Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 3 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
ADHD v proměnách času
Trachtová, Hana ; Mužáková, Monika (vedoucí práce) ; Mlčková, Marie (oponent)
Cílem předkládané práce je poskytnout vhled do historie problematiky poruchy pozornosti a hyperaktivity, a to jak v globálních souvislostech, tedy v zahraničí, tak zejména v našem domácím prostředí. Za pomoci domácí i zahraniční literatury hledá práce odpovědi na otázky, kde a kdy se tato diagnóza objevila poprvé a jak vlastně zněla? Jak se dále proměňoval termín samotný a jak jeho obsah? Jak se měnil přístup okolí k "dětem z hadích ocásků"? V našem prostředí je pak největší důraz kladen na pojmy lehká dětská encefalopatie, lehká mozková dysfunkce a ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder, česky deficit pozornosti s hyperaktivitou). Kde a kdy se objevily poprvé, jak se lišil nebo podobal jejich obsah a na nich založený přístup k dětem, jež byly a jsou jejich nositeli. Ze srovnání odpovědí na tyto otázky vyplývá, že ač každý pojem zdůrazňoval jiné hledisko přístupu, jejich obsah se liší pouze minimálně. Jednotlivé názvy odrážejí postupující vývoj odborného poznání i společnosti. Hlavním cílem u nich ale zůstává zejména pomoc dětem, které uvedenými obtížemi trpí.
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami na ZŠ a SŠ: přístup škol a pedagogů k handicapovaným žákům.
Hamtilová, Martina ; Rajsiglová, Ina (vedoucí práce) ; Havlová, Michaela (oponent)
Diplomová práce se zabývá přístupem škol a pedagogů k handicapovaným žákům. Teoretická část se věnuje problematice žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a její legislativou, pojmu handicap a formám handicapu. Z forem handicapu jsou charakterizovány specifické poruchy učení, lehká mozková dysfunkce a poruchy chování, dětská mozková obrna, autismus a Aspergerův syndrom. Poslední kapitola teoretické části se zaměřuje na podmínky, legislativu, dokumenty a statistické údaje v oblasti integrace handicapovaných žáků. Pro praktickou část diplomové práce jsem si stanovila několik cílů: pozorovat chod vyučovací hodiny, přístup pedagoga a práci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami; realizovat výuku s handicapovanými žáky pro získání vlastní zkušenosti; vést rozhovory s pedagogy, s asistenty pedagogů, případně i se speciálním pedagogem za účelem zjistit názor pedagogických pracovníků na integraci a získat doporučení o přístupu k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami; prostřednictvím dotazníků pro školy zjistit podmínky pro integraci handicapovaných žáků a závěrem shrnout doporučení a vytvořit příručku pro pedagogy začínající pracovat se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
Problematika dětí s ADHD a SPU a její řešení formou svépomocných skupin
KOŠNAROVÁ, Jana
Hyperaktivita a poruchy pozornosti jsou velice složitým jevem, ke kterému je potřeba přistupovat komplexně. V současné době neexistují žádné univerzální ani zázračné metody nápravy. Problematika specifických poruch učení spolu s ADHD paří aktuálně k obecně nejsledovanějším v oblasti základního školství v České republice. V současnosti se stává jedním z nejdiskutovanějších témat otázka agresivity dětí, dětské hyperaktivity a problémů ve výchově právě těchto dětí. Žádný obor a žádná metoda nenahradí kvalitní rodinné prostředí, výchovné působení rodičů a emoční vazby v rodině. Je však řada případů, kdy porucha nebo disharmonický vývoj dítěte může přímo narušit dobře fungující rodinu. Je třeba zdůraznit, že sebelepší rodina sama nezvládne výrazně hyperaktivní dítě. Ve všech těchto případech je spolupráce s odborníky nezbytná. Tato diplomová práce je zaměřena na problematiku dětí s dysfunkční poruchou zvanou syndrom ADHD. Obsah práce je v první části členěn do jednotlivých kapitol, které popisují terminologii týkající se ADHD, vývoj z historického hlediska, symptomatologii, možné příčiny vzniku této poruchy, diagnostiku a především možnosti jejího řešení pomocí komplexního přístupu. Další kapitoly jsou zaměřeny na specifické poruchy učení, které s ADHD úzce souvisejí. Stěžejní část práce spočívá ve vyzdvižení důležité úlohy svépomocných skupin a občanských sdružení na místní i celostátní úrovni. Druhá část je věnována vlastnímu výzkumu, a to v regionu Česká Lípa. Ten se týká zmapování současné situace v České Lípě, konkrétně se zaměřuje na poskytované formy péče a služby dětem s ADHD a SPU a jejich rodinám. Dále jsou formou dotazníku osloveni rodiče dětí s ADHD a SPU s cílem zjistit jejich spokojenost s poskytovanými službami, názory a potřeby, informovanost o svépomocných skupinách včetně zájmu o založení místní svépomocné skupiny či občanského sdružení. Diplomovou prací chtěla autorka více přiblížit aktuální problematiku specifických poruch pozornosti, chování i učení a pojmout možnosti jejího řešení z různých aspektů. Především pak vyzdvihnout důležitost občanského sektoru sehrávajícího nezastupitelnou roli při řešení výše zmíněné problematiky. Autorka chtěla zároveň touto cestou poukázat na potřebu pomáhat zkvalitňovat život těmto dětem i jejich nejbližšímu okolí.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.