Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 29 záznamů.  začátekpředchozí21 - 29  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Comedic elements in Shakespere's tragedies
Severinová, Klára ; Nováková, Soňa (oponent) ; Hilský, Martin (vedoucí práce)
Cílem této práce je rozbor komických prvk! v p ti Shakespearových tragediích, Romeo a Julie, Hamletovi, Othellovi, Macbethovi a Králi Learovi. Úvod seznamuje se všemi prvky, které se pokusím pokrýt v každé h"e. Protože je každý z prvk! zobrazen jinak v závislosti na h"e, rozsah jejich rozboru se bude lišit. Ráda bych zd!raznila p"ítomnost komedie v rámci žánru tragédie a na základ tohoto zd!raznila Shakespear!v styl, který z n j ud lal nej#ten jšího dramatika n kolika století.
Japan in the novels of the British writer Kazuo Ishiguro
Kráľová, Martina ; Beran, Zdeněk (oponent) ; Hilský, Martin (vedoucí práce)
Myslím, že každého, kto prečítal Súmrak dňa (The Remains of the Day, 1989) od Kazua Ishigura, musel zaraziť rozpor medzi autorovým menom, ktoré je tak evidentne japonské, a románom, ktorý je tak dokonale anglický. Na prvý pohľad v ňom nie je nič, čo by naznačovalo, že je dielom autora japonského povodu. Ak však má čitateľ záujem o japonskú kultúru a može sa v tomto smere oprieť o určitú mieru znalostí, može si všimnúť, že téma, charakter aj motívy konania hlavného hrdinu majú s japonskou kultúrou viac než len málo spoločného. Chcela som preto v tejto práci nahliadnuť pod anglický povrch a dostať sa k japonskému jadru tohto románu. Chcela som poodhaliť, kam až v Ishigurovej tvorbe siaha vplyv japonskej kultúry, a preto som do tohto skúmania zahrnula aj prvé dva Ishigurove romány, ktoré sa odohrávajú v Japonsku, Bledý výhľad na hory (A Pale View of Hills, 1982) a Umelec miznúceho sveta (An Artist of the Floating World, 1986). Tieto tri romány dohromady tvoria uzavretý celok, pretože sú časovo najbližšie Ishigurovmu detstvu v Japonsku a tým aj vplyvu japonskej kultúry na autora. Zároveň sú to prvé výsledky autorovej snahy vyrovnať sa s minulosťou a "vypísať" sa z konfliktu stretu dvoch odlišných kultúr potom, čo sa rodina presťahovala do Veľkej Británie. Najvýraznejšie sa táto snaha prejavuje v prvom románe,...
Tristram Shandy: A Cock and Bull Story - the novel and its adaptation
Jestřábová, Iva ; Hilský, Martin (vedoucí práce) ; Nováková, Soňa (oponent)
Ve své diplomové práci se zabývám románem Laurence Sterna Život a názory blahorodého pana Tristrama Shandyho a jeho prvním převedením do filmové podoby v režii Michaela Winterbottoma pod názvem Tristram Shandy: A Cock and Bull Story. Zaměřuji se především na specifičnosti literárního a filmového jazyka a na způsob, jakým byly literární postupy převedeny do filmu. V první části nastiňuji dřívější práci režiséra především v souvislosti s adaptací a shrnuji některé teoretické postupy týkající se adaptace obecně. Dále se pak zabývám specifickými aspekty knihy, jako je její žánr, struktura a postavy a sleduji způsob, jakým byly převedeny do filmu. Věnuji se též modernistickým a postmoderním aspektům románu a kladu si otázku, zdali jsou aplikovatelné i na jeho adaptaci. V závěrečné části analyzuji některé z centrálních témat románu a knihy, kterými jsou kupříkladu sexualita, humor či sentiment. Cílem práce bylo především zjistit, zdali je adaptace tohoto notoricky ‚nezfilmovatelného' románu úspěšná a jakým způsobem pracuje z výchozím textem. Za nejcennější pasáže tedy považuji ty, které odhalují použité adaptační postupy a jejich účinnost ve filmovém médiu. Během práce se postupně rozkryla celá řada paralel mezi románem a filmem, které nebyly na první pohled zřetelné, kupříkladu způsob, jakým funguje sexualita a...
Relationships of the principal characters of Graham Greene's selected "Catholic" novels (Brighton Rock, The Power and the Glory, The Heart of the Matter) to themselves, other characters and God with respect to the general features of Greene's novels and their typical protagonists
Fabián, Erik ; Hilský, Martin (oponent) ; Beran, Zdeněk (vedoucí práce)
Graham Greene, ktorý je považovaný za predného románopisca britskej literatúry dvadsiateho storočia, môže byť taktiež charakterizovaný ako plodný spisovateľ. Je autorom mnohých poviedok, divadelných hier, cestopisov, autobiografických diel, literárnych a filmových recenzií a esejí. Avšak sú to práve jeho romány, ktoré mu priniesli väčšiu slávu a postavili ho do centra záujmu. Kritici tieto diela skúmajú už niekoľko rokov a vďaka ich provokatívnosti v najširšom zmysle tohto slova, boli jeho prózy buďto vyzdvihované a odporúčané (dokonca aj samotným autorom) alebo zavrhované a verejne odmietané. Ale pravdepodobne vďaka Greeneovmu podmanivému štýlu a témam, ktorým sa venuje, si jeho diela obecne získali pozornosť čitateľov z celého sveta (nevynímajúc Českú republiku). Preto sa javí ako dôležité skúmať romány autora, ktorý bol dokonca nominovaný na Nobelovu cenu, nakoľko takýto záujem môže nastoliť zaujímavé problémy alebo zodpovedať doposiaľ nezodpovedané otázky.
Beyond words: visual aspects in the work of Virginia Woolf
Šilpochová, Michaela ; Beran, Zdeněk (oponent) ; Hilský, Martin (vedoucí práce)
Otázky týkající se vztahu mezi literaturou a malířstvím, slovem a obrazem, přitahovaly Virginii Woolfovou po celou dobu její spisovatelské dráhy. Zájem o oblast vizuálního umění nachází výraznou odezvu v její literární metodě. Využití vizuálního umění v literatuře u Woolfové dalece přesahuje pouhou dekorativní funkci. Způsob, jímž Woolfová využívá vizualitu v textu, je významnou stylistickou inovací, jejímž prostřednictvím se autorka odklání od konvenčního způsobu reprodukce reality a deskriptivního realismu 19. století. Ve snaze nalézt nový způsob psaní, který by odrážel realitu v souladu s charakterem moderního vnímání, se Woolfová opírá o principy uplatňované v soudobé teorii a praxi vizuálního umění, zejména o estetiku impresionismu a post-impresionismu. Principy obou uměleckých směrů se vzájemně doplňují i v jejím pozdějším díle, které je častěji považováno za výsledek vlivu post-impresionismu. S estetikou post-impresionismu se Woolfová seznámila především díky pracem Rogera Frye, kolegy a člena Skupiny Bloomsbury. Jeho teorie se staly významným formativním vlivem v rámci autorčina posunu k novému uměleckému ztvárnění reality.
The image of the city in contemporary British literature. The city in the works of Martin Amis and Ian McEwan
Chalupský, Petr ; Hilský, Martin (vedoucí práce) ; Nováková, Soňa (oponent) ; Grmela, Josef (oponent)
The city and its milieu have always been a source of inspiration and motifs for artists and writers are no exception. The process of urbanization brought along rapid social, political, cultural and economic changes which evoked immediate responses of various kinds, from welcoming and celebrating ones to those of rejection and condemnation, from those who were traditionally the most sensitive about such phenomena ~ men of letters. As a result of this fact, the image of the city has been present in literature since the first urban societies appeared and to trace it back in detail would mean a different aim from that which this work is going to follow. The main concern of my thesis is contemporary British literature and therefore I would like to focus on how the city is reflected in the works of British writers in the last two decades of the twentieth century. To provide certain general coherence, continuity and context of the theme, I will also put down a brief outline of how the image of the city has been developing and changing in English literature since the late Victorian period trying to show that the phenomenon is very deep-rooted in the tradition of the English imagination. If we should mention the most notable contemporary British writers whose works are set in cities or in some other way depict the...
Aldous Huxley's early novels of ideas: from Crome Yellow to Those Barren Leaves
Renner, Luboš ; Hilský, Martin (oponent) ; Procházka, Martin (vedoucí práce)
Diplomova prace si jako cil klade interpretaci prvnich tri romanu Aldouse Huxleyho - rom{mu C r 0 m eYe 1 low, Ant i c Hay a Those Barren Leaves jakozto tzv. romanu ideji, cili literarnich utvaru pohybujicich se na pomezi zanru romanu a filozofickeho eseje. Po uvodu, j enz zmifiuj e hlavni rysy huxleyovskeho romanu idej i a obhaj uj e volbu tri zminEmych del za predmet analyzy, nasleduje myslenkovy rozbor jednotlivych romanu, a to vzdy ve trech krocich: Nejprve jsou - jako podklad pro vlastni analyzu - strucne predstaveny hlavni postavy, prostredi a pribeh (jeli j aky) i nasleduj e pokus 0 vystizeni obecnych myslenkovych moti vu, charakteristickych pro ten ktery roman, tj. snaha 0 nalezeni urciteho radu ve zdanlive nesouvisejici mnozine myslenkovych projevu; nakonec se pozornost presouva na hlavni postavu (postavy) a jeji (jejich) "konflikt".
Concepts of harmony in five metaphysical poets
Jajtner, Tomáš ; Hilský, Martin (vedoucí práce) ; Procházka, Martin (oponent) ; Mánek, Bohuslav (oponent)
Překládaná dizertační práce analyzuje význam pythagorejské harmonické kosmologie pro způsob vnímání člověka a světa v anglické renesanci. Chápe ji jako klíčový pojem pro renesanční umění, a to zejména pro hudbu a poezii. Postupný rozpad víry v pythagorejský koncept univerzální kosmické harmonie se výrazně projevuje v tvorbě tzv. metafyzických básníků, kteří vedou zápas o udržení její metaforické síly důrazem na vlastní proces své jazykové práce. Tím však postupně dochází k procesu celkové metaforizace světa: úkol básníkův se přesouvá od tlumočení univerzálních pravd o světě a lidském údělu v něm spíše k udržování síly básnického jazyka jako výsostného nástroje této metaforizace. První díl se zabývá teoretickými a historickými předpoklady takového zkoumání. První kapitola analyzuje dva významné koncepty harmonie ve starověku, koncept Hérakleitův a Pythagorův. Význam Hérakleitův není pro renesanci zásadní, přesto - jak se ukazuje v pozdější vlastní analýze - můžeme najít náznaky Hérakleitova pojetí v díle Donneově. Naproti tomu myšlení Pythagorovo je renesanci centrální, a proto je mu v předkládané práci věnována větší pozornost. Je zdůrazněn význam Pythagorova pojetí čísla jako komunikačního prostředku mezi světem pozemských fenoménů a abstraktních idejí. Toto základní filozofické východisko Pythagorejci...
The image of the city in contemporary British literature. The city in the works of Martin Amis and Ian McEwan
Chalupský, Petr ; Hilský, Martin (vedoucí práce) ; Nováková, Soňa (oponent) ; Grmela, Josef (oponent)
Práce neobsahuje abstrakt v českém jazyce Práce neobsahuje abstrakt v českém jazyce Práce neobsahuje abstrakt v českém jazyce Práce neobsahuje abstrakt v českém jazyce Práce neobsahuje abstrakt v českém jazyce Práce neobsahuje abstrakt v českém jazyce Práce neobsahuje abstrakt v českém jazyce Práce neobsahuje abstrakt v českém jazyce Práce neobsahuje abstrakt v českém jazyce

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 29 záznamů.   začátekpředchozí21 - 29  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 Hilský, Matěj
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.