|
Eva Blažíčková a její pedagogická činnost
Výborná, Nela ; Kubicová, Ivanka (vedoucí práce) ; Gremlicová, Dorota (oponent)
Téma mojí bakalářské práce zní "Eva Blažíčková a její pedagogická činnost". Tuto osobnost jsem si vybrala, protože již několik let výrazně ovlivňuje moje pedagogické a umělecké směřování. Eva Blažíčková je jednou ze zakladatelek současného českého tance. Její filozofie je založena na ideách Isadory a Elizabeth Duncan a samozřejmě Jarmily Jeřábkové.
Během svého studia na Konzervatoři Duncan centre jsem se díky Evě Blažíčkové dozvěděla mnoho zajímavých informací a získala nové podněty pro svoji další činnost v taneční oblasti. Proto jsem se pokusila o malý průzkum tvůrčího myšlení Evy Blažíčkové a její pedagogické činnosti při Konzervatoři Duncan centre.
|
|
Alvin Ailey American Dance Theater
Nečasová, Sylva ; Gremlicová, Dorota (vedoucí práce) ; Němečková, Elvíra (oponent)
Magisterská práce s názvem Alvin Ailey American Dance Theater přibližuje život a práci texaského choreografa Alvina Aileyho a jeho nejbližších spolupracovníků ze souborů i školy, které sám Ailey založil.
V jednotlivých kapitolách se věnuji postupně životopisným údajům Alvina Aileyho, vývoji jazzového tance a hudby v Evropě a vlivu prostředí na jeho choreografickou tvorbu. V práci se dále zabývám souborem Alvin Ailey American Dance Theater, jeho historií, školou Alvin Ailey American Dance Center, juniorským souborem Alvin Ailey Repertory Ensemble a dalšími činnostmi Alvina Aileyho. Dále se pak zmiňuji o choreografické tvorbě Alvina Aileyho a osobnostech spojených s jeho životem. Práce je zakončena shrnutím Aileyho myšlenek a je doplněna o abecední seznam choreografií Alvin Ailey American Dance Theater a o přehled současných tanečníků Alvin Ailey American Dance Theater.
|
| |
|
Život a tvorba Conrada Drzewieckého
Puchowska, Sara Maria ; Gremlicová, Dorota (vedoucí práce) ; Ondrašíková, Věra (oponent)
V mé magisterské diplomové práci se zaměřuji na souhrn historických údajů o Conradovi Drzewieckém a jeho životě. Je to osobnost, která se zapsala do historie tance a choreografie druhé poloviny dvacátého století v Polsku.
Byl jedním z prvních poválečných tanečníků, tančil v Polsku i mimo polské hranice. Byl zakladatelem a ředitelem Polskiego Teatru Tańca ? Baletu Poznańskiego. Byl učitelem na Statní baletní konservatoři v Poznaní. Jeho dílo tvořilo předstupeň k vytvoření nového tanečního stylu v Polsku. Představoval polské umění v zemi i v zahraničí.
Tato práce není subjektivní pohled na život a dílo Conrada Drzewieckého, ale malou sbírku historických i teoretických informaci.
|
|
Profese tanečního mistra v Čechách 19. století
Zilvarová, Daniela ; Gremlicová, Dorota (vedoucí práce) ; Kazárová, Helena (oponent)
Bakalářská práce podává stručný přehled o profesi tanečního mistra v Čechách v 19. století, přičemž pro rozsáhlost časového a místního vymezení a nedostupnost pramenů se autorka zaměřila převážně na Prahu v druhé polovině 19. století. Zabývá se otázkami, jaké podmínky musel jedinec splňovat, aby mohl vykonávat povolání učitele tance.
Analyzuje profesi z hlediska jejích jednotlivých činností, kdy se taneční mistr uplatňoval ve společnosti nejen jako pedagog, ale také velmi často jako organizátor tanců na tanečních zábavách, jako choreograf a v některých případech i jako hudební skladatel. Zvláštní pozornost je věnována instituci Klubu tanečních mistrů v království Českém, ve kterou se taneční mistři koncem 19. století sdružili. Autorka také řeší problematiku a původ užívání významných titulů tanečních mistrů (zemský, stavovský). Krátce se též pozastavuje nad otázkou, jakou roli sehrávaly v povolání tanečního mistra ženy.
|
|
Achille Viscusi a jeho pražská léta
Syslová, Kateřina ; Gremlicová, Dorota (vedoucí práce) ; Brodská, Božena (oponent)
Tato práce se věnuje osobnosti Achille Viscusiho a jeho působení na scéně Národního divadla v Praze, kde byl v letech 1900-1912 baletním mistrem. Achille Viscusi byl původem Ital, který začal svou taneční kariéru v evropských divadlech jako tanečník, později se začal věnovat choreografii a taneční pedagogice. Po první světové válce se stal baletním mistrem v Národním divadle moravskoslezském v Moravské Ostravě, kde založil baletní soubor a taneční školu při divadle. Po čtyřech letech odešel do Bratislavy, kde byl až do roku 1932 baletním mistrem. V této práci je důraz kladen na jeho pražské angažmá. Je zde uveden výčet inscenací, na kterých se Viscusi podílel jako choreograf, a jejich přijetí soudobým obecenstvem a kritikou. Podrobněji se věnuje zásadním dílům českého baletu ? baletním pantomimám Oskara Nedbala a scénickému provedení Slovanských tanců Antonína Dvořáka. Závěrečné kapitoly charakterizují Achille Viscusiho jako choreografa, pedagoga a tanečníka. Práce je založena na informacích ze soudobého tisku.
|
|
Balety P.I. Čajkovského v Neumeierově podání
Pollertová, Adéla ; Kazárová, Helena (vedoucí práce) ; Gremlicová, Dorota (oponent)
Práce na téma ?Balety Petra Iljiče Čajkovského v Neumeierově podání?
zachycuje práci choreografa, režiséra a intendanta Hamburského baletu
Johna Neumeiera na klenotech klasického repertoáru. Balety Louskáček,
Labutí jezero a Spící krasavice bezesporu patří mezi nejhranější,
nejnavštěvovanější a nejoblíbenější tituly většiny divadel s klasickým
repertoárem. John Neumeier dokázal dát těmto dílům zcela novou tvář a
tím je přiblížil dnešním divákům. Podařilo se mu zachovat ducha staré doby
a přidat do svých baletů lidskost, každodennost se spojujícím tématem
všech tří děl ? lásku v jakékoliv podobě. Zajímave srovnání původní verze
s Neumeierovou přispěje k celkovemu orientovaní se v baletech P. I.
Čajkovského přepracovaných do verzí ze sedmdesatých let 20. století.
|
|
Choreografická tvorba Jarmily Jeřábkové: "Slovanské tance"
Kacianová, Veronika ; Gremlicová, Dorota (vedoucí práce) ; Bulínová, Karolína (oponent)
Tématem této bakalářské práce je pohled na významné choreografické
zpracování "Slovanských tanců" Antonína Dvořáka duncanovskou tanečnicí a
choreografkou Jarmilou Jeřábkovou. V jednotlivých kapitolách se zabývá
určitými scénickými aspekty choreografie a její tvorby. Hlavní částí tohoto
rozboru je oddíl, ve kterém jsou jednotlivé tance prostorově a charakteristicky
popsány a dávají nám tak celkový obraz této scénické taneční výpovědi.
V následné kapitole novinová oznámení a recenze na "Slovanské tance"
z dobového tisku napomáhají utvořit souhrnný obraz, jak veřejnost vnímala toto
taneční zpracování a jak se proměnil obraz Jarmily Jeřábkové. Závěr
bakalářské práce obsahuje srovnání dvou tanečních pojetí "Slovanských
tanců"- Jarmily Jeřábkové a Jarmily Kröschlové.
|
| |
|
Choreografické myšlení tvůrců současného českého tance
Veselá, Jitka ; Gremlicová, Dorota (vedoucí práce) ; Ondrašíková, Věra (oponent)
Tato bakalářská práce je zaměřena na choreografické myšlení tvůrců současného českého tance. Dotazovala jsem se sedmi choreografů, kteří působí v Praze. Oslovila jsem Mirku Eliášovou, Doru Hoštovou, Jana Kodeta, Jana Komárka, Terezu Ondrovou (VerTeDance), Lenku Ottovou a Tomáše Rychetského. Sestavila jsem si okruh otázek, na základě kterých jsem se snažila zjistit, jak choreografové myslí a tvoří. Dále jsem chtěla zjistit, co mají dotazovaní společného, či odlišného. Rozsah jednotlivých rozhovorů je rozdílný, protože každý choreograf byl jinak ochotný a přístupný.
Vycházela jsem z poskytnutých rozhovorů, zhlédnutí jejich dostupných choreografických prací a informací z internetových serverů.
Práce je rozdělena do čtyř oddílů. První části je komentář k výzkumu, následuje samostatný výzkum, v třetí jsou rozhovory s životopisy a posledním čtvrtým dílem je závěr. Součástí práce je také příloha obsahující všechny otázky, která je umístěna na konci práce.
|