Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 9 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Ďábel v Praze - pražské legendy na televizní obrazovce
Churá, Michaela ; Vlnas, Vít (vedoucí práce) ; Kales, Josef (oponent)
Tato práce se zaměřuje na zpracování seriálu Ďábel v Praze, který vznikl roku 1996 v produkci České televize. Cílem je zmapovat, do jaké míry je seriál syntézou pověstí a faktů, a hledá odpověď na otázku, odkud brali tvůrci náměty a inspiraci. Zároveň se pokusím dohledat dobové kritiky a přijetí diváků. Seriál je rozdělen do jednotlivých příběhů - pražských legend, a stejně tak jsou rozděleny i kapitoly v této práci. Druhá kapitola se zaměřuje na dějovou linku odehrávající se v jezuitské koleji, jejíž prostředí pak prostupuje celým dějem seriálu. Každá kapitola popisuje děj daného příběhu, následně jeho genezi. Práce je vypracována na základě odborné literatury a návštěv filmového archívu České televize
Člověk proti pokušení: Mefistofelské svádění v českém dramatu 70. a 80. let 20.století
Imlaufová, Markéta ; Smrčka, Jiří (vedoucí práce) ; Kubíček, Tomáš (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá tématem pokoušení ve třech českých dramatech ze 70. a 80. let 20. století, jež jsou inspirována faustovskou legendou. Hry představují odlišné modely, jakými se dobové drama s tématem vyrovnávalo. Práce se zaměřuje na princip zla a jeho fungování. Pokoušení zlem nazývá mefistofelským sváděním, přičemž ve vybraných textech analyzuje jeho dramatické ztvárnění. Práce popisuje fungování mechanismu zla a sleduje, jak jsou hrdinové dramat zlem pokoušeni, a také jak se pod tímto vlivem mění jejich jednání a chování. Diplomová práce uvádí moc zla do jejího širšího významového kontextu "vyšší moci". Práce se věnuje souvislostem mezi dvěma vyššími mocemi: mocí zla a totalitní mocí. V tomto popisu obou mocí vychází ze společensko-historického kontextu a života autorů. Analýzou, komparací a popisem těchto skutečností reflektuje princip mefistofelské svádění, tj. pokoušení člověka zlem, v jeho existenciálním rozměru. KLÍČOVÁ SLOVA pokušení, ďábel, mefistofelské svádění, postava, princip zla, drama, Faust, Mefistofeles, Václav Havel, Oldřich Daněk, Jiří Suchý
Žena a čarodějnický sabat
Hlaváčová, Kateřina ; Dluhoš, Marek (vedoucí práce) ; Kostičová, Zuzana (oponent)
This bachelor thesis follows the development of the myth of Sabbath as it was created by Christian demonologists in the last centuries of the Middle Ages. It tries to trace its mythical roots and influences of older pre-Christian traditions. It begins with medieval theories of conspiracy which caused the persecution of lepers in France at the beginning of the 14th century and ends with great European hunters, whose justification was based on the belief in the mysterious witches gathering. I assume from the thesis of the Italian historian Carlo Ginzburg, who considered the Witches Sabbath to be transformed idea of the conspiracy of lepers, on which were grafted demonized pagan motives and the new conception of the devil, which crystallized at the end of the Middle Ages. I also try to interpret the motives of the Sabbath as the projections of the social taboos, which had in the centre figure of woman. From this perspective, I evaluate the figure of the devil, who became the shadow of the society at that time.
Zobrazení ďábla ve španělské literatuře 17. století (Vélez de Guevara, Mira de Amescua, Calderón de la Barca)
Kalvodová, Nela ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (vedoucí práce) ; Holub, Jiří (oponent)
Práce se bude zabývat zobrazováním ďábla ve španělské literatuře 17. století. Porovnám díla, která tuto tématiku obsahují, a budu hledat jejich odlišnosti a především styčné plochy. Cílem bude nalézt společné prvky typické pro danou dobu a oblast. K rozboru využiji čtyři díla známých španělských autorů. Budou to hry Divotvorný kouzelník od Calderóna de la Barky, Ďáblův otrok od Mira de Amescua, Ďáblův dvůr od Véleze de Guevara a román Kulhavý ďábel od téhož autora.
Alchymie jako brána ke štěstí
Erös, Roman ; Čechura, Jaroslav (vedoucí práce) ; Zdichynec, Jan (oponent)
Cílem této bakalářské práce není vykreslit a odhalit alchymistické postupy, ale spíše poznat myšlení alchymistů a seznámit se s jejich osudy, protože ne všichni byli podvodníci, kteří by chtěli profitovat podvodnými způsoby a tak se obohatit na úkor svého okolí. Nemnozí z nich nejenže nezbohatli, ale dokonce se zadlužili, až nakonec skončili ve vězení. Většina z nich opravdu věřila svým snům o transmutaci a o prodloužení života a další naopak přestali věřit na zázrak zbohatnutí pomocí transmutace a spíše začali přemýšlet o tom, zda něco takového je možné a teprve potom se vrátit na začátek. A to byl vlastně začátek bádání a tím o počátek nové vědecké disciplíny a to chemie. Samozřejmě, že společně se snahou alchymistů o transmutaci kovů hledání kamene mudrců se pojí i osudy slavných protagonistů této nauky a to od samotného zakladatele Herma Trismegistose až po současnost, protože sen alchymistů není cizí ani dnešnímu člověkovi.
Pojetí satana u vybraných patristických autorů
PAŠEK, Ivo
Tato práce se zabývá postavou satana, tak jak je reflektována v patristice. Vzhledem k tomu, že obsah tohoto pojmu není zcela přesně definován a existuje více slov, která mají téměř totožný význam, je první kapitola věnována etymologickému rozboru tohoto slova. V druhé kapitole se nachází rozbor otázky, kdo je nazýván církevním otcem a krátké životopisné údaje vybraných autorů. Ve třetí kapitole se nachází rozbor postavy satana v díle Augustina Aurelia O boží obci. Čtvrtá kapitola se zabývá Origenovým pojetím tématu v díle O počátcích, jak jej reflektuje Endre von Ivánka. Pátá kapitola je zaměřena na Tertullianovu knihu O hrách a pojetí satana v ní.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.