Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 1 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Mimosoudní řešení spotřebitelských sporů
PARDAMCOVÁ, Marie
Projekt ?Mimosoudní řešení spotřebitelských sporů? (dále jen ?ADR?) přináší do České republiky inovativní a účinný nástroj obrany spotřebitele. Projekt působí od roku 2008, kdy proběhla nejprve pilotní fáze a poté došlo ke zhodnocení výsledků. Jednoduchý postup a hlavně bezplatnost jsou pro spotřebitele jistě kladnou stránkou projektu. Každý má nárok na bezplatnou radu na kontaktních místech, která jsou uvedena na internetových stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu ČR, ale také u dalších organizacích, které na projektu s tímto ministerstvem spolupracují. Především se jedná o Hospodářskou komoru ČR. U projektu ADR je velkým problémem to, že oba způsoby řešení, jak mediace tak rozhodčí řízení, jsou dobrovolné, a proto více než 80 % podaných podnětů skončí nesoučinností protistrany. I kdyby k dohodě při mediaci došlo, je tato dohoda nezávazná. Rozhodčí řízení je za poplatek a většina spotřebitelů si ho stále stotožňuje se soudním řízením. Je zde však velký časový rozdíl v porovnání se soudním řízením, které může trvat i roky. Rozhodčí řízení a mediace v rámci ADR jsou obykle dokončeny do 60 dnů u složitějších případů do 90 dnů. Toto je u soudního řízení nedosažitelné. Pokud ale na rozhodčí řízení dojde, je výsledný rozhodčí nález závazný pro obě protistrany. Celá bakalářská práce byla zaměřena především na znalost ADR a spotřebitelských práv. Ukázalo se, že čtvrtina dotazovaných svá práva nezná. Znalost ADR byla také velmi slabá. Z výsledků výzkumu vyplynulo, že pouhých 14,4 % dotazovaných ví, co tento pojem znamená. Nicméně výsledy hodnocení ADR za období od 1. dubna 2008 do 31. ledna 2011 ukazují, že projekt má budoucnost. Podkladem pro toto tvrzení je statistika zaevidovaných případů, která má stále stoupající tendenci, ale na druhou stranu bez účinné propagace bude trvat dlouho, než se povědomí o této možnosti rozšíří mezi další spotřebitele. Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR vydalo v rámci pilotní fáze projektu informační leták, který však nebyl správným způsobem distribuován mezi spotřebitele. V České republice je důvodem nevzdělanosti spotřebitelů především náročné vyhledávání právních předpisů. Legislativa je pro českého spotřebitele nejen těžko k nalezení, ale je především nesrozumitelná. Dnes již naštěstí existuje mnoho internetových stránek, kde se dá potřebná informace v rychlosti a v kratší verzi nalézt. Podle vlastní zkušenosti však vím, že drtivá většina spotřebitelů vyhledává rady až po té, co například neuspěli s reklamací nebo se vyskytl jiný problém s obchodníkem.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.