Ústav teoretické a aplikované mechaniky

Ústav teoretické a aplikované mechaniky Nalezeno 1,311 záznamů.  začátekpředchozí31 - 40dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
The effect of the backfill on the integrity of a buried pipeline upon heavy-duty vehicle crossings
Gajdoš, Lubomír ; Šperl, Martin ; Slížková, Zuzana ; Drdlová, M.
The aim of this work was to determine stresses in the wall of a buried empty gas pipeline caused by the weight of backfill as well as by heavy-duty vehicles crossing the pipeline, and, on their basis to assess the applicability of protective sleeves. A buried pipeline with zero internal pressure of transported medium (empty pipeline) differs from an unburied pipeline by the vertical load due to the weight of the backfill which causes an ovalness of the circular cross section of the pipeline. This leads to the rise of through-wall bending stresses with the tensile stress at the outside surface at the 3 and 9 o´clock positions and compressive stress at the inside surface. At the 6 and 12 o´clock positions the stresses are tensile at the inside surface and compressive at the outside surface. The current depth of soil cover above gas pipelines is 0.5 m. For pipes DN500, t ~ 6.5 mm the through-wall bending stress is found to be σb ≈ ±10 MPa. In comparison with the yield stress of pipeline material, this stress is negligible. The situation is changed when heavy-duty vehicles cross the pipeline. For example, when a MAN truck with the mass load 3270 kg acting on a single wheel of the front axle crosses this pipeline, the pressure transmitted to the pipe will cause the through-wall bending stress σb ≈ ±76 MPa. This stress is superimposed to that of the backfill to give the total value ±86 MPa. When dead loads, imposed by backfill cover, together with live loads, caused by truck-wheel loads, are excessive a crushing of side walls of the pipeline and/or ring buckling of the pipe cross section can happen.
Chemická a mikrostrukturní analýza vzorku cihel z objektu SZ Zákupy - Konírny hospodářského dvora
Frankeová, Dita ; Bauerová, Pavla ; Náhunková, Pavla ; Ševčík, Radek ; Mácová, Petra ; Slížková, Zuzana ; Vondráčková, Michaela
V rámci stavebně-technického průzkumu byl provedena charakterizace vzorků historických cihel s využitím termické analýzy (TGA), skenovacího elektronového mikroskopu (SEM/EDS), iontové chromatografie (IC), infračervené spektrometrie (FTIR) a fyzikálních zkoušek. Výsledky zkoušek cihel z objektu Konírna zámku Zákupy svědčí o dobré výrobní kvalitě použitých zdících prvků. Na základě provedených analýz lze předpokládat, že na pozorovaném poškození cihel se podílí vysoké zavlhčení zdiva v kombinaci s mrazovými cykly, a také krystalizační cykly vodorozpustných solí přítomných v povrchové vrstvě některých cihel.
Book of Abstracts. 18th Youth Symposium on Experimental Solid Mechanics
Kytýř, Daniel ; Doktor, Tomáš ; Zlámal, Petr
The YSESM symposium provides a forum for young researchers and engineers, PhD students and students dealing with subjects of experimental mechanics. The Symposium concentrates on current work in all areas of experimental research and its application in solid and fluid mechanics. The topic will particularly concern to: Conventional and Advanced Experimental Methods in Solid and Fluid Mechanics; Non-Destructive Testing and Inspection, Measurements in Material Science, Computer Assisted Testing and Simulation, Engineering Design Simulation, Hybrid Methods, Experimental Techniques – Numerical Simulation, Optical Methods and Image Processing, Measurements in Biomechanics, Sensor Techniques for Micro- and Nano-Applications, Measurement Methods for Forensic Engineering.
Výzkum zříceniny hradu Štamberk v kontextu regionu
Novotný, Jakub ; Ramešová, Michaela
Příspěvek přibližuje dosavadní výsledky výzkumu hradu Štamberk realizovaného dle nově definovaných zásad pro výzkum, správu a prezentaci historických zřícenin, jehož cílem je podpořit nová řešení jak zvýšit využitelnost hradu pro cestovní ruch a integrovat památku do regionálních struktur lokalit s potenciálem cestovního ruchu. Hrad byl významným panstvím v rámci území dnešní Vysočiny. Předmětem řešení projektu, na kterém od roku 2020 spolupracuje ÚTAM AV ČR s Mikroregionem Telčsko, je výzkum historie hradu se zaměřením na technologická hlediska jeho výstavby, stavebních změn i zániku. Součástí je vytvoření 3D modelu zříceniny v krajinném kontextu. Projekt se soustředí na dějiny výroby vápna a související inventarizaci geologických lokalit. Tento výzkum přináší nové informace důležité nejen pro poznání historie hradu či pro studium analogických situací, ale také pro zvýšení atraktivity památky pro cestovní ruch. Příspěvek nejprve představí aktuální standardy výzkumu a managementu zřícenin, následně se bude zabývat nástinem potenciálu výzkumu Štamberka pro oblast cestovního ruchu s důrazem na historii hradu, mapování krajinného rámce a identifikace vazeb na regionální prostředí. Na závěr zrekapituluje dosavadní výsledky využitelné k prezentaci historického, kulturního i přírodního bohatství regionu se specifickou vazbou na cestovní ruch.
Dynamická zkouška lávky pro pěší a cyklisty přes řeku Berounku v Praze – Radotíně po instalaci pohlcovačů kmitů
Hračov, Stanislav ; Urushadze, Shota
Zpráva popisuje postup provedení a výsledky dynamické zatěžovací zkoušky lávky pro pěší v Praze Radotíně po instalaci pohlcovačů kmitů. Úroveň vibrací mostovky lávky od přechodů chodců a běžců je srovnána s výsledky předchozí dynamické zkoušky před instalací pohlcovačů kmitů a je posouzena s ohledem na jejich pohodlí a zdraví.
Dynamická zkouška lávky pro pěší a cyklisty přes řeku Berounku v Praze – Radotíně
Hračov, Stanislav ; Urushadze, Shota
Zpráva popisuje postup provedení a výsledky dynamické zatěžovací zkoušky lávky pro pěší v Praze Radotíně. Zjištěné modální vlastnosti skutečné konstrukce jsou porovnány s výsledky teoretické modální analýzy jejího numerického modelu. Úroveň vibrací mostovky lávky od přechodů chodců a běžců je poté posouzena s ohledem na jejich pohodlí a zdraví.
Dynamická zkouška dvojice zavěšených lávek pro pěší a cyklisty v oblasti Dolních Vítkovic
Hračov, Stanislav ; Urushadze, Shota ; Macháček, Michael
Zpráva popisuje postup provedení a výsledky dynamické zatěžovací zkoušky dvojice lávek pro pěší v Ostravě. Zjištěné modální vlastnosti skutečných konstrukcí jsou porovnány s výsledky teoretické modální analýzy jejich numerických modelů. Úroveň vibrací mostovek obou lávek od přechodů chodců a běžců je poté posouzena s ohledem na jejich pohodlí a zdraví.
"Breathing" of longitudinally stiffened steel webs subject to repeated partial edge loading
Kutmanová, I. ; Škaloud, Miroslav ; Januš, K.
The aim of the first part of the Prague experimental research on web "breathing" was to look into the effect of the repeated\ncharacter of patch loading on the ultimate limit state of steel plate girder webs fitted with longitudinal ribs. 80 experimental panels were tested to date, the flange size and the position and dimensions of the longitudinal ribs being varied. During the tests, the "breathing" of the girder webs under the action of a cyclic patch load, the initiation and propagation of cracks in the most heavily stressed areas of the webs, and their influence on the "erosion" of the plastic failure mechanisms of the test girders were carefully studied. Final analysis of the data obtained made it possible for the authors to establish the limit fatigue loads, longitudinally stiffened steel plate girders whose thin webs are subject to a repeated partial edge load.
Ultimate load behaviour of longitudinally stiffened steel webs subject to partial edge loading
Kutmanová, I. ; Škaloud, Miroslav ; Januš, K. ; Löwitová, O.
The objective of the contribution is to describe the main results and conclusions of a several years' experimental investigation into the ultimate limit state of steel plate girders whose thin webs were loaded by a partial edge load. Altogether 184 experimental girders were tested, with the following geometrical characteristics of the test girders being varied from girder to girder: (i) the depth-to-thickness ratio of the webs, (ii) the flange size, (iii) the position of\nthe longitudinal rib, (iv) its dimensions and (v) the length of load. Special care was given to a study of (a) the\nstiffeners location and size and (b) the dimensions of the loaded flange upon the progression of plastification, the failure mechanisms and ultimate strengths of the girders tested.
Nonstationary vibrations of rectangular plate excited by concentrated force with linearly variable frequency
Náprstek, Jiří ; Fischer, Ondřej
Many physical and technical problems can be modelled as a rectangular plate with certain edge-supports, loaded by forces with variable frequency (e.g. machines in industrial buildings, electrodynamic systems). Such systems can be solved numerically using finite element method, i. e. solving the system of ordinary differnetial equations in time. In some practical cases of frequency-variation this problem can be solved analytically - the advantage of such a procedure is the objectivity and the possibility of parametric analyses of the problem.

Ústav teoretické a aplikované mechaniky : Nalezeno 1,311 záznamů.   začátekpředchozí31 - 40dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.