|
Activity Based Costing v procesně řízené společnosti
Drahoňovský, Milan ; Sedláčková, Helena (vedoucí práce) ; Strouhal, Jiří (oponent) ; Popesko, Boris (oponent)
Tato disertační práce se věnuje metodě Activity based costing jako účinnému nástroji pro řízení nákladů i v prostředí státní správy, vysokých škol, výzkumných institucí a dalších organizačních složek státu, který může přinést benefity. Možnost aplikace manažerských nástrojů v novém prostředí může zvýšit efektivitu, dosáhnout úspory v provozu organizací financovaných ze státního rozpočtu. Activity based costing (doposud značně opomíjená)může být právě účinnou metodou při snižování výdajů na provoz těchto organizací. Rovněž při přidělování finančních prostředků na vědu a výzkum z prostředků organizací pro určení a nutného vykazování režijních nákladů získává dokonalý přehled o uznatelných a neuznatelných nákladech a vykázané celoorganizační režii, která zásadním způsobem může ovlivnit financování projektů a tím i samotný rozpočet organizací.
|
|
Evropská politika výzkumu a její dopad na finanční management vysokých škol
Chvojková, Lenka ; Neumann, Pavel (vedoucí práce) ; Němcová, Ingeborg (oponent) ; Janíček, Ladislav (oponent) ; Neuvirtová, Karolína (oponent)
Doktorská disertační práce se zaměřuje na teoretickou a empirickou analýzu výzkumné politiky EU a jejího dopadu. Hlavním cílem je zhodnotit vliv této politiky na finanční management vysokých škol, resp. dopad finančních pravidel definovaných Evropskou komisí (EK) v 7. rámcovém programu EU (7.RP) na zavádění metodik full cost na vysokých školách v EU27. Disertační práce zároveň zkoumá, jak silný je vliv a jak by mohla vypadat politika EK v tomto ohledu v nadcházejícím 8.RP HORIZON 2020, aby odrážela priority EU a zároveň požadavky organizací účastnících se tohoto programu. Hodnotí tedy praktické uplatňování principů european good governance. Stanovený cíl vychází ze tří hypotéz, které jsou v práci ověřovány: Hypotéza 1: Vysoké školy z EU27, které se účastní 7.RP, zavádí metodiky full cost. Hypotéza 2: Pro vysoké školy z EU27 jsou jedním z hlavních motivů pro zavádění metodik full cost požadavky EK v 7.RP. Hypotéza 3: Při tvorbě a zdokonalování metodiky full cost existuje dialog mezi vysokými školami z EU27 a EK. Disertační práce je strukturována do čtyř kapitol. První, teoreticko-metodologická kapitola, charakterizuje problematiku koncepce european good governance a jeden z jejích nástrojů, tj. hodnocení politik EU a jeho využití v práci (včetně analýzy provedeného dotazníkového šetření). Obsahem druhé kapitoly je rámcový popis využívaných pojmů souvisejících s finančním managementem vysokých škol. Třetí kapitola se věnuje deskripci výzkumné politiky EU, jejímu historickému vývoji, hlavním nástrojům (RP), aktérům a vývoji problematiky full cost. V poslední čtvrté kapitole jsou detailněji zanalyzovány zkušenosti a postoje vysokých škol z EU27 k problematice zavádění metodik full cost. Hlavním výsledkem disertační práce je prokázání, že výzkumná politika EU má silný vliv na finanční management vysokých škol v EU27 a zavádění metodik full cost těmito institucemi. Bylo mimo jiné prokázáno, že celých 70 % vysokých škol z EU27, které zatím v 7.RP metodiku full cost nevyužívá, ji hodlá v budoucnu zavést; že pravidla 7.RP motivují téměř 2/3 vysokých škol z EU27 účastnících se tohoto programu k tvorbě metodik full cost a že 3/4 vysokých škol z EU27 aplikujících metodiky full cost v 7.RP na toto téma s EK komunikovalo. Všechny tři hypotézy se tak podařilo potvrdit, zároveň však bylo konstatováno, že EK nedostatečně aplikuje základní principy teorie good governance, protože se nyní od problematiky full cost odklání.
|