|
Návod na příběh úvahy nad knihami, které radí s psaním scénáře
Mašinová, Milada ; VAJCHR, Marek (vedoucí práce) ; DUFEK, Jiří (oponent)
V této práci uvažuji nad knihami, jejichž cílem je pomoci scenáristům napsat kvalitní scénář. Pokouším se hlouběji zkoumat dvě knihy na toto téma, které se od sebe značně odlišují. Jedná se o titul Story: Substance, Structure, Style and the Principles of Screenwriting jehož autorem je Robert McKee a titul Save the cat! The Last Book on Screenwriting You'll Ever Need, který napsal Blake Snyder.
Ve srovnání se světem anglosaským není tento typ literatury v českém prostředí nijak běžný, proto se věnuji knihám zahraničním. Představuji nejen tituly samotné, ale také jejich autory; analyzuji kapitoly věnované postavám a struktuře scénáře, aplikuji metody McKeeho i Snydera na vybrané celovečerní filmy. V závěru pak shrnuji klady i zápory jednotlivých knih a jejich přínos pro potenciálního čtenáře.
|
|
Existenciální moment v žánrové struktuře gialla
Pokorná, Dagmar ; POZZI, Jaroslav (vedoucí práce) ; VAJCHR, Marek (oponent)
Italští filmoví tvůrci v druhé polovině dvacátého století představili světu giallo - žánr kombinující v sobě zejména prvky hororu, thrilleru a detektivky s mysteriózním nádechem. Tato bakalářská práce konfrontuje vybrané zástupce giallo filmů s myšlenkami filosofie existence a snaží se dokázat předpoklad, že i v žánrovém filmu lze hledat osobitou filosofii.
|
|
Webová tvorba Davida Lyncha
Grajciar, Marek ; DUFEK, Jiří (vedoucí práce) ; VAJCHR, Marek (oponent)
Bakalárska práca sa zaoberá tvorbou Davida Lyncha, ktorá bola určená pre jeho webovú stránku, konkrétne dielami: Dumbland, Rabbits, Darkened Room, The Boat, Bug Crawls, Industrial Soundscapes a Intervalometer Experiments. Cieľom práce je snaha o kategorizáciu a analýzu týchto diel. Na základe analýzy sa tiež pokúša nájsť prepojenia na predchádzajúcu tvorbu autora a pomocou nich sa ich snaží zaradiť do celkového kontextu autorovej tvorby.
|
|
Kultovní dílo Kevina Smithe
Kocábek, Daniel ; POZZI, Jaroslav (vedoucí práce) ; VAJCHR, Marek (oponent)
Tato práce se zaobírá životem a dílem amerického scenáristy, režiséra a vypravěče Kevina Smithe. Především pak fiktivním universem zvaným View Askewniverse, které Smith svými filmy stvořil.
Zároveň tato práce řeší otázku, zda je možné považovat Kevina Smithe za kultovního filmaře, co tento status znamená, jak jej filmový tvůrce může získat a jak udržovat.
|
| |
|
Tektonika artificiálního chaosu neboli dramaturgie děl napodobujících ch aos aneb strašlivá masturbační fantasie Paridova
Hakl, Vilém ; VAJCHR, Marek (vedoucí práce) ; ŠERÝ, Ladislav (oponent)
Tato práce se zabývá uměleckými díly, jejichž stavba vykazuje rysy chaosu. Hovoříme o nich jako o dílech napodobujících chaos. V centru našeho zájmu je POETIKA CHAOSU, neboli konkrétní postupy, jimiž se toto napodobování (mimesis) realizuje. Poetiku chaosu hledáme i formou vyprávění, jakéhosi groteskního anti-mýtu o Paridovi a bohyni chaosu Eris - obraz tří bohyň souzených Paridem je pro nás obrazem přerodu pro-chaotické formy (otevřené) ve formu proti-chaotickou (uzavřenou). Šíři našeho tématu dokládáme i příklady z hudby a výtvarného umění, soustředíme se však na film a literaturu. Proto naši práci uzavírají rozbory dvou děl, jejichž stavbě chaos dominuje. Prvním je román SPAS a druhým je film ASTENICKÝ SYNDROM.
|
|
Pravdivé legendy Jánošík a Báthory
Lévyová, Lívia ; VAJCHR, Marek (vedoucí práce) ; MRAVCOVÁ, Marie (oponent)
Práca skúma dve časovo blízke súčasné spracovania legendárnych tém, ktoré majú ambíciu stať sa stredoeurópskym veľkofilmom. Zameriava sa na ich zaradenie do globálneho kontextu. Zároveň ich analyzuje i ako jednotlivé diela, ktoré nesú mnoho spoločných i odlišných znakov.
|
| |
| |
|
Zámek
Škampová, Alexandra ; Mravcová, Marie (vedoucí práce) ; Vajchr, Marek (oponent)
Cílem této teoretické práce je zhodnotit možnost a způsob nové adaptace na základě komparace některých kritických pramenů a analýzy filmových zpracování.
Snažila jsem se sebrat maximum materiálů bez nutnosti výkladu Kafky. Chtěla jsem je postavit vedle sebe, i jako kontrapozici. Výběr jsem koncipovala tak, aby se prameny doplňovaly, případně vyvracely.
|