|
Air transport in cities
Filípek, Dominik ; Kružlicová, Alžbeta (oponent) ; Šplíchal, Miroslav (vedoucí práce)
The thesis is aimed at presenting the state of the art in the field of urban air mobility (UAM). It is concentrated on eVTOLs and the introduction of promising concepts. They offer a faster, greener and more efficient way of transport in cities. Their potential is not only in passenger and freight tran-sport, but also in the firefighting, military and construction sectors. By comparing the resources of the current leaders in the UAM field, eVTOLs with the greatest potential to transform transportation in cities were evaluated. In every propulsion configuration there is an asset that outperforms the others. Vertiport requirements are an integral part of UAM, where regulations are beginning to emerge for their design. All companies are moving towards autonomy. This technology requires very accurate navigation - GPS supplemented by other systems. UAM is still a concept in its infancy with great possibilities of use. For future developments, it has to overcome many challenges to become a new mode of transport in the city.
|
|
Exercise Design to Support Assessment in the 100KSA Area
Husovská, Viktória ; Chlebek, Jiří (oponent) ; Šplíchal, Miroslav (vedoucí práce)
The diploma thesis explores the concept of competency and its application in pilot training within Area 100KSA. It provides a general overview of competency, focusing specifically on pilot competency and its integration into Area 100KSA training. The thesis emphasizes communication competency and analyzes communication deficiencies that have contributed to aviation accidents. Based on the identified deficiencies, a survey was conducted among commercial airline pilots to gather their real-world experiences. These findings, combined with the analysis of aviation accident causes, informed the design of competency-based exercises focused on communication within Area 100KSA.
|
|
Vliv změn ionosféry na příjem signálů GNSS
Navrátilová, Karolína ; Šplíchal, Miroslav (oponent) ; Vosecký, Slavomír (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá studiem vlivu ionosféry na šíření signálů globálních navigačních satelitních systémů (GNSS). Ionosféra, charakterizovaná jako ionizovaná vrstva zemské atmosféry, ovlivňuje šíření elektromagnetických vln způsobem, který může významně degradovat přesnost GNSS signálů. Práce popisuje základní charakteristiku ionosféry, včetně jejích vrstev a vlivu solární a geomagnetické aktivity. V praktické části jsou analyzována data z měření prováděných v různých dnech, která porovnávají chování jednofrekvenčního a duálního (GPS a GLONASS) přijímače v závislosti na ionosférických podmínkách.
|
| |
|
Registrace přistávajícího letounu z obrazového záznamu
Juroška, Jan ; Šplíchal, Miroslav (oponent) ; Červenka, Miroslav (vedoucí práce)
V rámci této práce byl vytvořen postup, který automatizuje zaznamenávání letadel na neřízených letištích pomocí počítačového vidění. Letadlo je nejdříve rozpoznáno pomocí neuronové sítě z rodiny YOLO a následně je na něm přečtena imatrikulace pomocí sítě Tesseract. V teoretické části práce jsou uvedeny možné přístupy k této problematice a teoretické základy, které stály za výběrem použité metodiky. V praktické části je program zdokumentován, jsou testovány limitní případy jeho detekčních schopností a je poskytnuta příručka s instrukcemi k uvedení do provozu a použití.
|
|
Využití levného GPS přijímače k přesnému navedení na přistání
Trčka, Ondřej ; Červenka, Miroslav (oponent) ; Šplíchal, Miroslav (vedoucí práce)
Předložená diplomová práce se zabývá využitím levného GPS přijímače k přesnému navedení na přistání. Teoretická část diplomové práce obsahuje základní informace o funkci globálních navigačních satelitních systémů a současné využití těchto systémů v letecké dopravě včetně popisu stanovených požadavků na přesnost GNSS v letectví. V praktické části je provedeno porovnání dostupných nízkonákladových přijímačů na trhu, proveden výběr dvou přijímačů pro verifikační měření, provedeno verifikační měření s cílem ověření schopnosti vertikálního vedení po sestupové trajektorii a provedena identifikace faktorů, které mají vliv na přesnost měření. Ze zaznamenávaných hodnot měření jsou provedeny přehledné záznamy v tabulkách a grafech. Závěrečná statistická analýza poskytuje přehled o odchylkách a chybách obou zvolených a testovaných přijímačů a umožňuje reálné zhodnocení přesnosti a využitelnosti pro přesné vertikální vedení po přistávací trajektorii.
|
| |
| |
| |
|
Návrh využití nástroje ECCAIRS 5 Taxonomy Design Tools
Mašková, Šárka ; Šplíchal, Miroslav (oponent) ; Chlebek, Jiří (vedoucí práce)
Diplomová práce je zaměřena na popis možností modifikace systému ECCAIRS pomocí sady nástrojů Taxonomy Design Tools a vytvoření návrhu využití této sady pro zjednodušení práce se systémem ECCAIRS na národní úrovni. Teoretická část zahrnuje popis legislativy vztahující se k hlášení leteckých nehod a incidentů, tedy Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 376/2014, dále je uveden postup hlášení leteckých událostí v České republice a popis samotného systému ECCAIRS, jeho nástrojů, funkcí a možností modifikace. Praktickou část práce tvoří vlastní návrh využití zmíněné sady nástrojů pro zefektivnění práce se systémem ECCAIRS, včetně podobného popisu postupu provedení.
|