Ústav dějin umění

Ústav dějin umění Nalezeno 360 záznamů.  začátekpředchozí351 - 360  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Dietetika duše. K praktické filosofii (estetice) osvícenství a biedermeieru
Lorenzová, Helena
Studie je věnována teorii životního stylu tzv. třetího stavu, tj. měšťanstva v epoše osvícenství a biedermeieru.
Úvod. [Kritická teorie a dějiny umění v našich podmínkách]
Konečný, Lubomír
Úvod do problematiky jedné ze sekcí na Prvním sjezdu českých historiků umění.
Samostatná teorie památkové péče - neuralgický bod dějin umění
Hlobil, Ivo
Referát se zabýval stavem dlouhodobé polemiky českých historiků umění o potřebnosti či nepotřebnosti samostatné teorie památkové péče.
Malířská výzdoba hradní kaple na Zvíkově jako ohlas dvorských kaplí vrcholného středověku: otázka objednavatele a datování
Všetečková, Zuzana
Příspěvek se pokouší vyložit výzdobu zvíkovské hradní kaple jako ohlas ambiciózního Oldřicha z Rožmberka na královské kaple v období, kdy mu byl hrad Zvíkov dán do zástavy a kdy v něm probíhaly stavební úpravy. K pozoruhodným zobrazením patří sv. Mořic, sv. Leonard a v Čechách méně obvyklé znaky s Arma Christi a Umučením sv. Šebastiána.
Zobrazení rodiny Karla IV. na schodišti Karlštejnské velké věže
Fajt, J. ; Hlaváčková, Hana
Nová interpretace dochované a publikované kresby a její přínos pro rekonstrukci poškozené části nástěnných maleb na schodišti velké věže Karlštejna. Její ikonografie současně přispívá k přesnější dataci.
Druhý den stvoření. Personifikace v umění 14. století v Čechách
Hlaváčková, Hana
Personifikace v českém umění a změna, kterou její pojetí prošlo během 14.století (Velislavova bible - Bible Václava IV.).
Domestikace kubismu: Kramářův biedermeier
Lahoda, Vojtěch
Teze článku vychází ze způsobu uvažování Vincence Kramáře, který při výkladu kubismu v knize Kubismus z roku 1921 používá charakteristiky, které by se velmi dobře hodily právě na popsání atmosféry biedermeierovského interiéru či intimity. Spojíme-li toto sémantické zaměření Kramářových výpovědí s jeho vlastními, osobními zálibami v 19. století jakožto historika umění, ale také jako sběratele, ale i s jeho zálibami privátními, tj. osobním životem, zjistíme, že zde nalezneme styčné body. Popis kubistických obrazů Picassa jako jakéhosi "domácího umění" souzní s jeho oblibou umění počátku 19. století a zejména s jeho první čtvrtinou. Článek se zabývá biedermeierovskou sémantiku v Kramářových výpovědích, uměleckohistorických zálibách a nakonec i v osobním životě, v jeho preferenci rodiny a sběratelství.
Barokní umění v kacířské zemi
Kořán, Ivo
Příspěvek dokazuje možné spojení mezi rozkvětem českého barokního umění na začátku 18. století a nadějí na společenskou a náboženskou svobodu za vlády císaře Josefa I. (1705 - 1711).
Apriorní pojetí prostoru Vojtěcha Birnbauma
Hlobil, Ivo
Upozornění na svébytné pojetí architektonického prostoru významným představitelem českého dějepisu umění mezi dvěma světovými válkami.
Královský dům v Brně a jeho kaple
Benešovská, Klára
Stať se zabývá architekturou kaple P. Marie, založenou r.1297 králem Václavem II. a domem se soukromou kaplí či oratoří, k němuž byla přistavěna. Obě stavby stály v Brně na rohu Veselé ulice a Dominikánského náměstí do r. 1908, kdy je město nechalo zbořit. Kaple P. Marie se čtvercovou lodí sklenutou na střední pilíř byla dokončena královnou Eliškou Rejčkou, která kapli převedla své fundaci-klášteru cisterciaček na Starém Brně. Situace horní ortaoře, spojené s dolní kaplí schodištěm, vytváří volnou analogii k patrovým dvorským kaplím.

Ústav dějin umění : Nalezeno 360 záznamů.   začátekpředchozí351 - 360  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.