Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Soudobé etnické procesy původních národů ruského severu
Kvíčala, Petr ; Vrhel, František (vedoucí práce) ; Pargač, Jan (oponent) ; Havlíček, Marek Aurel (oponent)
RESUMÉ SOUDOBÉ ETNICKÉ PROCESY PŮVODNÍCH NÁRODŮ RUSKÉHO SEVERU Specifická legislativa má zásadní vliv na život KMNS1 a stává se jednou ze zásadních složek jejich adaptačních strategií. Životní strategie KMNS v Jamaloněneckém autonomním okruhu je prakticky stejná jako životní strategie majoritního obyvatelstva. Výjimku tvoří pastevci sobů, ale i mezi jejich dětmi je někdy vidět příklon k životním strategiím majoritního obyvatelstva. Způsoby adaptace jsou etnického i neetnického charakteru. Ty, které jsou založeny na etnickém základě pak můžeme dělit na adaptace na základě historického vývoje a na adaptace na základě privilegií, které jim umožňuje legislativní báze. Privilegia na základě legislativní báze můžeme dělit na individuální (např. kvóty bezplatného lovu) a kolektivní práva (např. podnikání v rámci občin). Obě jmenované kategorie jsou v současné době příslušníky KMNS aktivně využívány. Stát jim tato práva nejenom umožňuje. Podle mých zkušeností z výzkumu, úřady JANAO k jejich využití aktivně vybízí a podporují je. Profesní preference jsou u KMNS prakticky stejné jako u majoritní společnosti RF. Ve srovnání s ostatními částmi RF se výjimečně velký podíl KMNS Jamaloněneckého autonomního okruhu zabývá pastevectvím sobů, které se zde efektivně rozvíjí a je v Ruské federaci určitým "fenoménem". Stále...
Současné formy burjatského šamanismu
Havlíček, Marek Aurel ; Kašpar, Oldřich (vedoucí práce) ; Bělka, Luboš (oponent) ; Fukas, Andrej (oponent)
RESUMÉ V ČESKÉM JAZYCE Od poloviny osmdesátých let dvacátého století v celé oblasti Sibiře a Střední Asie probíhá u tzv. "korennych narodov" revitalizace náboženských tradic, jejichž kontinuita byla v období Sovětského Svazu značně narušena. Zatímco u velkých náboženství (buddhismus, islám), díky jejich písemné fixaci obnovování náboženských tradic úspěšně navázalo na jejich přerušení, zcela jiná situace vznikla u náboženských tradic předávaných ústně, tedy také těch šamanských. Intenzivní tenze po duchovnu vycházející z vlastních etnických tradic, která se spontánně otevřela, po mnohaletém období komunistické sekularizace, v případě šamanismu narazila na bariéry, jak na přerušené tradice adekvátně navázat (nedostatek živých nositelů a znalců vlastních tradic, iniciovaných i neiniciovaných šamanů, neznalost vlastní mytologie a symboliky). Celý průběh obrození a revitalizace šamanismu zcela odpovídá kontextu aktuálních problémů provázející jednotlivé společnosti, v rámci nichž se uskutečňoval a který přirozeně nesl dědictví sovětské kultury. Politické a hospodářské změny v postsovětském prostoru také umožnily otevřít se nositelům tradic vůči celé řadě nových vlivů ze zahraničí. Revitalizace šamanských kultů na Sibiři nese viditelné stopy tří hlavních částí, které tvoří její současnou podobu: (1) Předsovětské...

Viz též: podobná jména autorů
11 HAVLÍČEK, Martin
3 Havlíček, M.
6 Havlíček, Marek
11 Havlíček, Martin
2 Havlíček, Matěj
11 Havlíček, Michal
2 Havlíček, Milan
1 Havlíček, Miroslav
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.