| |
| |
|
ZPĚTNÁ VAZBA
Sušánková, Zuzana ; RUT, Přemysl (vedoucí práce) ; ČUNDERLE, Michal (oponent)
Tato práce se zabývá zpětnou vazbou v semináři autorského čtení, kterou dávají studenti k autorským textům. Autorka se zabývá různými druhy zpětné vazby, strategií připomínkování a jak ovlivňuje zpětná vazba autora. Především reflektuje svoje zkušenosti, které nasbírala během šesti semestrů na semináři autorského čtení.
|
|
Tvůrčí sebevědomí
Blechová, Eva ; CHRZ, Vladimír (vedoucí práce) ; ČUNDERLE, Michal (oponent)
Práce se zabývá otázkou chuti tvořit a tím, jak může přemýšlení člověka o sobě samém tuto chuť posílit či oslabit, oživit či umrtvit. tradici kvalitativního výzkumu jsem provedla dvacet šest polostrukturovaných rozhovorů s tvůrci a pedagogy tvořivých, zejména divadelních disciplín, které následně analyzuji a vytvářím z nich klasifikace a dílčí modely. Ty doplňuji o své vlastní zkušenosti tvůrčí i pedagogické, relevantní literaturu a také o vlastní autorské texty. I když si práce vzhledem ke zvolené metodologii nedělá nárok na široké zobecnění, ukazuje některé principy, které mohou být inspirativní pro tvůrce i pro pedagogy.
|
|
Výchova k hlasu cesta k vědomé osobnosti
Janda Roglová, Tereza ; PILÁTOVÁ, Jana (vedoucí práce) ; ČUNDERLE, Michal (oponent)
Autorka vede svůj introspektivní průzkum hlasu v oblasti psychosomatické disciplíny Dialogické jendání. Autorem a hlavním garantem dialogického jednání, které se vyučuje na Katedře autorské tvorby a pedagogiky Divadelní fakutly Akademie múzických umění, je prof. Ivan Vyyskočil, zakladatel a dlouholetý vedoucí této katedry. Dialogické jednání je, stejně jako práce s hlasem , disciplínou sebepoznávací a sebeprůzkumnou, a proto si autorka tuto oblast zvolila ke svému hledání.
|
|
Výzvy k herecké autenticitě
Causidisová, Tereza ; POKORNÁ, Jaroslava (vedoucí práce) ; ČUNDERLE, Michal (oponent)
V předložené práci se autorka zabývá hledáním autenticity. Do té míry, do které je to možné se snaží tento pojem vysvětlit. Jaké aspekty jsou k autentickému projevu nápomocné. Jakou roli zde hrají pojmy autorství, meditace, zájem. Nejvíce ji zajímá propojení autentičnosti a herectví. Zda je takové propojení možné a proč se jím zabývat. Ve druhé části dokládá své osobní a profesní zkušenosti jako reflexi svého zkoumání.
|
|
Směřování k naplněnému sdělení
Hamzová Pulicarová, Irena ; ČUNDERLE, Michal (vedoucí práce) ; VYSKOČIL, Ivan (oponent)
Autorka si v této práci klade otázku po míře a kvalitě sdělnosti a věrohodnosti v mluvním i celkově osobnostním projevu šesti současných kazatelů katolické církve. Jejich projev zkoumá především z hlediska kritérií, formulovaných psychosomatickým přístupem k veřejnému vystupování. Jeho základní principy charakterizuje v příslušných kapitolách jako připravenost vědomě, tvořivě a dialogicky existovat ve veřejném prostoru. Tedy také vědomě a fyziologicky co nejkvalitněji, v souladu psychického a somatického, se projevovat svým tělem, hlasem a řečí. A to ve vztahu k sobě, k dané mluvní situaci (ke kázání/ homilii) a k těm, kdo jí jsou přítomni.
|
|
Autorský přístup k tvorbě divadla s dětmi
Tichá, Dorota ; PILÁTOVÁ, Jana (vedoucí práce) ; ČUNDERLE, Michal (oponent)
Záměrem této diplomové práce je hledat možné cesty k autorské tvorbě v dramatické výchově. Podrobně se věnuji představením: "Tati, tatínku!" a "Čokoláda", realizovaným v letech 2013 a 2014, a souboru her. Uvažuji o spoluautorství s dětmi, jde mi o jejich aktivní zapojení při tvorbě představení, (především skrze autorské texty) a o to, jak společnými silami utvářet kulturní zázemí - divadlo, které komunikuje nejen s člověkem, ale i s místem. Věnuji se specifice autorského divadla, zvláště na Katedře Autorské tvorby a Pedagogiky. Kladu si otázky k možným předlohám pro dramatickou výchovu a hledám využití moderních režijních postupů s prvky performance a site specific i sociální působnosti divadla.
|
|
Poezie v pedagogice
Tesařová, Iva ; ČUNDERLE, Michal (vedoucí práce) ; POTUŽÁKOVÁ, Markéta (oponent)
Předkládaná magisterská práce je osobní reflexí pedagogického hledání na téma: Poezie v pedagogice. Vychází z osobní zkušenosti autorky s pedagogikou, v němž se snaží o propojení pedagogiky s poezií. Autorka předkládá názor, že poezie je důležitou součástí rozvoje předškolních dětí, kterým je přesný rytmus říkaček, básní i písní velmi blízký. Autorka hovoří i o rytmu v pedagogice jako o záchytném bodu pro další tvořivé činnosti dětí. Pochopení dětského světa, vyhýbání se drilu a přikazování, vzájemná důvěra, partnerství s dětmi, navozování pocitu jistoty u dětí, to vše provází autorčino hledání poezie v pedagogice ve smyslu nepostradatelné součásti ve výchově dětí.
|
|
Ivan Vyskočil a jeho pedagogika
Petelíková, Eva ; ČUNDERLE, Michal (vedoucí práce) ; HANČIL, Jan (oponent)
V této práci se pokouším propojit vlastní zkušenosti získané kontaktem
s pedagogikou prof. Ivana Vyskočila a teoretická hlediska zabývající se diváckou
recepcí. Moji práci tvoří dvě části.
V první části se věnuji fenoménu diváctví. Zaměřuji se především na ontologický
princip divadelní tvorby a s ním spojenou zpětnovazebnost ve vztahu divák ?
herec. Vycházím z tezí Otakara Zicha, Eduarda Bullougha, Jaroslava Etlíka, Maxe
Herrmanna a především Eriky Fischer-Lichte. Zmiňuji se o fyziologické podstatě
vnímání související s tzv. zrcadlovými neurony. Pokouším se uvést do kontextu
divadelně teoretický a neurovědecký pohled na recepci jakožto psycho-fyzickou
zkušenost.
V druhé části práce se zaměřuji na koncepci studia prof. Ivana Vyskočila,
(zakladatele Katedry autorské tvorby a pedagogiky na DAMU), která spočívá
v pěstování psychosomatické kondice, ve výcviku sebereflektujících tvůrců -
herců, kteří jsou zároveň i diváky.
V závěru se pokouším poukázat na spojitost mezi vlastním pěstováním
psychosomatické kondice prostřednictvím studia herectví na Katedře autorské
tvorby a pedagogiky a rozvíjením určité divácké kompetence, která úzce souvisí
s kvalitou estetického zážitku a jeho reflexí, a tedy i s prací divadelního kritika,
k níž mimo jiné vede studium na Katedře teorie a kritiky na DAMU.
|