National Repository of Grey Literature 2 records found  Search took 0.01 seconds. 
Testing the Use of Choice Defaults to Stimulate Behavior of Dancers
Skácelíková, Eva ; Chytilová, Julie (advisor) ; Landovská, Petra (referee)
The following thesis presents an experiment examining the effect of choice defaults on stretching of dancers. Stretching is one of possible injury prevention tools. The topic of the thesis is motivated by the importance of injury prevention in efforts to reduce public and private financial burden. Costs linked with injuries are shared among individuals and public finance sector. They are one of the components of government expenditures in the healthcare sector. We explored a sample of 202 participants aged 9-17. The treatment group was enrolled in an after-class stretching club as a default. The control group was exposed to opt-in condition, and they could sign up for the club. The participation in a club was voluntary for both groups. We observed whether participants were enrolled in a club and whether they stretched after class. The data were collected twice each week for a period of month. Analysis showed that the enrollment rate was 17.8 percentage points higher for the treatment group. Stretching rate was also higher for the treatment group, it differed by 11 percentage points. This result was not always statistically significant which might be caused by several limitations of the experiment. Next, we observed a difference of 19.3 percentage points in the effect of age on probability to...
Irrationality of consumer choice and the effect of nudging decision-making: A field experiment on tipping
Alferovičová, Marija ; Korbel, Václav (advisor) ; Gregor, Martin (referee)
Ekonomy i psychology po celém světě vždy zajímala otázka procesu lidského rozhodování. Eko- nomové zd·razňují význam teorie úžitku během rozhodování, kdežto psychologové se zaměřují na r·zné vnitřní a vnější stimuly ovlivňující naše rozhodnutí. Oba tyto přístupy m·žeme najít v be- haviorální ekonomií, kde oba koncepty mezi sebou těsně spolupracují. Znalost r·zných ekonomic- kých i psychologických faktor·, které ovlivňují náš výběr m·že být mimo jiné přínosná například ve výzkumu spropitného. Abychom našli r·zné d·vody pro placení spropitného, vytvořili jsme experiment ohledně výše spropitného u českých zákazník·. Procentuální výše spropitného byla zkoumána v závislosti na pohlaví obsluhy, velikosti skupiny, která navštívila restauraci, velikosti účtu na jednu osobu a také byl zkoumán vliv tří na sobě nezávislých intervencí. Tyto intervence byly zaměřeny na altruistické chování, reciprocitu a dobrou náladu zp·sobenou personalizací. Výsledky experimentu jsou překvapující a neshodují se s výsledky z předchozích experiment·. Bylo zjištěno, že intervence spojené s altruismem a reciprocitou mají negativní vliv na výši spro- pitného, avšak intervence spojená s personalizací nemá žádný vliv na spropitné. Ve výsledku se také poukazuje na klíčový vliv země, ve které je experiment proveden. 1

Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.