|
Německo-český a česko-německý slovník tenisových pojmů
Böhm, Michal ; Kočíb, Tomáš (vedoucí práce) ; Süss, Vladimír (oponent)
Název: Německo-český a českoněmecký slovník tenisových pojmů (German-Czech and Czech-German Tennis Dictionary) Cíle práce: Sestavení jednoduchého a uživatelsky přívětivého německo-českého a česko německého slovníku tenisových pojmů na základě odborné literatury a teorie a vlastní znalosti oboru. Metoda: Slovník byl sestaven pomocí excerpce z tištěných odborných německých publikací. Aktuálnost termínů byla ověřena zkoumáním jejich výskytu na internetových stránkách a v odborných tenisových časopisech. Hesla pak byla abecedně seřazena a upravena pomocí počítačových programů MS Excel a MS Word. Výsledky: 729 hesel v záhlaví a 223 podhesel v německo-české části a 823 hesel v záhlaví a 265 podhesel v česko-německé části. Klíčová slova: Tenis, slovník, německý, český, jazyk
|
|
Německo-český a česko-německý slovník tenisových pojmů
Böhm, Michal ; Kočíb, Tomáš (vedoucí práce) ; Süss, Vladimír (oponent)
Název: Německo-český a českoněmecký slovník tenisových pojmů (German-Czech and Czech-German Tennis Dictionary) Cíle práce: Sestavení jednoduchého a uživatelsky přívětivého německo-českého a česko německého slovníku tenisových pojmů na základě odborné literatury a teorie a vlastní znalosti oboru. Metoda: Slovník byl sestaven pomocí excerpce z tištěných odborných německých publikací. Aktuálnost termínů byla ověřena zkoumáním jejich výskytu na internetových stránkách a v odborných tenisových časopisech. Hesla pak byla abecedně seřazena a upravena pomocí počítačových programů MS Excel a MS Word. Výsledky: 729 hesel v záhlaví a 223 podhesel v německo-české části a 823 hesel v záhlaví a 265 podhesel v česko-německé části. Klíčová slova: Tenis, slovník, německý, český, jazyk
|
|
Historické kořeny minimalistického filmu
Böhm, Michal ; HOLÝ, Zdeněk (vedoucí práce) ; BOUDA, Marek (oponent)
Minimalismus reprezentuje filmový styl, který dosáhl svého vrcholu na počátku 21. století, ale stále převládá jako výrazný styl i v přehlídkách současných artových festivalů.
Minimalistický je takový styl, který potlačuje rozmanitost výrazových prostředků a expresivních prvků, a narušuje i typickou vyprávěcí strukturu dramatu. Dále výrazně pracuje s časem v jeho přirozeném trvání a soustředí se na zachycení všednodennosti. Minimalistické filmy stimulují diváka k tomu, aby si vytvářel vlastní interpretace a hypotézy o zobrazované skutečnosti.
Cílem této práce je analyzovat historické filmové směry, které jsou příbuzné modernímu minimalistickému stylu. Za hlavní historické kořeny považuji italský neorealismus, spirituální filmy Bressona a Ozua, strukturální film, a dále pak i kinematografický skvost Jean Dielmanová, Obchodní nábřeží 23, 1080 Brusel belgické filmařky Chantal Akermanové a filmy Michelangela Antonioniho s jeho specifickým způsobem výstavby narativu.
|
|
Fenomén vyprázdněné narace
Böhm, Michal ; BENDOVÁ, Helena (vedoucí práce) ; DOLENSKÝ, Martin (oponent)
Vyprázdněná narace je v současnosti filmovou veřejností hojně užívaný pojem, který ovšem není příliš teoreticky ukotven v literatuře a je s ním tedy mezi uživateli nakládáno velice různorodě a volně. Vyprázdněná narace není pouze specifickým druhem filmové narace, ale zároveň jde o pojmenování výrazného stylu v současné hrané artové kinematografii.
Moje práce usiluje o teoretické zpřesnění tohoto pojmu. Vychází proto z jediného článku, který byl u nás dosud o vyprázdněné naraci napsán, a jejíž definici prohlubuje a částečně i rozšiřuje. Hlavní část práce se věnuje hledání výrazových prostředků a filmových postupů, které jsou pro filmy vyprázdněné narace společné a které jsou pak hlouběji zkoumány - zejména pak jejich možný účinek na diváka.
Pro filmy vyprázdněné narace je příznačné to, že ačkoli jsou narativní, příběh upozaďují a do centra zájmu se dostává samotná filmová forma. Pro mnoho diváků může být zhlédnutí těchto filmů útrpným zážitkem, ale naopak pro náročnějšího diváka mohou být tyto filmy velice intenzivní kinematografickou zkušeností.
|