|
Komedie podle Václava Klimenta Klicpery
Šotek, Milan ; VOSTRÝ, Jaroslav (vedoucí práce) ; JUST, Vladimír (oponent)
Východiskem této práce je hra Mlynářova opička, kterou její autor sestavil pro pražské Stavovské divadlo na základě všech v češtině dokončených komedií Václava Klimenta Klicpery. Klicperovo dílo veseloherní ukázalo se následně jako ideální materiál, na který bylo možné zúžit dosud obecně vymezené téma autorova doktorského studia: „Mezi velkou činohrou a malými formami“, tedy zásadně také mezi dramatem a mimem, mezi divadlem a kabaretem. V krystalické formě se tu přitom realizuje průnik uvažování dramaturgického s přístupem autorským, jenž je podstatou takového „výzkumu tvorbou“ a jenž bychom mohli nazvat „Od scény k dramatu“. Na základě jednotlivých scén Mlynářovy opičky pak vzniklo 16 kapitol, označených souhrnně „Klicperovský rezervoár situací, postav a motivů“ a pojednávajících o konkrétních otázkách Klicperova veseloherního světa – jako jsou jazyk, herectví, způsob vedení zápletky a mnohé další –, ale vlastně i komedie jako takové. Výsledná hra přitom není pouhou přílohou této disertace, ale její nedílnou součástí. Jak zní její podtitul: disertace hrou.
|
|
Od školního divadla k divadlu profesionálnímu
Šotek, Milan ; Sílová, Zuzana (vedoucí práce) ; Vedral, Jan (oponent)
Autor sleduje svoji cestu ze školního divadla k divadlu profesionálnímu, přesněji sezonu 2009/2010 v divadle DISK, během níž připravoval dramaturgický plán činoherní sezony 2010/2011 pro Moravské divadlo Olomouc. V kapitole věnované dramaturgii DISKu se ptá, zda lze vysledovat kontinuitu v divadle, které rok co rok mění umělecký soubor. Na příkladu textů dvou středoevropských autorů ? Kazimír a Karolína Ödöna von Horvátha a Casanova v lázních Arthura Schnitzlera ? pak přiblíží způsob, jakým čte dramatický text. V poslední části se zabývá dramaturgií měšťanského divadla na základě zkušeností s MDO, přičemž ji podepře konkrétními chystanými tituly. Diplomová práce je tak otiskem myšlení dramaturga, jenž právě vstupuje do praxe.
|
|
Dramatik Woody Allen
Šotek, Milan ; Vedral, Jan (vedoucí práce) ; Kudláčková, Jana (oponent)
V první kapitole autor seznamuje s podstatou a historií americké stand-up comedy, jejímž významným představitelem byl v 60. letech právě Woody Allen. Modifikací klubových výstupů do dramatického textu se zabývá druhá kapitola, a to na příkladu Allenova broadwayského hitu Nepijte vodu. Také na další úspěšné hře, Zahraj to znovu, Same, autor vysvětluje, proč v Allenově dramatice přikládá větší význam minulosti stand-up komika než zkušenosti filmového režiséra. Třetí kapitola patří střetu americké a evropské kultury v díle Woodyho Allena. Autor ho dokládá na kafkovské travestii Smrt. V závěrečné kapitole nejprve zasazuje aktovku Central Park West do kontextu Allenovy tvorby 90. let, aby se poté věnoval reflexi vlastní dramaturgické spolupráce na její jevištní realizaci.
|