Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 146 záznamů.  začátekpředchozí117 - 126dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Jesus in the reception of the contemporary judaic exegetes David Flusser, Geza Vermes and Pinchas Lapide
Hovancová, Magdaléna ; Ryšková, Mireia (vedoucí práce) ; Brož, Jaroslav (oponent)
Bakalárska práca "Ježiš v recepcii súčasných židovských teológov Davida Flussera, Gezu Vermesa a Pinchasa Lapide" nahliada do židovskej exegézy evanjelií, popisuje zhody a rozdiely v ich interpretácii a snaží sa o nájdenie jej významu pre kresťanskú exegézu. Pohľad židovských exegétov nás uvádza hlbšie do dobovej problematiky, udalosti sú vykresľované v danom časovom kontexte a v kontinuite židovskej tradície. Kedže kresťanstvo stavia na židovských základoch, panuje medzi exegétmi obidvoch náboženstiev veľká zhoda, čo sa týka historických danností. Rozdiely je badať hlavne v interpretácii konkrétnych udalostí. Židovskí exegeti sa snažia konsekventne držať historickej interpretácie, kresťanskí exegeti dávajú väčšiu váhu teologickej interpretácii.
Ježíšova modlitba v Getsemane (podle Marka)
Lněnička, Václav ; Scarano, Angelo (vedoucí práce) ; Brož, Jaroslav (oponent)
RESUMÉ LNĚNIČKA Václav: Ježíšova modlitba v Getsemane (podle Marka). Praha 2010. Diplomová práce. Katolická teologická fakulta. Univerzita Karlova. Katedra biblických věd. Vedoucí práce A. Scarano. Klíčové pojmy: Ježíšova modlitba, Getsemane, učedníci, síla a slabost, bdělost, pokušení, úzkost, smutek, exegeze. Práce se zabývá výkladem úryvku z Markova evangelia 14,32-42. Má posloužit k prohloubenému chápání daného biblického úseku. Samotnému výkladu předchází textová kritika, naznačení možné struktury textu, popis okolností. Součástí je i krátké porovnání se souhlednými evangelisty Matoušem a Lukášem. Samotný výklad je strukturován podle veršů. Kde je to užitečné, je ozřejměn překlad do češtiny. Výklad je pojat především jako srovnání několika současných exegetických prací, ale je přihlíženo i ke komentářům církevních otců. V úryvku můžeme sledovat dvojí způsob, jak reagovat na krizi. Ježíš, který čelí obtížné výzvě, kdy bude zcela vydán hříšníkům, vyznává před Otcem svou slabost a neochotu, a nakonec se Boží vůli podřizuje a skrze modlitbu získává pevnou jistotu. Naopak u učedníků, kteří na cestě do Getsemane dávali sebevědomě najevo svou odhodlanost stát za všech okolností při Ježíšovi, se ukazuje, že nedokážou pomoci slabému Ježíšovi svou přítomností a bdělostí. Nepřiznají si ani tuto vlastní slabost,...
Obraz ženy ve Starém a Novém zákoně
Vlnas, Jan ; Ryšková, Mireia (vedoucí práce) ; Brož, Jaroslav (oponent)
iplomová práce s názvem "O b r az ž e n y v e S t a r é m a N o v é m z á k o n ě " mapuje zachycení ženských postav v biblických textech Starého i Nového zákona. Bere v úvahu i takzvané deuterokanonické knihy a přídavky. Kromě systematicky zpracovaného přehledu míst výskytu těchto postav se zabývá i typologií rolí žen v dějinách spásy a na vybraných příkladech ukazuje typické znaky i specifika vykreslení jednotlivých žen. Dále je zařazuje do teologického a historického kontextu. V neposlední řadě uvádí výklad jmen, protože právě ona v mnoha případech nastiňují osud svých nositelek. Dosažené výsledky práce a její závěry jsou konfrontovány s všeobecně panujícím názorem, že Bible je knihou prosazující výrazně patriarchální pojetí života a úloha žen je, až na pár výjimek, tudíž okrajovou záležitostí. Autor diplomové práce dospěl k závěru, že význam ženských postav v Bibli je podstatně větší, než se má běžně za to. Bibličtí autoři sdíleli přirozeně patriarchální obraz světa, přesto lze konstatovat, že význam žen nebagatelizovali. D
Učedníci v Lukášově evangeliu
Cílková, Eva ; Scarano, Angelo (vedoucí práce) ; Brož, Jaroslav (oponent)
Diplomová práce, "Učedníci v Lukášově evangeliu", se zaměřuje na formaci učedníků v Evangeliu podle Lukáše, která se uskutečnila na společné cestě s Ježíšem až do jeho smrti a zmrtvýchvstání. Práce zahrnuje stručný historický úvod včetně charakteristiky společnosti, lidský rozměr učedníků v kontrastu jejich vnitřní změny - obrácení při setkání s Ježíšem, povolání a následování. Linie sleduje vyvolení Dvanácti a preferenci některých z nich. V práci se promítá úvaha nad Ježíšovou pedagogikou a výukou určenou výhradně učedníkům, která má teologický rozměr. Učedníci jsou očitými svědky Ježíšova konání. Ježíš hlásá Boží království a zároveň oznamuje podmínky vstupu do tohoto království. Je zmíněna role žen v Ježíšově společenství, vykazující jistý náznak učednictví a význam jejich svědectví u hrobu. Napětí a selhání učeníků při posledních Ježíšových událostech v Jeruzalémě se mění při setkání ve společenství s Ježíšem, který vstal z mrtvých. Ježíš učedníky pověřuje apoštolskou misí a pokračuje v jejich formaci. Práce přináší náhled na učedníky, kteří, zdá se nejprve poslouchají a následují svého mistra, jakoby zpočátku tvořili určité pozadí Ježíšova příběhu. Ale postupně čím dál více vystupují do popředí, září jeho světlem a zpřítomňují jej a vytváří ten správný most vedoucí k Ježíši Kristu, který nám...
Jan Nepomuk Hejčl, vědecký spor s Vojtěchem Šandou
Jäger, Pavel ; Petráček, Tomáš (vedoucí práce) ; Brož, Jaroslav (oponent)
Resumé Tématem diplomové práce je vědecký spor olomouckého profesora Starého zákona Jana Nepomuka Hejčla a pražského profesora dogmatické teologie Vojtěcha Šandy. Z dochovaných materiálů se nám podařilo objasnit jak průběh celého vyšetřování církevního soudu, tak i některé okolnosti, které podání žaloby předcházeli. Dr. Hejčl i dr. Šanda, nevěda o sobě, se v roce 1909 společně hlásili na uvolněné místo na starozákonní katedru v Olomouci. Sám Hejčl později vzpomínal, že jeho jmenování předcházel národnostní spor. Ostatní kandidáti (včetně mladého Vojtěcha Šandy) totiž publikovali výsledky své vědecké práce výhradně v němčině. Když byl Hejčl v roce 1912 požádán o práci na novém starozákonním překladu pro Bibli Českou, byl již známým biblistou. Dlouhodobá a náročná překladatelská práce se na jaře 1925 chýlila ke zdárnému završení. Ve společnosti, a to i nekatolické, získával nový překlad SZ převážně pozitivní ohlasy. Velmi kladně Hejčlovu práci hodnotil známý brněnský literární kritik prof. Arne Novák nebo orientalista prof. Alois Musil. Významné ocenění své práce získal Hejčl také z Riegrova fondu od Svatoboru. V té samé době na pražské bohoslovecké fakultě, kde již notnou dobu přednášel dogmatiku prof. Šanda, umírá význačný biblista Jaroslav Sedláček. Hejčl, po velkém přemlouvání, nakonec s kandidaturou na...
Symbolika barev v Apokalypse
Seidlová, Kateřina ; Brož, Jaroslav (vedoucí práce) ; Scarano, Angelo (oponent)
Resumé: Má práce se snaží vybrat a najít společná místa, která spojuje jedna a tatáž tématika, a to symbolika barev v knize Zjevení sv. Jana. Barvy, které autor Knihy Zjevení používá jsou většinou převzaty z apokalyptické literatury Starého zákona. Hlavním pramenem je především kniha Daniel, Ezechiel, Zachariáš, ale také například kniha Joel. Nejčastější používanou barvou je barva bílá např. bílý kamínek (Zj 2,17), bílý oblak (Zj 14,14), bílý kůň (Zj 19,11) bílý trůn (Zj 20,11). Je to proto, že autor chtěl povzbudit své současníky v soužení, které prožívali za pronásledování. Výjimku tvoří text Zj 6,2, kdy bílá není použita v původním významu, ale je zde spojena s konkrétní historickou událostí. Proti bílé stojí rudá ohnivá barva např. kůň rudé barvy ve Zj 6, 3 - 4, ohnivé rudě zářící a žhnoucí sírou pancíře kobylek ze Zj 9,1 - 21, purpurová barva použitá ve Zj 17,4. Autor pracuje také s barvami nerostů. Používá barvu smaragdu, karneolu a jaspisu ve Zj 4,3. Nejvíce komentovaná část knihy Zjevení je ale šestá kapitola, kde vyjíždějí čtyři jezdci na čtyřech koních barvy bílé, rudé, černé a sinavé. Mojí snahou bylo tedy najít, co nejvíce výkladů k barvám v Apokalypse jak v biblických slovnících, tak i v odborných časopisech a knihách, a také paralelní místa ke stejné tématice ve Starém i Novém zákoně....
Milosrdenství u Proroků
Strettiová, Terezie ; Hřebík, Josef (vedoucí práce) ; Brož, Jaroslav (oponent)
RESUME - MILOSRDENSTVÍ U PROROKÙ (diplomová práce) TEREZIE STRETTIOVÁ Práce se zabývá pojmem milosrdenství u starozákonních prorokù, podle hebrejského kánonu (Iz, Jer, Ez, Oz, Jl, Am, Abd, Jon, Mich, Nah, Hab, Sof, Ag, Zach, Mal). Studium slov a literární rozbor textù vycházejí z hebrejského kritického vydání BHS.4 studované citáty z Písma jsou uvedeny nebo aspoò zmínìny v každé kapitole. Metoda práce s textem sledovala základní principy stanovené v konstituci Dei Verbum. Rozbor pojmu milosrdenství ukázal bohatství hebrejských výrazù, užívaných proroky. Jednotlivé koøeny vyjadøují rùzné odstíny. Napø. ~ymix]r; znamená nìžný, silný cit milosrdenství nebolásky; ds,x,proroci je užívají o Bohu, takže slovo nabývá významu milosrdenství; koøen !n:x'/!xe znamená milostivý pøíklon, další koøeny vyjadøují lítost, soucit, odvrácení zlého, potìšení a odpuštìní. Výrazy mají své specifické významy, ale v pozdìjší dobì se sbližují, což dokládají i øecké ekvivalenty. Milosrdenství v pojetí prorokù je nìžné láskyplné pouto jednoty a vìrná odpouštìjící láska, která se dává jako dar a vede toho, kdo ji pøijímá, k jednání v milosrdenství. Literární rozbor textù je rozvržen tematicky do tøí èástí, kde jsou texty seskupeny kolem nìkolika základních textù. První èást zamìøuje na pøítomnost, kterou proroci vnímají jako situaci...
Postavení ženy v Izraeli a v okolních národech
Kryczka, Katarzyna ; Hřebík, Josef (vedoucí práce) ; Brož, Jaroslav (oponent)
Resumé Přestože se role ženy starověku jeví jako druhotná, nebo dokonce marginální, hrály ženy důležitou roli v dějinách všech Východních národů. Důležitou roli a to jak v kladném, tak v záporném významu. Ženy byly tiché, vykosťované, jednalo se s nimi jako s levnou pracovní silou, byly odsunuté do pozice hospodyně, matky. Mezi nimi ale byly významné osobnosti: manželky králů, vysokých úředníků, patriarchů a proroků, které díky svému postavení měly velký vliv. Nechyběly tam ani ženy věrné, odevzdané úplně manželovi, dětem a rodině, ale také nevěrné manželky, ženy hříšné, či despotické královny, svádějící na špatnou cestu srdce králů a národy. Prakticky role a postavení žen zaleželo na povahových vlastnostech a síle jejich osobností. Mnohokrát byla záchrana Izraele způsobená ženou (Ester, Júdit) a její čin byl stavěn na obdiv také mužskému světu. Duch Jahve sestupoval na některé s nich, přeměnil je stejně jako některé muže v proroky a ukazoval zároveň, že pohlaví není hranicí pro všemohoucího Boha. Tak bylo v případě Miriám (Ex 15,20-21), Debory, Jael (Sd 4,4-5,31) a také Chludy (Pa 22,14-22), které se angažovaly ve věcech národa a jeho Boha. Oproti dnešním ženám, ženy starověku uměly vnímat svoje ženství jako dar a svou roli v rodině jako posvátné poslání. Proto mohly být šťastné, žít s pocitem naplnění a...
Bibliodrama
Winterová, Zuzana ; Ryšková, Mireia (vedoucí práce) ; Brož, Jaroslav (oponent)
Resumé diplomové práce ZUZANA WINTEROVÁ: BIBLIODRAMA Univerzita Karlova v Praze, Katolická teologická fakulta, 2008 Počet znaků (včetně mezer a poznámek pod čarou): 176 949 Cílem této práce je představit a teoreticky uchopit jednu z metod práce s biblickým textem - bibliodrama. Jde o specifický, interaktivní způsob výkladu bible, který využívá postupů zážitkové pedagogiky, expresivních terapií, skupinové práce a biblické exegese. Hlavním cílem je osobní setkání člověka s biblickým poselstvím na rovině zkušenosti. Nejde v něm primárně o poznání racionální, nýbrž existenciální, o konfrontaci osobních zkušeností jednotlivce se zkušenostmi ostatních členů skupiny a s hodnotami uloženými v biblickém textu. Úvodní kapitola práce zkoumá, co znamená pojem bibliodrama, jak ho definují odborníci a jak ti, kteří se bibliodramatu účastní, a na základě toho dospívá k vlastní definici a vymezení tří prvků pro bibliodrama konstitutivních, kterými jsou biblický text, skupina a osobní zkušenost jedince. V druhé kapitole je krátce představena historie vzniku bibliodramatu včetně okolností, které jej ovlivnily (především historicko-kritická metoda výkladu bible), spektrum směrů, přístupů a aktivit, které pod pojmem bibliodrama probíhají, a to jednak v Německu, kde bibliodrama v 70. letech 20. století vzniklo, a jednak v...
Oběti v Jeruzalémském chrámu a Jósiášova snaha po očistě kultu
Zemánková, Alena ; Hřebík, Josef (vedoucí práce) ; Brož, Jaroslav (oponent)
Resumé Diplomová práce se zabývala způsoby obětování Hospodinu v Izraeli a Jóšijášovou náboženskou reformou. Cílem reformy bylo kult v Izraeli očistit od nánosu cizích polyteistických kultů, aby veškerý lid Izraele mohl přinášet oběti Hospodinu.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 146 záznamů.   začátekpředchozí117 - 126dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
19 BROŽ, Jan
19 Broz, Jan
1 Brož, J.
19 Brož, Jan
4 Brož, Jaroslav
2 Brož, Jiří
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.