Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 58 záznamů.  začátekpředchozí49 - 58  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Geotagging - geologické informace do mobilu (Geopark Český ráj, lokalita Prachovské skály)
Novotná, Jana ; Matějka, Dobroslav (vedoucí práce) ; Kühn, Jiří (oponent)
V bakalářské práci je pojednáváno o využití tzv.geotaggingu, informační technologii k podávání geologických informací především turistům. V textu je uvedeno, jakým způsobem geotagging funguje, jak lze pomocí tagů - nebo-li QR kódů obdržet informace o navštěvovaných lokalitách. Dále se zde pojednává o technologické stránce použití tagů a o jejich tvorbě. K praktickému využití byl vybrán Evropský Geopark Český ráj, konkrétně lokality v Prachovských skalách, které budou v nejbližší době označeny tagy. K těmto lokalitám je v práci vypracován podrobný geologický popis a podány stručné historické informace. Některé tagy obsahují i doprovodné obrázky a animace. Pro doplnění obsahuje práce mapové podklady geoparku, mapu stezek s lokalitami a podrobnou fotodokumentaci. Účelem je opatřit další významné geologické lokality v Geoparku Český ráj tagglisty s informacemi o geologii a vzniku skalního města. Bakalářská práce je zpracována v návaznosti na projekt: "Informační technologie v Geoparku Český ráj".
Průmyslové využití granátů
Kubový, Michal ; Matějka, Dobroslav (vedoucí práce) ; Klečka, Milan (oponent)
Práce pojednává o možnostech průmyslového využití granátů. Po krystalochemické charakteristice granátu jsou popsány jeho fyzikální vlastnosti a představeny nejčastější způsoby jeho použití, především při plazmových nástřicích, jako abrazivum při řezání vodním paprskem a konstrukce vodních filtrů. Uvedena jsou také významná světová ložiska granátu.
Začlenění mineralogického učiva do školních vzdělávacích programů
Kálalová, Anna ; Matějka, Dobroslav (vedoucí práce) ; Ziegler, Václav (oponent)
Tato bakalářská práce je zaměřena na problematiku výuky geologie a především mineralogie na čtyřletých gymnáziích a na vyšším stupni víceletých gymnázií. Pro účely této práce byl sestaven dotazník, jehož cílem bylo zjistit informace o řešení organizace výuky geologie a především mineralogie na těchto typech škol a jejich zařazení do školních vzdělávacích programů. Z výsledků dotazníků vyplynulo, že jednotlivá gymnázia se velmi liší organizací výuky geologie. Mineralogie je nejčastěji vyučována v prvním ročníku čtyřletého, nebo odpovídajícího ročníku víceletého studia. Na některých školách je mineralogie probírána pouze v ročnících odpovídajících základní škole. Volitelný seminář, ve kterém je geologie vyučována, si mohou zvolit žáci pouze na necelých čtyřiceti procentech dotázaných škol. Na výuku geologie jsou používány nejrůznější materiály - učebnice pro ZŠ i SŠ, vysokoškolská skripta, odborné knihy a internetové zdroje. Mezi nejběžnější pomůcky používané při výuce geologie patří sbírky vzorků. Velmi časté jsou také modely krystalů a geologické mapy. Méně zastoupeny jsou obrazy, fotografie a filmy s geologickou tématikou. Nejméně běžné jsou pomůcky na mikroskopování a geologický kompas. 48 % gymnázií zařadilo do výuky laboratorní práce i geologickou či mineralogickou exkurzi, 4 % pouze...
Nerostné suroviny Manětínska a jejich presentace formou naučné stezky
Čada, Martin ; Přikryl, Richard (vedoucí práce) ; Matějka, Dobroslav (oponent)
Tato práce se zabývá geologickým vývojem (mladší proterozoiokum až kvartér) manětínské permokarbonské pánve a historického i současného využívání nerostných surovin (rudy, nerudy, kaustobiolity) Manětínska, severní části okresu Plzeň-sever. Na základě této rešerše a vlastního terénního výzkumu byla navržena naučná stezka Manětínsko-nečtinským mikroregionem. Manětínská pánev je tvořena dvěma strukturními patry. Spodní patro představují metapelity proterozoického stáří, jež leží v podloží a okolí pánve. Svrchní patro (pánevní výplň) je komplex permokarbonských klastických sedimentů. Ojedinělá vulkanická tělesa jsou proterozoického a terciérního stáří. Na Manětínsku se nacházela ložiska zlata, stříbra a železné rudy. Z průmyslových surovin se dobývaly sklářské písky, okr, kamenečné břidlice a cihlářské suroviny. Ze stavebních surovin byly využívány pokrývačské břidlice a arkózy. Těžba kaustobiolitů (humitů) byla malého rozsahu. V současnosti zůstávají těžena pouze dvě ložiska stavebních surovin (drcený kámen), Zahrádka a Březín. Návrh naučné stezky zahrnuje sedm zastávek s informačními tabulemi, které představují geologickou minulost manětínské pánve a historické využívání místních nerostných surovin (zlato, břidlice, stavební kámen) i s jeho vlivem na krajinu, společnost a průmysl, zejména sklářský. Stezka...
Fosfáty a akcesorické oxidy ve vybraných granitoidech a pararulách moldanubické oblasti v jihovýchodních a jižních Čechách
Procházka, Václav ; Matějka, Dobroslav (vedoucí práce) ; Štemprok, Miroslav (oponent) ; Petrík, Igor (oponent)
Shrnutí Práce se zabývá především granity melechovského masívu a granity i metamorfity v jeho jižním okolí. Přináší hlavně informace o nejvýznamnějších akcesorických minerálech a do různé míry doplňuje poznatky o geochemii a petrologii příslušných hornin. Největší pozornost je zaměřena na apatit, monazit a oxidy Fe-Ti. Fluorapatit (dále jen "apatit") je běžný ve všech granitoidech i pararulách. V metamorfitech a málo frakcionovaných granitech (typ Lipnice a Pavlov) je značně homogenní a jen výjimečně jeví známky koroze. Ve frakcionovanějších granitech byl s využitím katodoluminiscence dokumentován komplikovaný vývoj apatitu. Katodoluminiscenci ovlivňují především příměsi Fe, Mn, Y a REE, jak je popsáno v literatuře, ale také účinek ozáření, který se neprojevuje v optickém ani elektronovém mikroskopu, a nerovnosti povrchu. Obsahy Na, Fe, Mn, Y a REE jsou vyšší uvnitř nealterovaných krystalů. Ze stanovení stopových prvků v apatitu bodovými analýzami (ICP-MS-LA) v granitech melechovského masívu vyplývá, že primární nealterovaný apatit se odlišuje od alterovaného nebo pozdního apatitu také vyšším U a nižším Sr, hlubší negativní europiovou anomálií a výraznějším tetrádovým efektem typu M. Tato skutečnost umožňuje vysvětlit, proč analýzy separovaného apatitu rozpuštěného ve zředěné kyselině vykazují jen méně...
Nízko teplotní vývoj granulitů jižní části moldanubické zóny Českého masivu
Kořínková, Dagmar ; Svojtka, Martin (vedoucí práce) ; Matějka, Dobroslav (oponent)
Variská orogeneze probíhala během devonu až karbonu konvergencí perigondwanských částí kůry a severoevropské platformy (Baltiky). Následkem této konvergence vznikl variský orogenní pás, jehož nejvýchodnější a největší obnažený relikt reprezentuje Český masiv (ČM). Moldanubická zóna v jižní části ČM je tvořena několika korovými segmenty s různou polyfázovou tektono-metamorfní historií. Moldanubická zóna pravděpodobně představuje variský orogenní kořen obklopený rigidními a méně metamorfovanými bloky na SZ a JV. Strukturně nejvyšší jednotkou moldanubické zóny je Gföhlská jednotka tvořená heterogenním seskupením vysokotlakých korových a svrchnoplášťových hornin zahrnujích granulity, peridotity, pyroxenity a eklogity exhumované během variské orogeneze. Vzorky apatitů studované v mé diplomové práci pochází z různých typů granulitů z granulitového masívu Blanského lesa (GMBL) situovaného JZ od Českých Budějovic. GMBL je největší granulitové těleso v ČM a je tvořen většinou Ca-alkalickými HP felsickými granát-kyanitickými granulity, které v sobě uzavírají několik kilometrů dlouhé čočky ultrabazických hornin, četné budiny mafických (pyroxenických) granulitů, páskovaných granát-biotitických a K-živcových rul, granátických peridotitů a vzácně malá tělesa hyperdraselných granulitů s granátem (typ Plešovice)....
Náučná stezka povodím Blažejovického potoka
Neubauerová, Kristýna ; Holcová, Katarína (vedoucí práce) ; Matějka, Dobroslav (oponent)
Tato práce se zabývá charakteristikou kraje Vysočina a vytvořením návrhu naučné stezky "Povodím Blažejovického potoka". Zahrnuje dvě části. První, teoretická část představuje všestranný popis kraje Vysočina z hlediska geomorfologického, biologického, geologického, ochrany přírody a u každé kapitoly je vždy zdůrazněna oblast, ve které je umístěna trasa naučné stezky. Jde o kompilační text, který je sestaven tak, aby byl dobrým průvodcem po Vysočině pro učitele, kteří se rozhodnou se svou třídou navštívit nejen tuto naučnou stezku, ale i jiná místa v kraji. V textu naleznou další zajímavé lokality a typy na výlety. Celý blok teoretické části uzavírají kapitoly historické zajímavosti míst z trasy naučné stezky a vysvětlení pojmu naučná stezka. V druhé, praktické části jsou umístěny návrhy jednotlivých tabulí s vypracovaným obsahem a grafickou úpravou. Jedná se o 7 km dlouhou kombinovanou naučnou stezku s dvanácti zastaveními. Naleznete zde jednu úvodní tabuli, tři tabule s historickou tematikou, jednu tabuli zasvěcenou geologii, dvě botanice, jednu zoologii, dvě ekologii a jednu technické památce. Trasa naučné stezky vede dobře schůdným terénem převážně po zpevněné cestě, začíná v Rachyni dále přes obec Blažejovice a končí v Ježově. Je situována v severozápadním okraji kraje Vysočina v okolí Švihovské...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 58 záznamů.   začátekpředchozí49 - 58  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
3 MATĚJKA, David
9 Matějka, Daniel
3 Matějka, David
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.