| |
| |
|
Vliv nahrávání na vývoj hudební interpre tace
Fojtů, Michael ; RYBÁŘ, Jaroslav (vedoucí práce) ; STEJSKALOVÁ, Sylva (oponent)
Práce se zabývá hledáním vztahů a souvislostí mezi nahráváním zvuku a hudební interpretací. Snažíme se dokázat, že právě proces nahrávání měl důležitou roli v rozvoji hudby.
Předmětem našeho zájmu se stává nahrávka. Její definice a postavení v minulosti a dnes. Srovnáme rozdíly mezi vnímáním koncertu a zvukového záznamu. Zjistíme, do jaké míry byl interpret nucen přizpůsobovat svůj projev potřebám nahrávání.
Nejdůležitější metodou našeho zkoumání je analýza snímků z různých období technologického vývoje. Pomocí sluchu posuzujeme množství informací, které nám může daný záznam poskytnout.
|
| |
|
Interpretační analýza Scubertova písňového cyklu "Zimní cesta".
Štanclová, Kristina ; RYBÁŘ, Jaroslav (vedoucí práce) ; STEJSKALOVÁ, Sylva (oponent)
Tato bakalářská práce se v první řadě zabývá interpretačními problémy
písňového cyklu Zimní cesta Franze Schuberta. Její hlavní náplní je srovnávání
různých interpretací z pohledu hudebního režiséra. Posuzuje nahrávky třech
významných, generačně rozdílných interpretů barytonového oboru: Dietricha Fischera
-Dieskau, Matthiase Goerneho a Gerharda Hüsche. Obsahuje také kapitolu o Franzi
Schubertovi a jeho díle. Zabývá se žánrem komorní písně a jeho vývojem v době před
Schubertem, dále zkoumá vliv Schubertových písní na písňovou tvorbu jeho
pokračovatelů. Její náplní je také rozbor jednotlivých písní včetně kritického pohledu
na hudební text sám o sobě a jeho vztah s předlohou. Zamýšlí se i nad specifikem
nahrávání vokální hudby.
|
| |
|
Problematika nahrávání varhan z hlediska hudební režie
Kunčar, Pavel ; Rybář, Jaroslav (vedoucí práce) ; Smolka, Jaroslav (oponent)
Tato práce mapuje znalosti hudebního režiséra potřebné pro nahrávání
varhan. Ty se pohybují od stavitelství varhan, přes dějiny hudby a zvukovou
estetiku až po čistě praktické znalosti nahrávání a zpracování nahrávky. První
kapitola se zabývá vývojem stavitelsví a zvukové estetiky varhan. Nástroje různých
epoch se od sebe liší konstrukcí a představou o zvukové dokonalosti. Ve druhé
kapitole jsou varhany představeny jako prostředek umělecké interpretace. Jsou
popsány interpretační možnosti i jejich vývoj. Třetí kapitola pak popisuje průběh
nahrávání varhan a zpracování nahrávky. V další kapitole se hovoří o dramaturgii
CD a koncertu. Pátá kapitola obsahuje interpretační rozbor tří různých nahrávek
jedné skladby.
|
| |
|
Problematika nahrávání klavíru
Suchý, Kryštof ; Rybář, Jaroslav (vedoucí práce) ; Smolka, Jaroslav (oponent)
Tato práce pojednává o aspektech nahrávání klavíru z pohledu hudebního režiséra. Jsou v ní zahrnuty základní informace týkající se historie tohoto nástroje. D8le je zde zkoumán vývoj klavírní literatury a odlišný přístup k nahrávání různých slohových epoch. Dalším bodem je různý nástrojový kontext, v němž se klavír nachází, rovněž s ohledem na nahrávací praxi. Jedna z kapitol je pak věnována jazzu, v němž klavír hraje rovněž velice významnou úlohu. Práce zahrnuje i několik zásadních informací, týkajících se zamikrofonování klavíru.
|
|
Srovnání práce hudebního režiséra vážné a současné populární hudby
Tomeš, Petr ; Smolka, Jaroslav (vedoucí práce) ; Rybář, Jaroslav (oponent)
V této práci se zabývám rolí hudebního režiséra v procesu pořizování hudebního snímku. Především se zamýšlím nad postupem práce při nahrávání hudby dvou odlišných oblastí současného hudebního světa a to tzv. vážné hudby a současné populární hudby a z nich plynoucí podmínky a zvyklosti práce hudebního režiséra. Nekladu si za cíl nějak striktně vymezit hranici mezi těmito dvěma oblastmi, která dle mého názoru ani není nijak pevně stanovitelná, jen se zamýšlím a všímám si některých výrazných odlišností v přístupu k pořizování nahrávky a také se zamýšlím nad rolí hudebního režiséra jako takové.
|