Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 453 záznamů.  začátekpředchozí429 - 438dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Ombudsman - Veřejný ochránce práv
TOČÍK, Marek
Práce podává ucelené informace o instituci ombudsmana a jeho činnosti. V teoretické části je nejprve popsána obecně instituce ombudsmana, způsob volby VOP a jeho působnost. Nejsou opomenuty ani informace o Evropském a dětském ombudsmanovi. Stěžejní kapitoly teoretické části se věnují instituci ombudsmana a jeho vztahu k řešení diskriminace v České republice. Konkrétním zadáním pro tuto práci byla problematika etnické diskriminace Romů, zejména v přístupu ke vzdělání. Dalším cílem bylo vysvětlit specifika života romské menšiny a zjistit zda se v jejich případě opravdu jedná o diskriminaci ve školství. Téma je velice aktuální, jelikož problematika romské minority je často diskutována a stala se ožehavým politickým tématem, které se stát snaží dlouhodobě řešit, prozatím bohužel bez větších výsledků. Problematika romské menšiny je velice složitá, proto je záměrem práce jednoduše seznámit čtenáře s daným tématem a vysvětlit funkci VOP v řešení daného problému Ve výzkumné části práce jsem se snažil reagovat na výzkum VOP z roku 2012 s názvem "Výzkum etnického složení žáků bývalých zvláštních škol". Cílem bylo zmapovat konkrétní počty bývalých zvláštních, dnes již praktických či speciálních škol v Jihočeském kraji. Při hledání konkrétních škol jsem vycházel z internetových stránek Ministerstva školství a webových stránek Jihočeského kraje. V první fázi výběru jsem se soustředil na vyhledání všech praktických/speciálních škol v Jihočeském kraji, dále jsem oslovil ředitele vytipovaných škol s žádostí o údaje o počtu romských žáků. Úspěšnost oslovení bohužel nebyla většinová, přesto bylo ochotno spolupracovat osm škol z regionu. V další fázi bylo nutné oslovit sociální pracovníky nízkoprahových center a učitele, kteří mají zkušenosti se školní přípravou romských žáků s žádostí o spolupráci. Kvalitativní šetření bylo provedeno formou rozhovorů dle návodu a získané informace jsou zpracovány do přehledných schémat. V této fázi byl problém se získávání informací o poznání menší, spolupráce probíhala na solidní úrovni, jelikož jsem většinu respondentů znal z dřívějších praxí v rámci studia. Jak se dalo očekávat, počty romských dětí na bývalých zvláštních školách jsou i v Jihočeském kraji vyšší než by měli být podle výzkumu VOP z roku 2012. Dále z výzkumu vyplynulo, že většina respondentů ať z řad sociálních pracovníků nízkoprahových center, či učitelů základních škol, se shoduje na tom, že romské děti nejsou diskriminovány v přístupu ke vzdělání a školství celkově. Jako důvody jejich častého vyčleňování z hlavního vzdělávacího proudu respondenti nejčastěji uváděli nepřipravenost na školní docházku, nezájem rodičů nebo fakt, že Romové nevnímají vzdělání jako perspektivní pro budoucnost. Respondenti z řad sociálních pracovníků také potvrdili, že romské děti jsou do bývalých zvláštních škol často umisťovány na žádost rodičů. Dále se shodují v tom, že řešením by byly přípravné ročníky a to především pro děti, které nenavštěvovali mateřskou školu. V rozhovorech a diskuzi práce jsou uvedeny postřehy a zkušenosti respondentů, se kterými se během výkonu svého povoláni setkávají. Z uskutečněných rozhovorů je možné usuzovat, že i přes úsilí státu o edukaci romských žáků v hlavním vzdělávacím proudu, se stále nedaří toto předsevzetí zcela naplňovat. Respondenti usuzují, že chyba není na straně státu, ale na rodičích romských dětí, kteří nejsou schopni svoje děti připravit na školní docházku. Závěr práce konstatuje, že diskriminace romské menšiny v ČR je závažným problémem, který ovšem nespočívá jen v systémové chybě státu, ale i na straně romských občanů. Bez osvěty, vzájemného respektu obou stran a multikulturního pochopení se tento problém bude nadále prohlubovat.
Výuka žáků na prvním stupni základní školy k ochraně obyvatelstva v zóně havarijního plánování Jaderné elektrárny Temelín
ZUNT, Josef
Téma diplomové práce: "Výuka žáků na prvním stupni základní školy k ochraně obyvatelstva v zóně havarijního plánování Jaderné elektrárny Temelín". Bylo zvoleno pro zpracování celistvého pohledu na danou problematiku výuky žáků prvních stupňů základních škol. V úvodu své diplomové práce uvádím stručnou historii ochrany obyvatelstva, probírané učivo základních škol na prvním stupni a platnou legislativu v oblasti ochrany člověka za mimořádných událostí. Cíle této práce jsou dva. První je zjištění informovanosti žactva základních škol o případných opatřeních v zóně havarijního plánování. Druhý je návrh na zlepšení výuky problematiky ochrany člověka za mimořádné události. Hypotéza zní: Provádění výuky o ochraně obyvatelstva v zóně havarijního plánování Jaderné elektrárny Temelín odpovídá požadavkům stanovených ochranou obyvatelstva. Zaměřil jsem se na sběr dat a informací, které se touto problematikou zaobírají. Zkoumaný soubor tvoří pátý ročník základních škol, který je obrazem vědomostí celého prvního stupně, který byl podroben statistickému šetření Výsledky tohoto šetření jsou obrazem informovanosti prvních stupňů základních škol v zóně havarijního plánování jaderné elektrárny Temelín a zároveň podkladem pro případné zlepšení Z výsledků dotazníkového průzkumu je zjevné, že informovanost žáků, která by měla být, je velice odlišná. Nejsou rozdíly jen v konkrétních otázkách u jednotných žáků, ale liší se i vědomosti prověřovaných škol. Hlavním zjištěním průzkumu je, že poměrná část žactva neovládá problematiku první pomoci, např. jaká je frekvence stlačení hrudníku dospělého člověka při nepřímé srdeční masáži. Žáci často neví, jakým tónem zní siréna při mimořádné události a co mají dělat při jejím spuštění. Tyto problémy jsem ve své práci vyřešil návrhem na zlepšení informovanosti žáků, tedy: Zavedení samostatného předmětu, kvalitní výuka pro učitele, kvalitní výukové materiály, širší zapojení právnických a podnikajících fyzických osob, užší spolupráce s Českou školní inspekcí ČR. Přínos této práce vidím zejména ve výsledcích průzkumu, že stále je co zlepšovat a nejlepší je investovat právě do tohoto tématu již na základních školách. Práce shrnuje problematiku informovanosti žáků prvních stupňů v zóně HP JETE a navrhuje případná opatření. Je obrazem vědomostí žáků, zde se nacházejících a jejich nevelkých znalostí a zaměřuje se na jejich informovanost, osvětu a případnou nápravu.
Smysl a význam patentové ochrany
LANG, Aleš
Diplomová práce zobecňuje a popisuje komplexní právně-technický systém týkající se duševního vlastnictví, zejména patentové ochrany. Hlavní důraz je kladen na vysvětlení smyslu a významu systému patentové ochrany, aby jej bylo možno přiblížit veřejnosti, učitelům a především žákům 2. stupně základních škol.
Role středisek výchovné péče v rámci prevence rizikového chování
ŘÍHÁČKOVÁ, Věra
Cílem bakalářské práce bylo vypracování preventivního programu pro konkrétní základní školu, reagující na její aktuální situaci a oblast rizikového chování ve městě. Základní škola se nachází v obvyklém městě, kde je průměrná sociální úroveň. Škola stojí v klidné čtvrti a slouží dětem z celého města a okolních vesnic. Je dobře materiálně zajištěna a žáci se v ní proto cítí dobře. Jelikož se už v minulosti zde šikana objevila, vypracovala jsem preventivní program proti šikaně pro šestý ročník základní školy. Šestý ročník sem si vybrala proto, že je jednou z nejrizikovějších skupin na základní škole. Většinou do něj přicházejí žáci noví a vznikají zde třídy atletické, ve kterých mají žáci sklony k sebeprosazování se, a ti málo úspěšní či naopak velmi úspěšní se mohou stát obětí šikany. Hlavním cílem programu je, aby žáci uměli mezi sebou komunikovat a měli ve svém třídním pedagogovi oporu. Preventivní program je dlouhodobý a komplexní. Do programu byly zvoleny aktivity (hry) seznamovací, komunikační, na utužování vztahů, morální, pohybové a zábavné. Všechny zvolené hry měly za cíl dosáhnout kladného vztahu mezi žáky, aby uměli spolu komunikovat a řešit různé problémy. Žáci by měli mít ve svém třídním učiteli oporu, proto by se do dění her měl zapojovat i on. Hodnocení preventivního programu probíhá průběžně a závěrečně pedagogy i žáky. Průběžné hodnocení je zakomponováno do třídnických hodin, kde žáci odpovídají na dané otázky a jednou za 2 měsíce metodik prevence realizuje s žáky sociometrii. Dále pedagog celý rok žáky sleduje a při výskytu problému ve třídě začne s třídou pracovat. Závěrečné hodnocení probíhá na konci školního roku, kdy si žáci zahrají hru na komunikaci a řešení různých problémů a díky tomu pedagog zjistí, zda byl či nebyl preventivní program účinný. Celý vypracovaný preventivní program byl nabídnut základní škole, pro kterou byl vypracován.
Postoje začínajících pedagogů
NETRVALOVÁ, Lucie
Diplomová práce se zabývá osobností a postoji začínajících pedagogů, konkrétně pedagogů volného času působících ve školních družinách a pedagogů působících na prvním stupni základních škol v Plzeňském kraji. V práci jsou rozebírány základní termíny, týkající se pedagogů a pedagogů volného času, požadavky na ně a jejich postoje. Z teoretických poznatků vznikly požadavky na kvalitativní výzkum, který byl proveden prostřednictvím interview. Ve vlastním výzkumu jsou analyzovány postoje začínajících pedagogů v Plzeňském kraji, rozdíly vyplývající z polohy základních škol a školních družin a rozdíly mezi pedagogy prvního stupně základních škol a pedagogy volného času ze školních družin. V závěru práce jsou prezentovány výsledky výzkumu, kdy byly zaznamenány značné rozdíly mezi začínajícími pedagogy základních škol a školních družin. Značnou roli při ovlivňování postojů začínajících pedagogů hraje prostředí, kde působí a také přístup vedení škol.
Panteon heraldických figur jako cesta k logotypu
MACOUN, Ondřej
Anotace Ve své práci se věnuji heraldice jako vědě dvou světů. V první části je představena ve své historizující funkci. Je zde stručně vymezen její původ, vývoj a význam pro současnou společnost spolu s hlavními pravidly pro tvorbu znaků jakožto heraldických artefaktů. V další části je popis heraldiky jakožto specifického druhu výtvarného umění s jasně stanoveným řádem. Součástí práce je také konvolut deseti kresebných prací s tématem heraldických figur, které vycházejí z heraldické tradice, ale svým zpracováním se blíží své modernější podobě ve formě logotypů. Jejich popis a postup práce je obsažen v praktické části spolu s návrhem využití heraldiky jako inspiračního zdroje pro výuku výtvarné výchovy na druhém stupni základních škol.
Pasivní a aktivní kouření a jeho prevence u žáků na ZŠ
TOŠNEROVÁ, Jana
Tato bakalářská práce nese název Pasivní a aktivní kouření a jeho prevence u žáků na ZŠ. Je rozdělena do několika částí, z nichž jednu tvoří podrobný popis vzniku pasivního kouření, další částí je rozbor dopadů a zdravotních následků na lidský organizmus vlivem aktivního a pasivního kouření, rozdílů mezi nimi a v neposlední řadě také přehled látek obsažených v cigaretovém dýmu. Pasivní kouření v dnešní době patří mezi nejrozšířenější globální společenské problémy a vůbec nejohroženější skupinou mezi všemi pasivními kuřáky jsou děti žijící v domácnosti s aktivními kuřáky. Děti, které navštěvují pravidelně základní školu, jsou další velmi specifickou skupinou. Aktivní kouření je totiž na základních školách velmi rozšířeným jevem a proto se v této bakalářské diplomové práci podrobně hovoří o prevenci kouření, jejím významu a možnostech. Poslední částí práce je tedy výzkum realizovaný na vzorce 80 respondentů žáků ZŠ, zkoumá se v něm jejich věk, rodinné zázemí a především zkušenost s kouřením a znalost jeho negativních dopadů na zdraví. Součástí výzkumu je i rozhovor s metodikem prevence na vybrané škole, z něhož se dozvídáme, jak velkou roli při prevenci kouření dětí sehrává škola a rodina. Závěr představuje podrobný rozbor získaných informací a výsledků.
Problematika primární prevence ve školním prostředí
KRČMÁŘOVÁ, Petra
Bakalářská práce se zabývá problematikou primární prevence sociálně patologických jevů, které bezprostředně ohrožují nejen školní prostředí, ale také okolí. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část je zaměřena na obecnou charakteristiku prevence a sociálně patologických jevů. Praktická část je zpracována pomocí dotazníků, které jsou určeny pro žáky 9. tříd příslušné základní školy a kraje, kde jsem zjišťovala problematiku primární prevence. Výsledky jsou zpracovány v počítačovém programu - Microsoft Excel a vyjádřeny pomocí grafů. Zajímavostí této práce by bylo zkusit provést tento výzkum i na střední škole.
Prevence šikany na základních školách v regionu Prachatice
PSUTKA, Jan
Problematika šikany, která v sobě skrývá fyzické i psychické omezování či týrání jedince v kolektivu, je v současné době velmi aktuálním tématem. Vzhledem k tomu, že pracuji jako komisař služby kriminální policie a vyšetřování, zaměřil jsem svou pozornost na prevenci šikany na základních školách v regionu Prachatice a využil tak svých znalostí a zkušeností z praxe. Opíral jsem se samozřejmě také o teoretické poznatky řady odborníků publikujících k tomuto tématu. Tyto obecné poznatky o šikaně jsem představil v teoretickém oddíle. Cílem mé práce bylo popsat spolupráci základních škol v regionu Prachatice s Policií České republiky při prevenci šikany mezi dětmi ve škole. V rámci kvalitativního výzkumu jsem se zaměřil na metodu dotazování a jako techniku použil polostrukturovaný rozhovor. Můj výběrový soubor tvořilo 30 metodiků prevence, kteří působí na základních školách v prachatickém regionu. Výzkum byl realizován v období únor - březen 2012. Výsledky výzkumu potvrdily, že v regionu Prachatice pravidelně žádají základní školy Policii České republiky o spolupráci při prevenci šikany mezi dětmi ve škole, neboť považují tuto spolupráci za efektivní a s jejich poskytovanými službami jsou spokojeny. Podle některých respondentů je přesto do budoucna potřeba, aby policie zlepšila informovanost o svých možnostech v otázkách prevence a aby byla také se školami v častějším kontaktu, když je zapotřebí plnit i další úkoly v preventivní oblasti. Školy by uvítaly pomoc policie nejen při zpracování minimálního preventivního programu, ale i při vzniku speciálního programu proti šikaně, neboť jsou si vědomi přínosu policie v této věci. Dále je potřeba vytvořit společnou preventivní strategii škol a policie. Navrhuji, aby se další výzkum zaměřil na zjištění, zda by tato doporučená preventivní opatření měla v praxi vliv na minimalizaci problému šikany mezi dětmi ve škole.
Preventivní program proti šikaně na základní škole
JURKOVÁ, Ivana
Ve své bakalářské práci se zabývám preventivním programem proti šikaně na základní škole. Cílem bylo na základě studia odborné literatury a analýzy současného stavu dané školy vypracovat školní program proti šikaně pro tuto základní školu. Práce je rozdělena do třech kapitol. Nejprve se věnuji objasnění pojmů, jako je šikana a šikanování, dále charakterizuji její aktéry a následky, které u nich mohou vzniknout. V následující kapitole se zaměřuji na prevenci šikany, kterou nejprve vymezím, a následně představím některé metody a formy prevence. Součástí kapitoly jsou instituce, orgány v systému prevence šikany, které poskytují pomoc v případě prevence nebo již šikany vzniklé. V poslední kapitole je obsahem školní program proti šikanování, jeho charakteristika, předpoklady k fungování, diagnostika žáků a evaluace preventivních programů. Na základě prostudovaných odborných informačních zdrojů a analýzy současné situace dané základní školy je poslední částí této bakalářské práce mnou vytvořený škoní program proti šikaně pro tuto konkrétní základní školu. Program obsahuje třináct klíčových komponent, potřebných pro jeho funkčnost. Preventivní program následně poskytnu předem vybrané základní škole.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 453 záznamů.   začátekpředchozí429 - 438dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.