|
Základní otázky klinické etiky se zaměřením na kvalitu a kvantitu života
STRÁSKÝ, Marek
Tato práce se zaměřuje na základní otázky klinické etiky. Tyto otázky se týkají především bioetických principů a rozporů mezi nimi, což jsou hlavní témata rozebraná v první části. V té také rozebírá faktory, které musí být zohledněny v případech klinické etiky, aby se dosáhlo vytyčeného cíle lékařské péče. V druhé části tato práce propojuje poznatky a relevantní oblasti klinické etiky se sociální prací. Především se zaměřuje na dvě oblasti sociální práce: práci se seniory a paliativní péči, ve kterých je toto propojení nejlépe viditelné. V této části se také okrajově dotýká témat eutanázie, dystanázie a asistované sebevraždy, což jsou jedny z nejvíce diskutovaných témat v klinické etice. Ve třetí části rozebírá tato práce jeden z nejpodstatnějších a nejaktuálnějších rozporů: otázku vyvážení kvality a kvantity života, v případech, ve kterých si tyto dvě oblasti odporují. V návaznosti na to rozebírá rozměry kvality života, způsoby měření kvality života a jejich praktické využití.
|
|
Informovaný konsenzus - srovnání právního a etického pojetí.
Doležal, Adam ; Payne, Jan (vedoucí práce) ; Kuře, Josef (oponent) ; Drozenová, Wendy (oponent)
Informovaný konsenzus (informed consent) lze bez větších pochybností považovat za centrální téma v současné biomedicínské etice a obdobně i v medicínském právu. Moderní vztah lékaře a pacienta se zcela proměnil, informovaný konsenzus v právu i v medicínské etice od 70. let dvacátého století dominuje v odborných teoretických diskusích. Jeho význam je zásadní jak pro medicínský výzkum, tak pro klinickou praxi. Tato práce se zaměřuje zejména na klinickou praxi, na vztah lékaře (či obecněji zdravotnického pracovníka) a pacienta. Institut informovaného konsenzu se propojeně rozvíjel jak v medicínské etice, tak i ve zdravotnickém právu, z toho důvodu je jedním ze základních cílů této práce odlišit obě pozice a poukázat na rozdíly mezi jeho právními a etickými aspekty. Základní rozdíly tato práce spatřuje zejména v odlišných účelech obou klíčových normativních systémů, v jejich funkci, reprezentovaných hodnotách a principech, které zdůrazňují. Zatímco pro informovaný konsenzus v etice je podstatná důvěra a vzájemnost, právní institut více reflektuje ochranu subjektů vztahu, zejména ochranu před zneužitím a dodává tak právní jistotu zejména pro pacienta. Etická rovina má zajistit především respekt k osobě druhého tak, aby byl vnímán jako jedinečná lidská bytost, jako subjekt, nikoliv jako pouhý předmět...
|
|
Zapojení studentů českých středních škol do charitativních akcí
Nejedlá, Monika ; Sedláková, Jaroslava (vedoucí práce) ; Hauptová, Vilma (oponent)
Cílem práce je zjistit a zmapovat, jak se studenti na českých středních školách zapojují do charitativních akcí v kontextu etické výchovy na středních školách. Práce bude zaměřena na oblast Mladá Boleslav a na projekty Světluška a Píšťalka. Práce bude rozdělena do 2 částí, teoretické a praktické. V teoretické části bude popsána problematika charity a konkrétních 2 projektů, celkový postoj Č. R. k charitě a v praktické části bude použita metoda dotazníku zacílená na studenty středních škol. Praktickým výstupem práce bude návrh předmětu Etická výchova na vybrané střední škole.
|