|
Některé ekonomické aspekty vzdělávání v České republice
KOMENDOVÁ, Michaela
Cílem práce je poskytnout aktuální přehled vybraných ekonomických aspektů vzdělávání v České republice. Současně bude v práci zmapován základní koncept práce jako výrobního faktoru, resp. lidského kapitálu (T. W. Schultz, G. S. Becker) a jejich aplikace na sektor školství ČR. Vzdělávací systém České republiky pak bude posuzován na základě údajů a kritérií, které zpracovává Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD). Metody použité k tomuto účelu jsou kvalifikovaná heuristika, komparace a analýza, protože některé údaje a výsledky je nutné konfrontovat s dalšími výsledky, které jsou zpracovány reprezentativními mezinárodními a národními statistickými výzkumnými institucemi (ČSÚ, Eurostat, CERGE-EI).V této práci jsou zahrnuty pouze vybrané ekonomické aspekty vzdělávání. Teoretická část nás seznamuje s lidským kapitálem, jeho pojetím dle W.T. Schultze a G.S. Beckera, jeho měřením a dále významu vzdělávání pro českou společnost. Teoretická část dále definuje hlavní ekonomické aspekty vzdělávání a průzkumy PISA a PIAAC. Praktická část je věnována výsledkům vybraných ukazatelů a průzkumů PISA a PIAAC.
|
|
Základní makroekonomické ukazatele ČR v ukazatelích OECD
KOMENDOVÁ, Michaela
Cílem práce je poskytnout aktuální základní přehled o vývoji ekonomiky České republiky v klíčových ukazatelích, které vydává a zpracovává Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD). Metody použité k tomuto účelu jsou kvalifikovaná heuristika, která je použita pro výběr ekonomických indikátorů v časové řadě 2000-2010, a metoda výběru a komparace vybraných ekonomických veličin, protože některé údaje či výsledky je nutné dále konfrontovat s údaji a výsledky jiných zpracovatelských institucí včetně jejich metodologie (Český Statistický úřad, Eurostat). V této práci jsou rovněž zahrnuty některé ukazatele vzdělávání, jejichž vliv na českou hospodářskou politiku je značný. Praktická část nás seznamuje s OECD a definuje hlavní makroekonomické ukazatele, jako jsou hrubý domácí produkt, inflace a nezaměstnanost, jejich druhy a způsoby měření. V této části je také zahrnut popis vybraných ukazatelů vzdělávání. Praktická část je věnována popisu těchto ukazatelů od roku 2000 do roku 2010.
|