National Repository of Grey Literature 3 records found  Search took 0.01 seconds. 
To the phenomenon of psychological fairy tale. Using the example of selected fairy tales by Gerlinde Ortner: Fairy tales that help children and their application in the reading practice
Panochová, Anna ; Bučková, Tamara (advisor) ; Markvartová, Eva (referee)
The presented bachelor thesis deals with the fairy tale book Märchen, die den Kindern helfen by Austrian children psychologist Gerlinde Ortner. The theoretic part of the thesis first describes the function of imagination in children literature and then it deals with contemporary psychological fairy tale in the context of fairy tale genre in the field of literature theory. Then, it describes the position of contemporary fairy tale on the boundary of pedagogy, psychology, and literature theory. Last but not least, individual chapter is dedicated to psychological fairy tale and its variations in the evolution of the literature for children and young people. The practical part of the thesis is focused primarily on the analysis of fairy tales chosen from the book by Gerlinde Ortner and their use in practice by analysing questionnaires from the survey. In the conclusion, the thesis evaluates whether the book is beneficial for contemporary children. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Heritage Language and Basic Czech Vocabulary
Panochová, Anna ; Nekula, Marek (advisor) ; Chromý, Jan (referee)
Diplomová práce se zabývá základní slovní zásobou standardní češtiny ve vztahu mluvčím češtiny jako zd d ného jazyka. Jedná se o druhou generaci mluvčích češtiny, kte í vyr stali v N mecku, konkrétn v ezn a okolí. Cílem práce je identifikovat oblasti základní slovní zásob češtiny, které si uvedení mluvčí neosvojili p i ne ízené akvizici Teoretická část práce v první ad vysv tluje pojmy zd d ný jazyk, mluvčí migračním pozadím, nedokonalé osvojení jazyka a základní slovní zásoba s ohledem na né mluvčí. Dále na základ zahraniční odborné literatury popisuje problematiku vymezení základní slovní zásoby a tyto poznatky aplikuje na češtinu. T žišt m teoretické části práce je vymezení aktivní a pasivní slovní zásoby češtiny a její rozsah a základní slovní zásobu češtiny je nahlíženo jak z frekvenčního, tak z komunikačn pragmatického pohledu. Pro účel tohoto výzkum k výb ru základní slovní zásoby následn zvolen frekvenční p ístup s využitím Českého národního korpusu. Empirická část práce popisuje experimentální výzkum, ve kterém byla zkoumána aktivní i pasivní slovní zásoba a schopnost mluvčích češtiny jako zd d ného jazyka používat synonyma. Z výzkumu vychází, že tito mluvčí mají osvojené p ibližn čty i p tiny základní slovní zásoby standardní češtiny. Mezi nejobtížn jší slova pro tyto mluvčí pat í tzv. "faux amis"...
To the phenomenon of psychological fairy tale. Using the example of selected fairy tales by Gerlinde Ortner: Fairy tales that help children and their application in the reading practice
Panochová, Anna ; Bučková, Tamara (advisor) ; Markvartová, Eva (referee)
The presented bachelor thesis deals with the fairy tale book Märchen, die den Kindern helfen by Austrian children psychologist Gerlinde Ortner. The theoretic part of the thesis first describes the function of imagination in children literature and then it deals with contemporary psychological fairy tale in the context of fairy tale genre in the field of literature theory. Then, it describes the position of contemporary fairy tale on the boundary of pedagogy, psychology, and literature theory. Last but not least, individual chapter is dedicated to psychological fairy tale and its variations in the evolution of the literature for children and young people. The practical part of the thesis is focused primarily on the analysis of fairy tales chosen from the book by Gerlinde Ortner and their use in practice by analysing questionnaires from the survey. In the conclusion, the thesis evaluates whether the book is beneficial for contemporary children. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.