu evropského hudebního divadla
Fridrichovský, Patrik ; Herman, Josef (vedoucí práce) ; Prostějovský, Michael (oponent)
Touto prací jsem chte podat co možná nejobsáhlejší zprávu o hudebne-dramatickém divadle ve Francii, jehož soucasný vrchol, dle mého úsudku zastinuje ostatní muzikálovou produkci v Evrope. I když jsem na konci této práce, stále mám pocit, že jsem v nekterých oblastech stále na zacátku. Tak bohatý je pramen francouzské zábavní hudby spojené s divadelním jevištem. V posledních letech byl podán dukaz, že Francie a muzikál není protimluv, jen je treba pochopit jeho zákonitosti. Rozhodl jsme se termín megamuzikál, pro mnoho dukazu podaných v této práci, aplikovat na francouzské produkce po roce 1998. Jakkoli to není termín puvodní a snad i puvodem posmešný, presne vystihuje svojí estetickou kvalitu. Zdá se, že proces vývoje od amerického muzikálu zlaté éry, pres pozdejší rozvoj britské školy muzikálu superlativu má svého pokracovatele ve francouzském muzikálu grand spectacle, který svojí kariéru zacal teprve nedávno. Fenomén dokázal prekrocit hranice puvodu a rozšírit se i do oblastí, které sice nemají vlastní muzikálovou tradici, ale muzikálu jako zpusobu divadelní zábavy rozumí. Jakkoli se megamuzikálu angloamerická kritika vysmívá, našel svoji tvár i diváka. V této práci jsem se snažil predstavit široký proud dalších hudebních útvaru, které pro Francouze znamenají denní chléb a pro naše kraje jsou absolutne...
Recepce české a slovenské opery v Německu se zřetelem k Bavorské státní opeře v Mnichově
Leška, Rudolf ; Herman, Josef (vedoucí práce) ; Havelková, Tereza (oponent)
Predmetom diplomovej práce je teatrologický pohľad na janáčkovskú dramaturgiu v nemeckojazyčných krajinách v kontexte tamojšej recepcie českej a slovenskej opery a s prihliadnutím k Bavorskej štátnej opere v Mníchove. Rozhodujúcim pramenným základom výskumu je nemecká denníkova kritika, ktorej optikou sa podáva prehľad významnejších inscenácií opier Leoša Janáčka. Autor následne odvodzuje historický kontext týchto produkcií, inscenačnú tradíciu, nemecký janáčkovský program a korene súčasného (zjednodušene povedaného) sociálno-kritického expresívneho inscenačného prístupu k Janáčkovi v nemeckej jazykovej oblasti, porovnávaného s českou lyrickejšou realistickou tradíciou. Sledované obdobie je uzavreté rokom 1998.
Recepce české a slovenské opery v Německu se zřetelem k Bavorské státní opeře v Mnichově
Leška, Rudolf ; Herman, Josef (vedoucí práce) ; Havelková, Tereza (oponent)
Predmetom diplomovej práce je teatrologický pohľad na janáčkovskú dramaturgiu v nemeckojazyčných krajinách v kontexte tamojšej recepcie českej a slovenskej opery a s prihliadnutím k Bavorskej štátnej opere v Mníchove. Rozhodujúcim pramenným základom výskumu je nemecká denníkova kritika, ktorej optikou sa podáva prehľad významnejších inscenácií opier Leoša Janáčka. Autor následne odvodzuje historický kontext týchto produkcií, inscenačnú tradíciu, nemecký janáčkovský program a korene súčasného (zjednodušene povedaného) sociálno-kritického expresívneho inscenačného prístupu k Janáčkovi v nemeckej jazykovej oblasti, porovnávaného s českou lyrickejšou realistickou tradíciou. Sledované obdobie je uzavreté rokom 1998.
Hudba v uměleckých soutěžích olympijských her 1912-1948
Langer, Miroslav ; Douša, Eduard (vedoucí práce) ; Herman, Josef (oponent)
Umělecké soutěže na olympijských hrách spolukonstituovaly vztah umění a sportu v první polovině 20. století. Byť jsou dnes již zapomenuté, měly přímý vliv na současnou podobu olympijských her a jejich umělecký a kulturní rozměr. V hudební oblasti byly až na několik výjimek postižené více než ve výtvarné nižší úrovní účasti. Československá účast v uměleckých soutěžích se po samostatných pokusech uskutečnila poprvé v roce 1932 a pak se stoupající úrovní organizačního zajištění znovu v letech 1936 a 1948, než byly soutěže zrušeny. Zásluhou skladatelů Josefa Suka, Jaroslava Křičky a Jana Kapra a jejich navzájem velmi odlišných děl dosáhla významných úspěchů včetně získání dvou olympijských medailí.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 19 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
9 Herman, Jan
2 Herman, Jaromír
1 Herman, Jaroslav
7 Herman, Jiří
9 Heřman, Jan
7 Heřman, Jiří
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.