National Repository of Grey Literature 6 records found  Search took 0.01 seconds. 
Utilization of strategic management tools and techniques
Afonina, Anna ; Kubíčková, Lea (referee) ; Spáčil, Vojtěch (referee) ; Světlík, Jaroslav (referee) ; Chalupský, Vladimír (advisor)
Cílem disertace je ověřit existenci vztahu mezi využitím analytických nástrojů strategického řízení a výkonností podniků. Za tímto účelem bylo třeba nejdříve definovat množinu analytických nástrojů strategického řízení, které jsou v soudobé praxi našich firem nejčastěji používané a nalézt způsob, kterým lze hodnotit výkonnost podniků. K tomuto účelu byly připraveny dva výzkumy: výsledkem prvního bylo zjištění nejčastěji používaných analytických nástrojů strategického řízení a faktorů, které jejich využití ovlivňují, t.j. jejich znalost, spokojenost s nimi a velikost podniků. Výsledkem druhého výzkumu bylo navržení nového způsobu multikriteriálního hodnocení podnikového výkonu. Pomocí analýzy hlavních komponent (principal component analysis) byly definovány čtyři skupiny ukazatelů, které umožňují komplexní posouzení podnikového výkonu: ukazatele finanční výkonnosti, konkurenční pozice, orientace na zákazníky a organizační integrity. S použitím regresní analýzy (stepwise regression analysis) byl prokázán pozitivní vliv využití analytických nástrojů strategického řízení na výkonnost podniků.
Strategické možnosti ve vinařství v České republice
Šperková, Radka
The topic of this dissertation thesis is the wine sector and its main aim is to define recommendations for enterprises in this sector and for enterprises that are just considering the entrance. Suggested recommendations are results of external environment analysis, assessment of attractiveness of the sector and complex analysis of the competition in the sector. According to the results, a recommendation for two extreme cases of enterprises considering the entrance to the sector has been suggested. In first case -- a micro company, cautious entrance with minimal investments, differentiation of the production and than gradual growth of market share was suggested. For a company of medium size that means need of high investments -- especially into technology and marketing. Recommendations were also suggested for two model examples of current enterprises. Micro companies should be focused on realization of conservative strategies like market penetration, concentric diversification and costs minimization. On the other hand, companies of medium size should be focused on realization of aggressive strategies such as development of new products, diversification, and backward, forward or horizontal integration. Also usability of modification of statistic method of cluster analysis as appropriate tool for competition group analysis has been verified.
Evaluation of a company competitive position
HAIDINGEROVÁ, Adéla
The aim of this thesis is to assess the competitive situation of the selected company on the basis of selected analyses and suggest possible changes for improvement. In the practical part of this thesis are analysed the competitors and competitive position of the company Leifheit s.r.o. headquartered in Blatná. For the analysis of the competitive environment of the company is used Porter's five forces analysis. These analyses are used as a basis for evaluation of the competitive situation of the selected company. In the end of this diploma thesis are described the proposals to improve the situation.
Utilization of strategic management tools and techniques
Afonina, Anna ; Kubíčková, Lea (referee) ; Spáčil, Vojtěch (referee) ; Světlík, Jaroslav (referee) ; Chalupský, Vladimír (advisor)
Cílem disertace je ověřit existenci vztahu mezi využitím analytických nástrojů strategického řízení a výkonností podniků. Za tímto účelem bylo třeba nejdříve definovat množinu analytických nástrojů strategického řízení, které jsou v soudobé praxi našich firem nejčastěji používané a nalézt způsob, kterým lze hodnotit výkonnost podniků. K tomuto účelu byly připraveny dva výzkumy: výsledkem prvního bylo zjištění nejčastěji používaných analytických nástrojů strategického řízení a faktorů, které jejich využití ovlivňují, t.j. jejich znalost, spokojenost s nimi a velikost podniků. Výsledkem druhého výzkumu bylo navržení nového způsobu multikriteriálního hodnocení podnikového výkonu. Pomocí analýzy hlavních komponent (principal component analysis) byly definovány čtyři skupiny ukazatelů, které umožňují komplexní posouzení podnikového výkonu: ukazatele finanční výkonnosti, konkurenční pozice, orientace na zákazníky a organizační integrity. S použitím regresní analýzy (stepwise regression analysis) byl prokázán pozitivní vliv využití analytických nástrojů strategického řízení na výkonnost podniků.
Strategické možnosti ve vinařství v České republice
Šperková, Radka
The topic of this dissertation thesis is the wine sector and its main aim is to define recommendations for enterprises in this sector and for enterprises that are just considering the entrance. Suggested recommendations are results of external environment analysis, assessment of attractiveness of the sector and complex analysis of the competition in the sector. According to the results, a recommendation for two extreme cases of enterprises considering the entrance to the sector has been suggested. In first case -- a micro company, cautious entrance with minimal investments, differentiation of the production and than gradual growth of market share was suggested. For a company of medium size that means need of high investments -- especially into technology and marketing. Recommendations were also suggested for two model examples of current enterprises. Micro companies should be focused on realization of conservative strategies like market penetration, concentric diversification and costs minimization. On the other hand, companies of medium size should be focused on realization of aggressive strategies such as development of new products, diversification, and backward, forward or horizontal integration. Also usability of modification of statistic method of cluster analysis as appropriate tool for competition group analysis has been verified.
Analysis of the competitive position of the selected company
ZAJAC, Aleš
The subject of this thesis is the evaluation of competitive position of the selected company. The strategic methods important for analysis of internal and external environment of the firm have been used to determine the position. Specifically these methods: competition analysis, Porter?s five forces model and SWOT analysis. Customer satisfaction analysis was also used. A few methods of financial analysis were applied to determine the financial health of the company. At the end of this thesis is an evaluation of the current market position and appropriate suggestions that would help to improve the competitive position.

Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.