Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 14 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Mnohočleny v učebnicích v České republice a ve Finsku
Durdíková, Ivana ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Sýkora, Václav (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na výuku algebry, především části mnohočleny. V první části uvádím obecné charakteristiky, zákonitosti a cíle výuky algebry ve školách tak, jak jsou prezentovány v odborné literatuře. Hlavním tématem práce je porovnání způsobu výkladu a rozsahu tematického celku mnohočleny v kurikulu a učebnicích v České Republice a ve Finsku. Porovnáním vybraných českých a finských učebnic pro základní a střední školy jsem zjistila především rozdíl z hlediska rozsahu učiva týkajícího se práce se vzorci pro úpravu mnohočlenů. Zatímco způsob výkladu je ve všech sledovaných učebnicích srovnatelný, rozsah tohoto učiva v českých učebnicích pro základní školy zhruba odpovídá rozsahu ve finských učebnicích pro střední školy s rozšířenou výukou matematiky. Součástí práce je sbírka úloh, které by při výuce mnohočlenů mohly působit motivačně. Úlohy jsem vybrala z českých i finských učebnic a rozdělila je do několika skupin podle způsobu zadání.
Školní vzdělávací program a mimořádně nadaní žáci
Soukup, Matěj ; Zhouf, Jaroslav (vedoucí práce) ; Sýkora, Václav (oponent)
Tato práce je zaměřená na tvorbu školního vzdělávacího programu základní školy nebo nižšího stupně víceletého gymnázia, který počítá s integrací jednotlivých mimořádně nadaných žáků, nebo početnějších skupin takovýchto žáků do běžných tříd. Práce se zabývá problematikou informovanosti ve vzdělávání mimořádně nadaných žáků. V druhé části se formou komentované analýzy současného stavu rozebírají dokumenty, na jejichž základě se připravil Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Z něj pak vychází samotná tvorba školních vzdělávacích programů. Jedná se o Bílou knihu, Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky, Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy hlavního města Prahy. Dále se v této části popisuje, na základě osobních schůzek a rozhovorů, politika a práce státních institucí, pod jejichž působnost spadá vzdělávání mimořádně nadaných žáků. Jedná se o následující instituce: Ministerstvo školství mládeže, tělovýchovy a sportu, Výzkumný ústav pedagogický v Praze a Institut pedagogicko-psychologického poradenství. Kromě těchto institucí se rozebírá i činnost občanských sdružení a jiných uskupení, které se věnují péči o nadané nebo hledají nové směry ve vzdělávání. Ve třetí části se analyzuje školní vzdělávací program z pohledu mimořádně nadaných dětí...
Metafora v matematice
Plichtová, Petra ; Sýkora, Václav (vedoucí práce) ; Kaslová, Michaela (oponent)
Diplomová práce se zabývá výskytem metafor v matematice. Práce je rozdělena do tří částí. V první části jsou shrnuty teoretické poznatky z oblasti sémiotiky, vědy, jež se zabývá znaky, mezi něž metafora patří. Dále jsou uvedeny jednotlivé druhy metafor. Druhá část je věnována rozboru vybraných kapitol učebnic matematiky a uvádí, jaké druhy metafor lze v učebnicích najít. Třetí část popisuje experiment zaměřený na zkoumání vybraných druhů metafor (metafory orientační, ontologické, pojmy vzniklé na základě metafory) a nevhodného užití metafory při výuce matematiky.
Implementace školního vzdělávacího programu na základních školách se zaměřením na vzdělávací oblast Matematika a její aplikace
Žišková, Hana ; Kubínová, Marie (vedoucí práce) ; Sýkora, Václav (oponent)
Hlavní částí této diplomové práce je šetření zabývající se zaváděním Rámcového vzdělávacího programu pro základní školu zejména ve vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace v regionu Orlickoústecka. Zaměřuje se především na problémy učitelů při tvorbě školního vzdělávacího programu. Součástí šetření je analýza regionu a jednotlivých škol z hlediska podmínek vzniku školních vzdělávacích programů, dotazníkové šetření a jeho vyhodnocení, následné rozhovory s učiteli a v neposlední řadě také případová studie vzniku školního vzdělávacího programu pro nižší stupeň víceletého gymnázia především ve vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace. V první části práce jsou uvedena východiska podmiňující tvorbu a následné vyhodnocování šetření. Jedná se především o historické souvislosti ve vyučování matematice a analýzu současného stavu a moderních trendů ve vyučování matematice. Je zde přiblíženo projektové vyučování v matematice a konstruktivistické přístupy při vyučování matematiky. Jedním ze základních východisek této práce je také rešerše a studium literatury (včetně Rámcového vzdělávacího programu pro základní školu) se zaměřením na vzdělávací oblast Matematika a její aplikace, které jsou v práci uvedeny. Dále zde naleznete didaktickou analýzu pedagogických dokumentů (platných vzdělávacích programů, učebních...
Mnohočleny v učebnicích v České republice a ve Finsku
Durdíková, Ivana ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Sýkora, Václav (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na výuku algebry, především části mnohočleny. V první části uvádím obecné charakteristiky, zákonitosti a cíle výuky algebry ve školách tak, jak jsou prezentovány v odborné literatuře. Hlavním tématem práce je porovnání způsobu výkladu a rozsahu tematického celku mnohočleny v kurikulu a učebnicích v České Republice a ve Finsku. Porovnáním vybraných českých a finských učebnic pro základní a střední školy jsem zjistila především rozdíl z hlediska rozsahu učiva týkajícího se práce se vzorci pro úpravu mnohočlenů. Zatímco způsob výkladu je ve všech sledovaných učebnicích srovnatelný, rozsah tohoto učiva v českých učebnicích pro základní školy zhruba odpovídá rozsahu ve finských učebnicích pro střední školy s rozšířenou výukou matematiky. Součástí práce je sbírka úloh, které by při výuce mnohočlenů mohly působit motivačně. Úlohy jsem vybrala z českých i finských učebnic a rozdělila je do několika skupin podle způsobu zadání.
Metafora v matematice
Plichtová, Petra ; Sýkora, Václav (vedoucí práce) ; Kaslová, Michaela (oponent)
Diplomová práce se zabývá výskytem metafor v matematice. Práce je rozdělena do tří částí. V první části jsou shrnuty teoretické poznatky z oblasti sémiotiky, vědy, jež se zabývá znaky, mezi něž metafora patří. Dále jsou uvedeny jednotlivé druhy metafor. Druhá část je věnována rozboru vybraných kapitol učebnic matematiky a uvádí, jaké druhy metafor lze v učebnicích najít. Třetí část popisuje experiment zaměřený na zkoumání vybraných druhů metafor (metafory orientační, ontologické, pojmy vzniklé na základě metafory) a nevhodného užití metafory při výuce matematiky.
Školní vzdělávací program a mimořádně nadaní žáci
Soukup, Matěj ; Zhouf, Jaroslav (vedoucí práce) ; Sýkora, Václav (oponent)
Tato práce je zaměřená na tvorbu školního vzdělávacího programu základní školy nebo nižšího stupně víceletého gymnázia, který počítá s integrací jednotlivých mimořádně nadaných žáků, nebo početnějších skupin takovýchto žáků do běžných tříd. Práce se zabývá problematikou informovanosti ve vzdělávání mimořádně nadaných žáků. V druhé části se formou komentované analýzy současného stavu rozebírají dokumenty, na jejichž základě se připravil Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Z něj pak vychází samotná tvorba školních vzdělávacích programů. Jedná se o Bílou knihu, Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky, Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy hlavního města Prahy. Dále se v této části popisuje, na základě osobních schůzek a rozhovorů, politika a práce státních institucí, pod jejichž působnost spadá vzdělávání mimořádně nadaných žáků. Jedná se o následující instituce: Ministerstvo školství mládeže, tělovýchovy a sportu, Výzkumný ústav pedagogický v Praze a Institut pedagogicko-psychologického poradenství. Kromě těchto institucí se rozebírá i činnost občanských sdružení a jiných uskupení, které se věnují péči o nadané nebo hledají nové směry ve vzdělávání. Ve třetí části se analyzuje školní vzdělávací program z pohledu mimořádně nadaných dětí...
Žákovská komunikace při skupinovém řešení problémových úloh v matematice
Čmejrková, Kamila ; Sýkora, Václav (vedoucí práce) ; Půlpán, Zdeněk (oponent) ; Roubíček, Filip (oponent)
Cooperative group work presents further tasks for students in addition to solving the assigned problems themselves. The students are forced to formulate their suggestions and approaches and defend, substantiate and explain them to their partners more than when they are working independently. When working cooperatively, the students create and reconstruct their relationships to one another. Cooperation in a group can give the students room to acquire new skills not only in the area of mathematics, but also in the area of interpersonal communication and social relationships. The aim of this thesis is to identify features which are characteristic for communication in the cooperative solving of problems and to determine whether communication in the group influences the process of problemsolving, and if so, how. The basis for the analysis was a corpus of transcripts of conversations between students which took place as part of an experiment. In this experiment, elementary school students of homogeneous ability between the ages of 13 and 15 worked on solving logic problems in small groups. The students' task was to solve an assigned set of problems and to explain their ideas and approaches to each other in such a way that every member of the group could understand the process leading to the achieved solution. In...
Některé nové formy rozvíjení geometrické představivosti
Hašková, Lenka ; Sýkora, Václav (vedoucí práce) ; Roubíček, Filip (oponent)
'Často se setkáváme s názorem, že geometrické učivo je ve školské matematice podceňováno, a to nejen z hlediska jeho rozsahu v osnovách nebo vzdělávacích programech. Šetření ukazují, že i učitelé dávají ve své práci přednost ostatním partiím matematiky. Tento jev je celosvětový a nemáme pro něj přiměřené zdůvodnění. Přitom je v rozporu se základním posláním matematického vzdělání. Školská matematika vytváří předpoklady pro rozvoj řady kompetencí nezbytných pro každého člověka v jeho praktickém životě. Geometrizace reálného světa, orientace v prostoru a času, dovednosti modelovat a zobrazovat, to jsou významné a nezpochybnitelné cíle školské geometrie. Říkáme, že každý člověk by měl být vybaven dostatečně rozvinutou geometrickou představivostí. Ta mu usnadňuje celou řadu aktivit důležitých pro jeho úspěšný praktický život. Učitelé matematiky i didaktici proto hledají nové formy rozvíjení této představivosti. V současné době dáváme přednost formám, které žáky pozitivně motivují osvojování geometrických poznatků, mají konstruktivní charakter a na základní škole přispívají také paralelnímu rozvíjení dovedností motorických. Zvolila jsem si geometrii překládaného papíru jako východisko mého úsilí. V souvislosti s ní jsem dospěla i otázkám rozvíjení prostorové představivosti. Ta mě potom dovedla některým novým...
Implementace školního vzdělávacího programu na základních školách se zaměřením na vzdělávací oblast Matematika a její aplikace
Žišková, Hana ; Kubínová, Marie (vedoucí práce) ; Sýkora, Václav (oponent)
Hlavní částí této diplomové práce je šetření zabývající se zaváděním Rámcového vzdělávacího programu pro základní školu zejména ve vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace v regionu Orlickoústecka. Zaměřuje se především na problémy učitelů při tvorbě školního vzdělávacího programu. Součástí šetření je analýza regionu a jednotlivých škol z hlediska podmínek vzniku školních vzdělávacích programů, dotazníkové šetření a jeho vyhodnocení, následné rozhovory s učiteli a v neposlední řadě také případová studie vzniku školního vzdělávacího programu pro nižší stupeň víceletého gymnázia především ve vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace. V první části práce jsou uvedena východiska podmiňující tvorbu a následné vyhodnocování šetření. Jedná se především o historické souvislosti ve vyučování matematice a analýzu současného stavu a moderních trendů ve vyučování matematice. Je zde přiblíženo projektové vyučování v matematice a konstruktivistické přístupy při vyučování matematiky. Jedním ze základních východisek této práce je také rešerše a studium literatury (včetně Rámcového vzdělávacího programu pro základní školu) se zaměřením na vzdělávací oblast Matematika a její aplikace, které jsou v práci uvedeny. Dále zde naleznete didaktickou analýzu pedagogických dokumentů (platných vzdělávacích programů, učebních...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 14 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 SÝKORA, Vlastislav
5 SÝKORA, Vojtěch
2 Sýkora, Vladimír
4 Sýkora, Vlastimil
5 Sýkora, Vojtěch
4 Sýkora, Vít
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.