|
MIMOŘÁDNĚ NADANÉ DÍVKY NA 1. STUPNI ZÁKLADNÍ ŠKOLY
Sliwková, Markéta ; Krčmářová, Tereza (vedoucí práce) ; Krátká, Jana (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na problematiku vzdělávání mimořádně nadaných dívek na prvním stupni základní školy. Cílem práce je zmapovat problematiku vzdělávání mimořádně nadaných dívek z pohledu učitelů, rodičů a jich samotných. V teoretické části je cílem popsat charakteristiky nadaných dívek a nejčastější problémy na základě rešerše české i zahraniční literatury. Velká pozornost bude především zaměřena na problematiku rodových stereotypů, které mohou ovlivňovat sebepojetí nadaných dívek a proces jejich vzdělávání. V praktické části jsou prezentovány kazuistiky několika mimořádně nadaných dívek prvního stupně základní školy jak z pohledu samotných dívek, tak z pohledu jejich rodičů. Součástí praktické části je také rozhovor s učiteli mapující jejich očekávání a zkušenosti se vzděláváním nadaných dívek. Výsledky výzkumu potvrdily získané poznatky z odborné literatury. Dívky nemají tendenci skrývat své nadání, pokud jsou vzdělávány v podnětném prostředí a jsou respektovány jejich individuální potřeby. KLÍČOVÁ SLOVA vzdělávání, nadání, nadané dívky, primární škola, genderové stereotypy, kazuistika
|