Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 39 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Cesta jako symbol v povídkách Baron a Neklidná řeka od Branquinha da Fonseky
Kabátová, Pavla ; Válová, Karolina (vedoucí práce) ; Grauová, Šárka (oponent)
Bakalářská práce se zabývá symbolem cesty v povídkách "Neklidná řeka" (Rio Turvo, 1945) a "Baron" (O Barão, 1942), jejichž autorem je Branquinho da Fonseca, portugalský spisovatel, kterého řadíme k druhé generaci modernistů spjaté s časopisem Přítomnost (Presença). V povídce "Neklidná řeka" se Topograf vydává za svou novou prací na neznámý nepříliš obydlený poloostrov, v povídce "Baron" cestuje školní Inspektor do odlehlého pohoří Barroso. Protagonisté se vydávají na fyzickou pouť, která se shodně hned v úvodu stane neobyčejnou a tajemnou. Prožívají setkání s mimořádnými lidmi, která navždy mění jejich pohled nejen na svět, ale především na vlastní život. Putování se postupně mění na cestu duchovní či iniciační. Klíčová slova Portugalský modernismus, Presença, Branquinho da Fonseca, cesta, putování
Svobodná vůle v románech Josého Saramaga
Jinochová, Tereza ; Válová, Karolina (vedoucí práce) ; Grauová, Šárka (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá motivem svobodné vůle v románech portugalského spisovatele 20. století Josého Saramaga, konkrétně v Putování jednoho slona, Kain a Baltasar a Blimunda. Cílem práce je najít a analyzovat různé podoby svobodné vůle v příslušných textech, a jejich vztah ke společenským problémům. Hlavním filosofickým podkladem pro rozbor je kniha Freedom evolves od amerického deterministického filosofa Daniela C. Dennetta, která řeší vztah mezi společností a svobodnou vůlí a odpovědností jedinců. Dále se práce ve zmíněných románech zabývá postmoderními znaky Saramagovy tvorby, především specifickým přístupem k historii. Vodítkem zde byla především studie Lubomíra Doležela Historie v období postmoderny.
Zvířecí postavy v portugalské a brazilské ústní slovesnosti
Krajanská, Eva ; Grauová, Šárka (vedoucí práce) ; Válová, Karolina (oponent)
V této práci se budeme zabývat analýzou rolí vybraných zvířecích postav portugalské a brazilské ústní slovesnosti. Naším cílem je zjistit, jestli je možné, aby odlišná zvířata z odlišných míst reprezentovala jednu vlastnost, pro kterou jsou do příběhu vybrána. Hlavní část práce je rozdělena do dvou kapitol nazvaných "Chytráctví" a "Naivita a hloupost x síla a krvežíznivost". V rámci první kapitoly se budeme věnovat lišce a kuřátku jako zástupcům Portugalska a želvě, zlatému zajíci a opici jako představitelům Brazílie. Ve druhé kapitole najdeme pouze dva zástupce, a to vlka z portugalské ústní slovesnosti a jaguára z ústní slovesnosti brazilské. Tato kapitola je komplikovanější v tom, že oba zástupci jsou tvory mnoha tváří, a vlastnosti, které reprezentují, si můžou být i protikladné. V úvodu vysvětlíme důležité pojmy jako folklor, ústní lidová slovesnost, příběh o zvířatech, bajka, mýtus a legenda. Dále také zmíníme základní body, které charakterizují obě ústní lidové slovesnosti. Zjistíme tak, že v Portugalsku se budeme pohybovat ve světě příběhů o zvířatech a bajek, kdežto v Brazílii budeme mluvit spíše o mýtech a legendách. Také se dozvíme, že příběhy o zvířatech se daleko hojněji vyskytují v brazilské ústní slovesnosti. V hlavní části pak zanalyzujeme příběhy s již zmíněnými zástupci v hlavních...
Počátky českého překladu z portugalsky psaných literatur (1898-1948)
Šantorová, Petra ; Grauová, Šárka (vedoucí práce) ; Válová, Karolina (oponent)
Diplomová práce se zabývá dějinami českého překladu z portugalské a brazilské literatury mezi rokem 1898, kdy vyšel první knižní překlad z portugalštiny, a 1948, kdy v Československu došlo ke státnímu převratu a s ním i ke změnám v recepci zahraničních literatur. První část práce zahrnuje teoretický model výzkumu v dějinách překladu, seznam zkoumaných děl, krátké shrnutí česko-portugalských a česko-brazilských kontaktů, nahlédnutí do české nakladatelské činnosti a reflexi portugalsky psaných literatur v českých periodikách. Druhá část práce se věnuje všem šestnácti knižním překladům a v omezené míře také překladům časopiseckým a rukopisným. Uvádíme zde informace o jednotlivých dílech a jejich autorech, zabýváme se okolnostmi vzniku a vydání překladů, osobnostmi překladatelů, nakladatelstvími a v neposlední řadě také recepcí překladů na české literární scéně. Klíčová slova dějiny překladu, recepce portugalské a brazilské literatury, portugalská literatura, brazilská literatura
Lusophony Past, Present and Future
Sivčáková, Michaela ; Grauová, Šárka (vedoucí práce) ; Válová, Karolina (oponent)
V tejto diplomovej práci sa budeme bližšie zaoberať relatívne novým a mnohovýznamovým konceptom lusofónie. Súčasťou je stručné uvedenie do problematiky koloniálnych dejín a postkoloniálneho vývoja Portugalska so zreteľom na portugalskú národnú identitu a jej spätosť s existenciou koloniálnej ríše a dnes lusofónneho sveta. V práci prezentujeme rôzne pojatia koloniálnej ríše a panorámu premien koloniálnych a antikolonialistických naratívov, prostredníctvom ktorých bola kolonizácia a dekolonizácia v Portugalsku opodstatňovaná. Jedným z cieľov tejto práce je predstaviť a preskúmať tému lusofónie v historických súvislostiach, priblížiť okolnosti vzniku a vývoja tejto myšlienky a v závere predstaviť niektoré konceptualizácie v súčasnom akademickom kontexte. Nakoniec sa zamyslíme nad hlavnými problémami, s ktorými lusofónia v postkoloniálnom kontexte zápasí, konkrétne jej vzťahu ku koloniálnym minulostiam. Kľúčové slová: lusofónia, postkolonializmus, Spoločenstvo krajín s portugalským jazykom, identita, lusofónna kultúra, portugalský jazyk
Mezi realitou a fikcí: U Dona Juana Antonia Callada
Foretová, Michaela ; Grauová, Šárka (vedoucí práce) ; Válová, Karolina (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá brazilským spisovatelem dvacátého století Antôniem Calladem a jeho románovou tvorbou v období brazilské diktatury. Cílem práce je přiblížit českému čtenáři literární dílo autora, které zatím nebylo přeloženo do češtiny. Na základě historického kontextu brazilské vojenské diktatury v letech 1964-1985 se zabýváme městským a venkovským levicovým odbojem, který byl v zemi rychle potlačen. Dále se věnujeme tomu, jak diktatura a cenzura ovlivnily uměleckou tvorbu. Následně se zaměřujeme na život autora a analýzu tří vybraných děl napsaných a vydaných během diktatury. Analýzou se snažíme zjistit, jak Callado v těchto třech románech zobrazil brazilská levicová hnutí: Kuarup (Quarup, 1967), Odlesky plesu (Reflexos do Baile, 1976) a U Dona Juana (Bar Don Juan, 1971).
Cesta jako symbol v povídkách Baron a Neklidná řeka od Branquinha da Fonseky
Kabátová, Pavla ; Válová, Karolina (vedoucí práce) ; Grauová, Šárka (oponent)
Bakalářská práce se zabývá symbolem cesty v povídkách "Neklidná řeka" (Rio Turvo, 1945) a "Baron" (O Barão, 1942), jejichž autorem je Branquinho da Fonseca, portugalský spisovatel, kterého řadíme k druhé generaci modernistů spjaté s časopisem Přítomnost (Presença). V povídce "Neklidná řeka" se topograf vydává za svou novou prací na neznámý nepříliš obydlený poloostrov, v povídce "Baron" cestuje školní inspektor do odlehlého pohoří Barroso. Protagonisté se vydávají na fyzickou pouť, která se shodně hned v úvodu stane neobyčejnou a tajemnou. Prožívají setkání s mimořádnými lidmi, která navždy mění jejich pohled nejen na svět, ale především na vlastní život. Putování se postupně mění na cestu duchovní či iniciační. Klíčová slova Portugalský modernismus, Presença, Branquinho da Fonseca, cesta, putování
"Indiánská otázka" v Divošské utopii Darcyho Ribeira
Hanušová, Natálie ; Válová, Karolina (vedoucí práce) ; Grauová, Šárka (oponent)
Bakalářská práce s názvem "Indiánská otázka" v Divošské utopii Darcyho Ribeira se soustředí na prózu Divošská utopie (Utopia Selvagem, 1982) od brazilského spisovatele a antropologa Darcyho Ribeira. Dílo nejprve zařazuje do kulturně-politického kontextu Brazílie druhé poloviny 20. století, poté si všímá především různých poetických ztvárnění indiánského společenství s vědomím, že postavy indiánů jsou jedním ze zásadních a zároveň velmi proměnlivých témat brazilské literatury. Rozbor díla následuje studii Identidade Nacional Tripartida em "Utopia Selvagem" de Darcy Ribeiro od Wellingtona Freire Machada a studii Utopia selvagem, de Darcy Ribeiro: uma fábula mestiça od Alexandry Vieira de Almeidové. V rámci samotné analýzy jsou z textu vybrány zobrazené místní indiánské kulturní stereotypy, legendy a mýty, např. kanibalismus, legenda o Amazonkách, lidové vyprávění o Juruparym nebo mýtus o Eldoradu, stejně jako kanonická díla brazilské literatury s indiánskou tematikou, např. Dopis králi Manuelovi, Irasema, nebo Macunaíma, které však Darcy Ribeiro paroduje, dekonstruuje a intertextuálně opět vtahuje do Divošské utopie. Ze závěru práce vyplývá, že konfrontace divošství s civilizovaností, stejně jako mísení ras a kultur zobrazované v díle na různých úrovních, jsou pevnou součástí definice rozmanité...
"Indiánská otázka" v Divošské utopii Darcyho Ribeira
Hanušová, Natálie ; Válová, Karolina (vedoucí práce) ; Grauová, Šárka (oponent)
Bakalářská práce s názvem "Indiánská otázka" v Divošské utopii Darcyho Ribeira se soustředí na prózu Divošská utopie (Utopia Selvagem, 1982) od brazilského spisovatele a antropologa Darcyho Ribeira. Dílo nejprve zařazuje do kulturně-politického kontextu Brazílie druhé poloviny 20. století, poté si všímá především různých poetických ztvárnění indiánského společenství s vědomím, že postavy indiánů jsou jedním ze zásadních a zároveň velmi proměnlivých témat brazilské literatury. Metodologicky je práce částečně opřena o teorie intertextuality, zabývá se též utopií jakožto literárním žánrem. V rámci samotné analýzy jsou z textu vybrány zobrazené místní indiánské kulturní stereotypy, legendy a mýty, např. kanibalismus, legenda o Amazonkách, lidové vyprávění o Juruparim nebo mýtus o Eldoradu, stejně jako kanonická díla brazilské literatury s indiánskou tematikou, např. Dopis králi Manuelovi, Irasema, nebo Macunaíma, které však Darcy Ribeiro paroduje, dekonstruuje a intertextuálně opět vtahuje Divošské utopie. Ze závěru práce vyplývá, že konfrontace divošství s civilizovaností zobrazená v díle je pevnou součástí definice rozmanité brazilské národní identity.
Amazonie jako křižovatka v prózách Miltona Hatouma
Sýkorová, Barbora ; Válová, Karolina (vedoucí práce) ; Grauová, Šárka (oponent)
Bakalářská práce se zabývá Amazonií jako křižovatkou v Dva bratři oblasti a pojmenovat je jako projevy setkání, střetávání a prolínání. Práce vychází historie amazonské oblasti, ze zeměpisných reálií a z tématu. Těžiště práce spočívá v analýze textů románu a novely. Společným tématem obou děl je především prostředí - město Manaus. Analýza nachází v Dva bratři křižovatky etnické, kulturní a náboženské. V je mnoho motivů společných s románem, ale rozbor odkrývá další křižovatky v přítomnosti reality a mýtu. Nalezení křižovatek v díle Miltona Hatouma může pomoci pochopit složitost Amazonie. Může tak přispět k ocenění literární tvorby tohoto současného brazilského spisovatele. Klíčová slova Manaus, Milton Hatoum, Dva bratři, Sirotkové ráje, křižovatka, kultura, náboženství, křesťan, muslim, etnikum, mýtus, ekonomika, indiáni, Evropané,

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 39 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30další  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 Valová, Kamila
1 Valová, Katarína
5 Valová, Kateřina
1 Valová, Klára
3 Valová, Kristýna
2 Válová, Karolína
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.