Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 43 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Tvorba geometrických schémat u žáků 1.stupně prostřednictvím podnětných geometrických prostředí
Kloboučková, Jaroslava ; Jirotková, Darina (vedoucí práce) ; Coufalová, Jana (oponent) ; Novák, Bohumil (oponent)
Název: Tvorba geometrických schémat u žáků 1. stupně prostřednictvím podnětných geometrických prostředí Autor: Jaroslava Kloboučková Katedra: Katedra matematiky a didaktiky matematiky Školitel: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. Abstrakt: Cílem předložené disertační práce je pojednat o problematice vyučování geometrie jako nedílné součásti výuky matematiky na prvním stupni základní školy. Práce mapuje i dlouhodobý výukový experiment zahájený v roce 2010 a na pozadí tohoto experimentu řeší otázky poznávaní geometrického učiva dětmi mladšího školního věku. Hlavním cílem mé práce bylo nalézt odpovědi na čtyři výzkumné otázky: Jakým způsobem poznávají děti geometrické objekty? Jak si vzájemně předávají své znalosti, zkušenosti, objevy ze světa geometrie? Jak (na jaké úrovni) jsou schopny porozumět učivu, které je formálně v kurikulárních dokumentech (RVP ZV) zařazeno do pozdějších vzdělávacích období? Které jevy dokáží pochopit a popsat užitím mateřského jazyka? V teoretické části práce je hlavní pozornost věnována poznávacímu procesu a typologii matematických úloh vždy se zaměřením na geometrii. Dále jsou popsána čtyři konkrétní podnětná geometrická prostředí - Krychlové stavby, Origami, Dřívková geometrie a Parkety a jeden tematický celek Obvod a obsah rovinných útvarů. Je provedena didaktická analýza...
Matematická prostředí Bludiště a Cyklostezky u žáků 1. stupně ZŠ
Bartoňová, Jana ; Slezáková, Jana (vedoucí práce) ; Kloboučková, Jaroslava (oponent)
Diplomová práce pojednává o matematických prostředích Bludiště a Cyklostezky. V úvodní části se zabývá vymezením dvou protipólních edukačních stylů, a to transmisivního a konstruktivistického. V rámci konstruktivistického edukačního stylu se dále zaměřuje na vyučování orientované na budování schémat a vymezení jeho zásad pro výuku matematiky podle Hejného metody. Také seznamuje s novým termínem genetický konstruktivismus, jehož autor prokazuje ukotvenost matematiky Hejného a jeho didaktických prostředí v dávné historii. Práce odpovídá na otázku, proč prostředí Bludiště a Cyklostezky patří do výuky matematiky, a tedy na jakém matematickém základě stojí. Proto poskytuje nahlédnutí do základů teorie grafů. Zaměřuje se na historické hledisko pojmů bludiště a cyklostezka a mapuje v Hejného učebnicích matematiky úlohy z prostředí Bludiště a Cyklostezky. Cílem výzkumné části je rozšíření zásobárny úloh z těchto dvou prostředí, zmapování řešitelských strategií žáků a nalezení efektivních výukových metod v souladu s vyučováním orientovaným na budování schémat, což bylo zkoumáno v rámci sedmi experimentů. V závěru práce je představena didaktická hra, jenž je zaměřena na úlohy z prostředí Bludiště a Cyklostezky. KLÍČOVÁ SLOVA matematická prostředí Bludiště a Cyklostezky, konstruktivismus, vyučování...
Komparace řešitelských strategií matematických úloh žáků 1. st. ZŠ
Wasilewská, Eliška ; Jirotková, Darina (vedoucí práce) ; Kloboučková, Jaroslava (oponent)
Cílem této diplomové práce je popsat úlohu pojetí výuky zejména v oblasti matematiky a porovnat řešitelské strategie matematických úloh žáků I. stupně ZŠ, jež jsou vedeni odlišnými přístupy. V teoretické části se zaměřuji na různé způsoby pojetí výuky a jejich charakteristiku, dále na faktory, jenž ovlivňují vyučovací proces a v neposlední řadě na slovní úlohy, jejichž způsoby řešení odráží mimo jiného matematickou schopnost žáka. Empirická část zkoumá vliv pojetí výuky na strategie řešení matematických úloh žáků 3. ročníků ZŠ za použití metody experimentu, jehož součástí byl didaktický test a rozhovory s vybranými žáky. Výsledkem práce je přinesení důkazů o vlivu pojetí výuky na způsoby řešení matematických úloh žáky. KLÍČOVÁ SLOVA Pojetí výuky, učitel, žák, slovní úlohy, experiment.
Zavádění obsahu mnohoúhelníků, zejména metodou uvolňování parametru, v primární škole
Kovář, Luděk ; Kloboučková, Jaroslava (vedoucí práce) ; Tůmová, Veronika (oponent)
Tato práce se zabývá popisem konstruktivisticky vedené výuky matematiky ve třetím ročníku základní školy se zaměřením na geometrii a konkrétně na jeden ze způsobů zavádění obsahu obecného trojúhelníku, který vyjadřuje vztah mezi stranou a příslušnou výškou a tímto obsahem. V práci popisuji šest konkrétních výukových hodin od jejich přípravy, popisu průběhu a vlastní reflexe, analyzuji v nich některé kognitivní jevy a zabývám se i sociálními vztahy mezi žáky. Dále uvádím podrobný rozbor úloh ze závěrečného diagnostického testu, kde se snažím ověřit úspěšnost takto vedené výuky. Po čtyřech letech se snažím o ověření trvalosti takto získaných poznatků v mysli žáků, což dokumentuji rozborem dalších úloh. Průběh celého experimentu byl veden metodou uvolňování parametru. Jednotlivé vyučovací hodiny byly v souladu s uvedenými etapami této metody popsané v odborné literatuře. V práci uvádím, že jsem ověřil, že tato metoda je použitelná i ve výuce matematiky již ve třetím ročníku základní školy. KLÍČOVÁ SLOVA styly výuky, obvod a obsah, čtvercová síť, mnohoúhelník, parametr, metoda uvolňování parametru
Finanční gramotnost a její zařazení ve výuce na základních školách praktických
Löffelmannová, Anna ; Kloboučková, Jaroslava (vedoucí práce) ; Tůmová, Veronika (oponent)
Diplomová práce se zabývá zařazením finanční gramotnosti do výuky matematiky na základní škole praktické. Teoretická část vymezuje základní pojmy používané v práci s ohledem na mentální postižení jednotlivých žáků, popisuje specifika psychických procesů a percepce osob s mentálním postižením. Představuje možnosti vzdělávání žáků s mentálním postižením a možnosti poradenství pro tyto žáky, upozorňuje na současnou legislativu. Dále se zabývá edukací a reedukací žáků s diagnostikovanou mentální retardací. Postihuje zařazení finanční gramotnosti v kurikulárních dokumentech určených žákům s mentálním postižením napříč vzdělávacími oblastmi s důrazem na oblast matematiky. Představuje materiály a jejich parametry vhodné pro výuku finanční gramotnosti na základních školách praktických. Praktická část se týká experimentální výuky jednotlivých tematických celků finanční gramotnosti na základní škole praktické. Byla provedena vstupní diagnostika žáků vybrané základní školy praktické zaměřená na procenta, jednoduché úročení a rozpočet rodiny. Tato diagnostika má obecný charakter, což bylo také ověřeno. Dále je uveden podrobný záznam z vlastní realizace výuky, s ohledem na čtyři sledované žáky, včetně jejich kazuistik. Po ukončení výuky byla hodnocena její úspěšnost. Práci mohou využít učitelé nejen základních...
Žákovské strategie při řešení aditivních algoritmů
Khanová, Alžběta ; Kloboučková, Jaroslava (vedoucí práce) ; Slezáková, Jana (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá strategiemi, které žáci užívají při řešení aditivních úloh. Teoretická část se zaměřuje na období mladšího školního věku, na proměnu školství ve 20. století a na operaci sčítání. Praktická část popisuje sérii experimentů realizovaných v hodinách matematiky se žáky z 1. stupně ZŠ. Během experimentu jsem seznámila žáky s prostředím stovkové tabulky. Po ukončení experimentu jsem porovnávala strategie žáků při řešení aditivních úloh. Srovnávala jsem mezi sebou žáky, kteří byli součástí experimentu a jsou vyučováni podle učebnic z Nakladatelství Fraus s žáky, kteří se experimentu nezúčastnili a jsou vyučováni podle učebnic z Nakladatelství ALTER.
Kultivace prostorové představivosti žáků mladšího školního věku užitím třech průmětů - různé přístupy v českém a dánském školství
Petráková, Barbora ; Kloboučková, Jaroslava (vedoucí práce) ; Jirotková, Darina (oponent)
NÁZEV: Kultivace prostorové představivosti žáků mladšího školního věku užitím třech průmětů - různé přístupy v českém a dánském školství ABSTRAKT: Tato práce se zabývá zmapováním koncepcí výuky geometrie ve vybraných českých a dánských učebnicích matematiky a možnostmi cíleného rozvoje prostorové představivosti žáků na 1. stupni základní školy. Dále jsou na příkladu vybrané třídy ze základní školy v Praze zkoumány možnosti využití metody tří průmětů při výuce geometrie na 1. stupni a její vliv na rozvoj prostorové představivosti u žáků tohoto věku. V dané třídě byly vedeny rozhovory mapující nejen úroveň rozvoje prostorové představivosti, ale právě i schopnosti žáků pracovat se zobrazením těles pomocí tří průmětů. KLÍČOVÁ SLOVA: žák mladšího školního věku, prostorová představivost, tři průměty, koncepce výuky geometrie
Prvky teorie grafů v učivu matematiky na 1.stupni základní školy
Mutinová, Tatiana ; Kloboučková, Jaroslava (vedoucí práce) ; Slezáková, Jana (oponent)
Prvky teorie grafů v učivu matematiky na 1. stupni základní školy Ing. Tatiana Mutinová, 2014 Abstrakt Tato diplomová práce je zaměřena na teorii grafů, a to zejména na prvky, které jsou použitelné ve vyučování matematiky na 1. stupni základní školy. Dále se zabývá důvody, proč je potřebné grafové úlohy do výuky matematiky zařazovat. V teoretické části jsou uvedeny základní pojmy a definice z vybraných částí teorie grafů a na příkladech je ukázáno využití teorie grafů při řešení situací z reálného života. Praktická část mapuje současný stav uplatnění některých prvků teorie grafů v učivu matematiky na 1. stupni základní školy. Obsahuje také ukázku série gradovaných úloh a pracovní listy využitelné při zavádění a procvičování některých grafových pojmů. Experiment s mozaikami, který byl proveden v rámci této diplomové práce, je ukázkou propojení matematického a nematematického prostředí a badatelsky orientované výuky u dětí mladšího školního věku. Klíčová slova: matematika, teorie grafů, vrchol grafu, stupeň vrcholu grafu, hrana grafu, problém dvou barev, dítě mladšího školního věku
Budování aritmetické triády ve dvou matematicko-didaktických prostředích: "Sousedé" a "Barevné trojice"
Otradovcová, Dana ; Jirotková, Darina (vedoucí práce) ; Kloboučková, Jaroslava (oponent)
Diplomová práce se věnuje budování matematického schématu aditivní triády u žáků 1. stupně ZŠ pomocí dvou matematicko-didaktických prostředí "Sousedé" a "Barevné trojice", která se vyskytují v učebnicích matematiky, jež vytvářejí prof. RNDr. Milan Hejný, CSc., RNDr. Darina Jirotková, Ph.D., PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. a jejich kolegové a vydává je nakladatelství Fraus. V textu se budu věnovat teoretickým poznatkům z dané oblasti matematiky a důvodům pro vznik nové koncepce vyučování matematiky po reformě českého školství. Žákům budou předkládány k řešení matematické úlohy z výše jmenovaných dvou prostředí. Žáci se budou s podobnými úlohami setkávat poprvé. Bude pozorováno, jak si s danými úlohami poradí a zda budou schopni proniknout hlouběji do problému úloh a vymyslet zadání k úlohám či vytvořit vlastní úlohy. Dále se pak tato práce bude zabývat způsoby řešení podobných úloh studenty pedagogické fakulty UK a jejich poznámkami, které vzniknou při procesu řešení.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 43 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.