|
Práce s prostorem v rozhlasové hře.
Mikyška, Tomáš ; Pinkas, Martin (vedoucí práce) ; Dvořák, Aleš (oponent)
Práce se zabývá problematikou zvukové složky rozhlasové hry. Konkrétně zkoumá fenomén virtuálního zvukového prostoru, který nejprve determinuje z pohledu vnímatele - posluchače a tvůrce - zvukového režiséra. Nezaměřuje se však na problematiku jen z jednoho úzce vymezeného hlediska, neboť auditivní dílo představuje komplexní tvar. Při realizaci imaginárního prostoru se musí vycházet stejně tak z fyzikální podstaty zvuku jako z dramaturgického záměru. A zároveň (souběžně s funkčním uplatněním zvukových výrazových prvků) je třeba uvažovat i hledisko estetické. Jedině rovnováha všech tří pohledů může vést ke zdárnému cíli. Poté, na základě historických faktů a znalosti současných vývojových proudů seznámí s užívanými způsoby práce a technologiemi, nastíní nové směry, kterými by se mohla rozhlasová hra ubírat do budoucna.
|
|
Problematika živého ozvučování
Kunčar, Pavel ; Pinkas, Martin (vedoucí práce) ; Urban, Ondřej (oponent)
Práce je zaměřena na problematiku živého ozvučování akustických produkcí,
zejména koncertů populární hudby. Přináší přehled technických prostředků, možností
jejich použití a řešení možných problémů. Popisuje zapojení elektroakustického
řetězce, který se při živém ozvučování používá. Dále přináší přehled a použití
uměleckých prostředků mistra zvuku, které jsou běžně používány při práci s živým
zvukem. Je zde popsán průběh práce zvukového mistra při produkci.
|
|
Stereofonní mikrofonní systémy v akustickém prostoru
Hadraba, Jakub ; Pinkas, Martin (vedoucí práce) ; Syrový, Václav (oponent)
Tato práce nabízí bližší analytický pohled na stereofonní mikrofonní systémy a základní principy lokalizace zdánlivých zvukových zdrojů na stereofonní bázi: časový rozdíl mezi signály ∆t a rozdíl signálových úrovní ∆L. Základ práce tvoří akustické měření v prostorách koncertního sálu, kde bylo pomocí testovacích signálů změřeno více než 100 konfigurací mikrofonních systémů. Na výsledcích měření jsou představeny základní typy stereofonie: fázová, intenzitní a smíšená. U každého typu stereofonie je dokumentován vliv parametrů mikrofonních systémů (velikost báze, odklon mikrofonních os, volba směrové charakteristiky atd.) na zachycený rozdíl ∆t a ∆L. Práce umožňuje blíže studovat principy lokalizace u stereofonních systémů a rozsah jejich platnosti v akustickém prostoru.
|
|
Elektrická kytara - paleta zvuků a barev
Zázvůrek, Jan ; Pinkas, Martin (vedoucí práce) ; Guštar, Milan (oponent)
Magisterská práce "Elektrická kytara - paleta zvuků a barev" mapuje práci
zvukového mistra při pořizování zvukového záznamu hry na elektrickou kytaru. Jejím cílem je obsáhnout co možná nejširší spektrum možností, jak se s tímto úkolem vypořádat. Ohniskem zájmu bude především "vztah" mezi kytarou - kytarovým aparátem a způsobem snímání. Stranou však nezůstanou ani moderní metody, např. re-amping. Pro úplnost se v práci objeví i kapitola o vzniku elektrické kytary, o způsobech hry a o zesilovacích aparaturách. Stejně tak je kladen důraz na poukázání variability zvukových možností nástroje. Přílohou práce je CD ROM se zvukovými ukázkami.
|
| |
|
Stereofonní mikrofonní systémy a jejich modifikace
Hadraba, Jakub ; Pinkas, Martin (vedoucí práce) ; Urban, Ondřej (oponent)
Tato práce prezentuje pohled na funkční dělení stereofonie dle reprodukčního
systému, spolu s rozdělením mikrofonních systémů dle způsobu získávání
prostorové informace. Dále jsou podrobněji představeny hlavní principy
stereofonních mikrofonních systémů, intenzitní a fázová stereofonie. Na základě
vyhodnocení faktorů ovlivňujících umístění hlavního mikrofonního systému
(především volba směrových charakteristik a vzdálenost od zdroje zvuku) je
definován požadavek na přizpůsobení oblasti snímání mikrofonního systému vůči
rozměrům snímaného zvukového zdroje. Pro každý princip stereofonie jsou
v samostatných kapitolách představeny běžné konfigurace hlavních mikrofonních
systémů a v souvislosti s popsanými obecnými principy podána informace
o možnostech přizpůsobení jejich oblasti snímání. Práce se v popisech uplatnění
mikrofonních systémů odkazuje především na záznam hudby v autentických
prostorách.
|