Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 240 záznamů.  začátekpředchozí51 - 60dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Poetika živlů v básnickém díle Sophie de Mello Breyner Andresenové
Šlajchrtová, Leona ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Grauová, Šárka (oponent)
Diplomová práce "Poetika živlů v básnickém díle Sophie de Mello Breyner Andresenové" zkoumá poetiku významné portugalské básnířky 20. století. V práci se snažíme vysledovat básnířčin literární vývoj, sledujeme, zda došlo k výrazné proměně stylu během její dlouholeté umělecké dráhy a zejména zkoumáme vliv čtyř základních přírodních živlů na její tvorbu. Nejprve charakterizujeme autorčiny básnické sbírky a věnujeme se hlavním tématům její tvorby - příroda, starořecké motivy, křesťanství, pojmenovávání věcí. V druhé části práce zkoumáme vliv a působení přírodních živlů na básnickou imaginaci autorky. Postupně odhalujeme možné výklady přírodních elementů - vody, země, ohně a vzduchu v její poezii. Naše zkoumání se do jisté míry opírá o studie francouzského psychologa Gastona Bachelarda a portugalského kritika Carlose Ceiy.
Cesário Verde, básník skutečnosti
Dufková, Karin ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Grauová, Šárka (oponent)
Diplomová práce nesoucí název "Cesário Verde, básník skutečnosti" se zabývá odkazem významného portugalského básníka konce 19. století se zvláštním ohledem věnovaným jeho vztahu ke skutečnosti. V úvodní kapitole jsou nastíněny především portugalské společensko-historické a kulturní souvislosti básníkova života spolu s biografickým přehledem. V následujících kapitolách se naše pozornost již plně zaměřuje na Verdovy verše vydané díky neutuchajícímu úsilí Joela Serra v souborné publikaci Obra Completa de Cesário Verde. Po úvodní kritické připomínce k prvnímu vydání Verdovy posmrtné sbírky přistupujeme k hlubšímu zkoumání formálních aspektů básní. Zvlášť podrobně je sledována tvářnost hlavních tematických linií, kterými jsou město, venkov, žena a smrt. Tyto motivy jsou zkoumány především z hlediska básníkovy smyslové percepce světa, odrazu jeho osobní zkušenosti a nové společenské reality Získané vědění je následně uplatněno při rozboru Verdovy strhující básně "O Sentimento dum Ocidental". Naše poznání je opřeno především o kritickou studii Heldera Maceda, předního interpreta Verdova díla, a statě významných literárních kritiků, k nimž se řadí mimo jiné prof. Cabral Martins, Jacinto do Prado Coelho či David Mouro-Ferreira. Jejich podnětné závěry nám umožní sledovat, jak se v průběhu času mění Verdovo chápání...
Pojetí hlavních postav ve vybraných románech Rómula Gallegose
Kratochvílová, Jana ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Poláková, Dora (oponent)
Název diplomové práce: Pojetí hlavních postav ve vybraných románech Rómula Gallegose Abstrakt: Cílem práce je podrobná analýza hlavních postav románů Doňa Barbara a La Trepadora předního představitele "regionalismu", Rómula Gallegose. Práce na základě různých děl odborné literatury formuluje vlastní teoretické schéma analýzy postav, která sleduje charakterové indikátory v textu, vztah postav k jiným složkám románu, typologické zařazení a čtenářův konstrukt postavy v příběhu včetně úlohy recepce. Poté věnuje pozornost analýze působících sil a hledá společné rysy obou románů, k nimž patří především střet dvojího hodnotového vidění světa.
Magický realismus a baroko
Urfus, Ondřej ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (oponent)
Diplomová práce je věnována srovnání magického realismu s barokem. Společné rysy byly v analýze sledovány v těchto zvolených literárních dílech: na barokní divadelní hře Pedra Calderóna de la Barky (1600-1681) ivot je sen (Vida es sueo) a na romámu guatemalského nositele Nobelovy ceny, představiteli magického realismu, Migueli Ángelovi Asturiasovi (1899-1974). Práce byla uskutečněna pomocí transhistorické metody, která umonila propojit tyto dva směry z dvou časově a sociokulturně odliných období. Utrpení, úzkost, nejistota, neustálé válečné konflikty charakterizují dobu barokní. Nástup diktatur, nejistota, útlak domorodého obyvatelstva vytvářejí pozadí magického realismu v Latinské Americe. V literárním vyjádření po formální i obsahové stránce nalezneme tedy u magického realismu následující barokní rysy: výrazné kontrasty (opozice tmy a světla, prázdnoty a přesycenosti, barbarských způsobů a milosrdenství), animalizaci postav, teatrálnost (divadlo na divadle), synkretismus, četné metafory a alegorie, oxymoróny a výrazná hudebnost textu. Asturiasův román přechází místy v básnickou prózu a tím se přibliuje Calderónovu spisovatelskému výrazu. Avak Asturiasův styl deformuje Calderónovu realitu a vytváří jí ironické zasazení. Při hodnocení analýzy vytyčeného srovnání je vak nutné vzít v úvahu, e jde jen o jednu...
Skryté tváře fantastična. Fantastická literatura v oblasti Río de la Plata v 19. a 20. století
Hazaiová, Lada ; Vydrová, Hedvika (vedoucí práce) ; Lukavská, Eva (oponent) ; Housková, Anna (oponent)
První část této práce byla záměrně koncipována jako kritický přehled různých teoretických uchopení a definování fantastična a typologií technických a sémantických aspektů fantastické literatury. Význam tohoto úvodního panoramatu metod a přístupů jednotlivých badatelů a kritiků spočíval jednak ve stručném nástinu existujících tendencí minulých i současných a současně mi pomohl vytvořit solidní základnu pro vymezení společného konceptu fantastična a základních konstitutivních prvků realizovaných v povídkové tvorbě Silviny Ocampové a Felisberta Hernándeze.
The image of jungle in the novels The Vortex by José Eustasio Rivera and Heart of Darkness by Joseph Conrad
Schürgerová, Johana ; Poláková, Dora (vedoucí práce) ; Housková, Anna (oponent)
Cieľom bakalárskej práce bolo zamerať sa na obraz pralesa v románe Vír (La vorágine) od Josého Eustasia Rivery a následne ho porovnať s africkou džungľou, ktorá je dejiskom novely Josepha Conrada Srdce temnoty (Heart of Darkness). Objektom skúmania boli aj vplyvy prostredia na postavy. Pozorovali sme zmeny v ich správaní a konaní v divokej prírode. V závere sme poukázali na historické udalosti, ktoré sa zapísali do dejín hrubým porušovaním ľudských práv a následne sme analyzovali motívy vykorisťovania človeka a prírody v oboch dielach.
Poetika Álvara Mutise (Resena de los Hospitales de Ultramar)
Moučková, Lucie ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Vydrová, Hedvika (oponent)
V naší diplomové práci s názvem Poetika Álvara Mutise (Resena de los Hospitales de Ultramar) jsme se snažili představit poezii kolumbijského básníka a prozaika Álvara Mutise, založenou na kontrastu vytříbeného básnického jazyka a obrazů úpadku a dekadence přírody, věcí, prostředí i osob. V první části naší práce, spíše teoretické, zmiňujeme důležitá data a události autorova života, a v jejich kontextu pak podáváme komplexní přehled Mutisovy literární tvorby. Jmenujeme autory, díla, literární a filozofické, převážně evropské, směry, které měly vliv na autorovu literární činnost i na jeho chápání světa. Věnujeme pozornost nástroji, který používá básník k vyjádření svých starostí a nejistot; tímto prostředkem je lyrický mluvčí velké části Mutisových děl, námořník a dobrodruh Maqroll. Ve třetí kapitole jsme charakterizovali Mutisovu poetiku. Rozdělili jsme ji na dvě linie, které se odlišují osobou lyrického mluvčího: první z nich je věnována postavě Maqrolla Námořníka a převažují v ní obrazy zoufalství, rozkladu a dekadence. Zahrnuje sbírky Los elementos de desastre (Prvky zmaru), La Resena de los Hospitales de Ultramar (Zpráva ze zámořských nemocnic), Caravansary a část sbírky Los emisarios (Emisaři). Lyrický mluvčí druhého proudu Mutisovy básnické tvorby se identifikuje s tradičním, teokratickým systémem, a...
Irealita V krátkých prózách Josého Donosa: Tři měšťácké románky
Pěstová, Helena ; Vydrová, Hedvika (vedoucí práce) ; Housková, Anna (oponent)
Donoso je autor, který čtenáře nejprve poněkud zaskočí příběhy lidí, kteří jsou v zajetí různých obsesí a traumat, posléze si však k němu vnímavý čtenář nalezne cestu, protože pochopí jeho úmysly a jeho způsob psaní mu začne pronikat "pod kůži". Téma ireality se objevuje ve více Donosových dílech. S jejími prvky se můžeme setkat i v některých jeho povídkách, jako například v Puerta cerrada (Zavřené dveře), Santélices, Ana María, CharZestón nebo Paseo (Procházka). Jeho román EZ Obsceno pájaro de Za noche (Obscénní pták noci) je plný neobvyklých situací, které jsou výplodem bludu protagonisty příběhu Mudita. Obscénní pták noci je nesporně velmi zajímavým románem, pokud jde o hojně se vyskytující prvky ireality v díle. Mě však z tohoto hlediska nejvíce zaujaly Tres novelitas burguesas (Tři měšťácké románkyl), tři krátké prózy autora, které svým pojetím mají možná blíže k povídkovému žánru než k románu nebo k novele. Své tvrzení se budu snažit dokázat v následující kapitole o krátkých výpravných prózách. Tyto prózy mě zaujaly i proto, že se v nich objevují všechna hlavní Donosova obsedantní témata, a zároveň je jim vlastní jistá dávka ironie, což ukazuje na určitý autorův odstup. Už se zde nejedná o blouznivé stavy potřeštěné mysli Mudita. Už zde nejde jenom o příval slova myšlenek psychicky nemocného jedince....
Manifestation of free will in short stories of Miguel Torga
Kočanová, Júlia ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Grauová, Šárka (oponent)
Kľúčové slová: slobodné rozhodovanie postáv, slobodná vôľa, motivácia, vzťah k autoritám Diplomová práca sa venuje dielu Miguela Torgu, autora, ktorý počas skoro celého 20. storočia vytvoril rozsiahly korpus básnických i prozaických diel. Keďže sa jedná o prvú literárnu štúdiu jeho diela, v úvodnej časti práce sa venujem autorovmu životu a snažím sa o zasadenie jeho diela do dobového literárneho a historického kontexu. Druhá časť práce je zameraná na literárnu analýzu dvoch súborov poviedok Miguela Torgu, v ktorých sa vracia do rurálneho prostredia svojho detstva. Do tohto prostredia s archaickými a pohanskými črtami vnáša silné a jedinečné postavy, ktoré často stavia do kritických situácií, aby v takýchto momentoch čitateľovi odhalil ich charaktery, motiváciu ich činov a ich vzťah k iným jednotlivcom, prítomnej komunite či iným autoritám. Rozbor týchto základných prvkov umožňuje následné skúmanie existencie slobodnej vôle vytváraných postáv a prejavov tejto slobodnej vôle v porovnaní s vybranými prvkami v tej dobe sa objavujúcej filozofie existencializmu.
Téma svobody v románu C. Cerdy Prázdný dům v kontextu období Pinochetovy diktatury
Lukešová, Pavlína ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (oponent)
diplomové práce Una casa vacía, v překladu Prázdný dům, je románem chilského spisovatele Carlose Cerdy. Jeho dějištěm je prázdný dům, do kterého se nastěhují manželé Cecílie a Manuel s přáním zachránit jejich manželství z krize. Diplomová práce se čtenáři snaží představit témata knihy na pozadí historického kontextu a politické situace v Chile během diktatury Augusta Pinocheta. Důraz je kladen na otázky lidských práv, svobody, ale také na výrazný autobiografický prvek, kterým je téma exilu. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 240 záznamů.   začátekpředchozí51 - 60dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 Housková, Alena
3 Housková, Alžběta
2 Houšková, Alice
3 Houšková, Alžběta
2 Houšková, Andrea
1 Houšková, Aneta
3 Houšková, Anežka
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.