Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 49 záznamů.  začátekpředchozí36 - 45další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Italská novela od středověku po 17. století
Střítezská, Monika ; Pelán, Jiří (vedoucí práce) ; Žáčková, Magdalena (oponent)
Tématem této diplomové práce je žánr novely a to konkrétně jeho vývoj od středověku do 17. století na území Itálie. Cílem práce je: 1. vytvořit panoramatický přehled nejvýznamnějších autorů novel, jejich děl, poukázat na stylistické a jazykové prostředky, které autoři používají a ukázat, jak se tyto mění napříč staletími. 2. na části vybraných textů poukázat na fixní a proměnlivé prvky, které se v novelách ve výše zmiňovaném období objevují. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Sedm smrtelných hříchů v italské literatuře 14. století
Šilarová, Veronika ; Pelán, Jiří (vedoucí práce) ; Žáčková, Magdalena (oponent)
Cílem této práce je pojednat o zobrazení sedmi smrtelných hříchů v italské literatuře 14. století na základě analýzy literárních pramenů, pocházejících od tří nejvýznamnějších autorů tohoto období. Hlavními analyzovanými díly jsou alegorická skladba La divina commedia (Božská komedie) od Danta Alighieriho, soubor novel Il Decameron (Dekameron) a alegoricko-pastorální skladba Ninfale d'Ameto (Komedie o florentských nymfách) Giovanniho Boccaccia, a v neposlední řadě pak latinské dílo Francesca Petrarky Secretum meum (Mé tajemství). Diplomová práce obsahuje osm kapitol. První tři kapitoly mají úvodní charakter; pojednávají o pojmu hříchu obecně, o tradičním katolickém pojetí sedmi smrtelných hříchů ve středověku, a představují historický kontext Itálie 14. století. Čtvrtou kapitolou začíná ústřední část celé práce. Zde jsou postupně představeni Dante, Boccaccio a Petrarca, jejich pojetí smrtelných hříchů, jejich názory na vztah mezi hříchy a láskou, na vztah mezi hříchy a ctnostmi, a také jejich pohled na příčiny smrtelných hříchů a na možné způsoby jak se jich vyvarovat. Práci pak uzavírá osmá kapitola, shrnující poznatky z kapitol předchozích. V kapitole je také poukázáno na podobnosti a odlišnosti mezi autory, a zároveň je zde naznačen jistý posun v přístupu k sedmi smrtelným hříchům, který se...
Straparola, Basile a české pohádky
Střítezská, Monika ; Pelán, Jiří (vedoucí práce) ; Žáčková, Magdalena (oponent)
Tématem této bakalářské práce jsou sbírky dvou italských autorů: Giovan Francesca Straparoly a Giambattisty Basileho, které obsahují jako jedny z prvních v Itálii motiv pohádky. Cílem práce bylo ukázat na jakých základech výše zmíněné sbírky stojí, přiblížit si jejich obsah, jazykové a stylistické prostředky a tyto skutečnosti následně porovnat s pohádkami českými, konkrétně s pohádkami Karla Jaromíra Erbena a Boženy Němcové. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Boccacciův Dekameron
Tyšerová, Tereza ; Pelán, Jiří (vedoucí práce) ; Žáčková, Magdalena (oponent)
Předmětem této bakalářské práce je Boccacciovo vrcholné dílo Dekameron. Nejprve je zde v rámci historického kontextu představen Boccacciův život, jeho dílo a aspekty, které napomohly formovat jeho spisovatelskou osobnost. Následně je podrobněji rozebrána tematika a struktura Dekameronu a Boccacciovy prehumanistické myšlenky. V samostatné kapitole jsou analyzovány některé jeho novely. Na závěr je stručně charakterizováno dílo Boccacciových následovníků. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Mytologická inspirace v básních Lorenza de' Medici
Lukášová, Denisa ; Pelán, Jiří (vedoucí práce) ; Žáčková, Magdalena (oponent)
První část práce se zaměřuje na osobnost Lorenza de ʼ Medici a jeho zařazení do dobového a kulturního kontextu. Je představeno literární pozadí v 15. století v Itálii, Lorenzova biografie, přehled jeho tvorby a jeho přínos jako mecenáše florentské kultury a umění. Druhá část práce se zabývá analýzou čtyř Lorenzových děl, které spojuje mytologická tematika sahající až k antickým autorům. Na konkrétních citacích je demonstrováno jasné Lorenzovo ovlivnění těmito autory, ale zároveň je odkázáno i na jeho vlastní inovace v textu a příběhu. Závěr srovnává míru tohoto ovlivnění a podíl vlastní Lorenzovy invence na jednotlivých dílech a upozorňuje na jedinečnost jeho osobnosti, a to jak na poli kulturním, tak na poli literárním.
Niccolò Machiavelli a Tommaso Campanella
Šilarová, Veronika ; Pelán, Jiří (vedoucí práce) ; Žáčková, Magdalena (oponent)
Cílem této práce je analyzovat a následně pak konfrontovat myšlenky a názory Niccola Machiavelliho a Tommasa Campanelly, kteří oba patří mezi významné italské politické filozofy. Díla, která budou analyzována jsou Machiavelliho politický traktát Il Principe (Vladař) a Campanellův utopický traktát La città del sole (Sluneční stát). Tato práce je rozdělena do čtyř kapitol. První kapitola je krátkým úvodem, a je následována ústřední částí celé práce. Ve druhé kapitole je představen Niccolò Machiavelli, jeho život a dílo, stejně jako i analýza jeho pohledu na vybraná témata, kterými jsou: ideální panovník, etika a náboženství. Ve třetí kapitole je představen Tommaso Campanella, jeho život, dílo, a také analýza jeho názorů na zvolená témata. Poslední kapitola má shrnující charakter, konfrontuje Machiavelliho názory s těmi Campanellovými a poukazuje na odlišnosti a podobnosti mezi oběma autory.
Carlo Goldoni a Carlo Gozzi: spor o divadlo
Koryntová, Barbora ; Pelán, Jiří (vedoucí práce) ; Žáčková, Magdalena (oponent)
Předmětem této bakalářské práce je spor Carla Goldonniho a Carla Gozziho o divadlo. Úvodní část je zaměřena na jejich medailonky, důraz je pak zvláště kladen na klíčové okamžiky z jejich života. V následující kapitole je blíže rozebrán jejich spor o divadlo s odkazy na jejich názory, tak jak je uvedli ve svých polemických dílech. Poslední část je věnována jejich polemickým pozicím a jak je uvedli do praxe. Klíčová slova Italské divadlo, commedia dell'arte, Carlo Gozzi, Carlo Goldoni
Politické motivy v Dantově Božské komedii
Szkanderova, Marie ; Pelán, Jiří (vedoucí práce) ; Žáčková, Magdalena (oponent)
Cílem této práce je shromáždit prvky Dantova politického myšlení a seřadit je tak, jak se jeho přesvědčení vyvíjelo pomocí Božské komedie, ve které můžeme vidět počátek jeho názoru, který pomalu, jak dílo pokračuje, dozrává, až se v jejím závěru zformuje v ustálenou teorii. Kromě Božské komedie, která je páteřní knihou této práce, se budeme opírat také o jeho důležitý politický traktát O jediné vládě, ve které Dante postupně vysvětluje a hájí svůj názor. Celá práce je rozdělena do tří klíčových částí dle vývoje Dantova politického myšlení, a to na město, impérium a papežství. U každé části jsme stručně popsali politicko-historický kontext středověké Itálie, a poté jsme se zaměřili na několik důležitých osobností z každé části. Představili jsme je v krátkých biografických úvodech a postupně jsme je pomocí Dantových zmínek popsali, určili jsme tak Dantův vztah k daným osobnostem a vytyčili jsme tak jejich politický profil a důležitost. V závěru jsme shrnuli vývoj Dantovy politické myšlenky a přirovnali ji tak k dnešní době. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Il Principe of Niccolo Machiavelli
Matloňová, Veronika ; Pelán, Jiří (vedoucí práce) ; Žáčková, Magdalena (oponent)
Cieľom tejto bakalárskej práce je predstaviť talianskeho spisovateľa Niccola Machiavelliho a jeho dve diela: politický spis Il Principe (Vladár) a komédiu La Mandragola (Mandragora). Úvodom popíšem dejiny Talianska v šestnástom storočí, so zameraním sa na dianie vo Florentskej republike, ktoré malo na život autora neprehliadnuteľný vplyv. V bibliografickej časti bude chronologicky vylíčený Machiavelliho osobný ako aj profesijný život a taktiež jeho literárna a dramatická tvorba. Ďalšie kapitoly sú venované jednotlivým dielam. Prvá analýza sa zaoberá politickým spisom Il principe (Vladár), politickými myšlienkami, ktoré dielo obsahuje a historickými súvislosťami, v ktorých dielo vzniklo. Druhá analýza, La Mandragola (Mandragora), sa zaoberá témou a popisom charakterov politickej komédie. V závere sa snažím uvedené diela porovnať, nájsť v nich korelácie ako aj odlišnosti verejného a súkromného priestoru a celkovo zhrnúť autorov zámer pre vznik týchto diel.
Libreta Lorenza Da Ponte
Špaček, Jan ; Pelán, Jiří (vedoucí práce) ; Žáčková, Magdalena (oponent)
Tématem bakalářské práce jsou libreta italského básníka Lorenza da Ponte. Práce se zabývá bio-bibliografickým medailonkem autora, analýzou tří operních libret a charakteristickými rysy da Pontových textů se stručným porovnáním s tvorbou italského libretisty a básníka Pietra Metastasia. Italská libreta jsou rozdělena do tří hlavních kapitol: Le nozze di Figaro, Il dissoluto punito ossia il don Giovanni a Così fan tutte ossia la scuola degli amanti. V jednotlivých částech jsou popsány oddělené analýzy výše zmíněných operních libret. Úvod každé kapitoly charakterizuje konkrétní dílo a okolnosti jeho vzniku. Podrobnější analýza si klade za cíl popsat vystupující postavy a jejich případné proměny v průběhu děje, analyzovat rým ve strofě, identifikovat specifické slovní obraty, metafory a pojmenování. Závěr každé kapitoly je zakončen nejdůležitějšími poznatky a případnými anomáliemi, které v průběhu analýzy byly objeveny a zjištěny.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 49 záznamů.   začátekpředchozí36 - 45další  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
4 ŽÁČKOVÁ, Magdaléna
4 Žáčková, Markéta
2 Žáčková, Martina
2 Žáčková, Michaela
2 Žáčková, Miluše
1 Žáčková, Monika
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.