Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 39 záznamů.  začátekpředchozí30 - 39  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Služby Nízkoprahového zařízení pro děti a mládež Srdíčko - Jiloro z pohledu cílové skupiny
LEVÁ, Monika
Děti vyrůstající v dysfunkčních rodinách, ve kterých se jim nedostává potřebně zaměřené výchovné péče a výchovných vzorů, jsou i v moderní době. Důvodů, proč se dítě dostává na okraj zájmů rodičů, dokonce stále přibývá. Tyto děti bývají více vystaveny rizikovým faktorům, protože jim chybí ochrana a edukační vzor. Společnost se tyto děti a mladistvé snaží podporovat sociálními službami, poskytovanými v nízkoprahových zařízeních. V teoretické části je komplexně představena problematika těchto nízkoprahových zařízení pro děti a mládež (dále jen NZDM), která je přehledně členěna do kapitol představující legislativní ukotvení NZDM, jeho pravidla a standardy. Představena je také historie NZDM, která se v ČR od 90. let dynamicky rozvíjela až do současné podoby, která je součástí další kapitoly. Dále jsou popsány principy NZDM, vnitřní pravidla poskytovaných služeb, pracovníci a jejich osobnostní dispozice, vzdělání a etické normy. Služby a činnosti NZDM, které jsou především poradenského a preventivního charakteru. Poslední kapitola přibližuje cílovou skupinu, která je ovlivněna vnitřními činiteli, tedy především vývojovou psychologií potencionálních klientů, a činiteli vnějšími, kterými jsou socializační činitelé. Další část práce se zabývá metodologií výzkumu, která představuje cíle práce, výzkumné otázky, popis výzkumné metody, jednotku zkoumání, dotazovací techniku a techniku sběru dat. Výzkum je postaven na kvalitativním přístupu, ve kterém byl pomocí fixace dat zjišťován pohled cílové skupiny na služby NZDM Srdíčko - Jiloro, pracovníků a některých rodičů klientů zařízení. Prvním cílem práce bylo zjistit, zda a jaký význam mají pro klienty služby NZDM Srdíčko - Jiloro. Druhým cílem bylo zjistit, jak probíhá práce s klientem (např. kontaktní práce, práce s výchovnou situací, motivační rozhovory, práce s drogovou problematikou). V rámci empirické části práce jsou představena data, která byla seskupena pomocí trsů do následujících výsledků: NZDM Srdíčko - Jiloro má v oblasti Okružní svou nezastupitelnou úlohu. Klienti si ale neuvědomují, že by je NZDM nějak ovlivňovalo a mělo pro ně zvláštní význam. I přesto, že služby, které bezplatně užívají, nepovažují za podstatné, navštěvují klub každý den a touží po prodloužení otevírací doby. Nevyužívají žádné jiné alternativy pro trávení svého volného času. V klubu je tak denně až 40 klientů a pouhé 2 pracovnice. Klienti nepřiznávají své problémy, s ničím prý pomoc nepotřebují, výhody spatřují v tom, že se s nimi pracovnice učí, vypracovávají s nimi úkoly a vysvětlují jim školní látku. Dále si uvědomují pouze využívání volnočasových programů a dílen. Pracovnice i uvedené informace v evidenci a výkazu služeb a činností, dokazují, že klienti problémy mají. Mnohdy velice závažné a nabídka sociálních služeb na Okružní má své důležité místo. Pracovnice poskytují především poradenství, situační intervence, preventivní, výchovné a pedagogické programy, kontakt s institucemi ve prospěch uživatele, práci s blízkými osobami atd. Profesionálové v NZDM i Sanační a aktivizační službě Sasanka pracují s celými rodinami a snaží se jim nabízet komplexní podporu a pomoc. Pracovnice se stávají průvodci a rádci dětí a mladistvých, vedou je k pozitivním změnám a na klienty mají především socializační a edukační vliv. Práce s klienty na Okružní probíhá poněkud hektičtěji než v jiných NZDM. Pracovnice chtějí služby nabídnout maximálnímu množství klientů při nedostatečné personální a časové dotaci. Na případovou práci tak nezbývá mnoho času. Volnočasové aktivity probíhají běžným způsobem, práce s dětmi a mládeží v sociálně vyloučené oblasti ale vyžaduje specifické profesionální a lidské postoje a přístupy. Kvůli nedostatečným personálním zdrojům se pracovnice musí přizpůsobovat vynucenému negativnímu trendu a služby poskytovat spíše kvantitativně než kvalitativně. I přesto pracovnice kooperují s dalšími organizacemi a rodinami ve prospěch klientů.
Postoje romských adolescentů k zakládání manželství a rodiny
HAMERNÍKOVÁ, Petra
Bakalářská práce pojednává o romských adolescentech, jejich vnímání manželství a rodiny a o jejich představách o budoucím rodinném životě. Je členěna na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části je popsána tradiční romská rodina s odkazem na historii. Dále je vymezen způsob uzavírání sňatků v romských rodinách, výběr partnera, rodičovství a také současné trendy a změny v uspořádání romských rodin. Praktická část je věnována kvalitativnímu výzkumu, který byl proveden polostrukturovanými rozhovory s osmi romskými adolescenty. Cílem výzkumného šetření bylo zachytit a popsat, jaké postoje zaujímají romští adolescenti k zakládání manželství a rodiny, tedy jakou životní hodnotu pro ně rodina představuje.
Edukační proces zaměřený na hygienické návyky romských dětí.
LUKEŠOVÁ, Renata
Edukační proces zaměřený na hygienické jávaky romských dětí Název této diplomové práce zní: Edukační proces zaměřený na hygienické návyky romských dětí. Téma této diplomové práce se může mnohým lidem zdát poněkud kontroverzní nebo snad odvážné. Za jistých okolností jím však skutečně je. V dnešní době ho ale naopak můžeme považovat za velmi užitečné a aktuální. Zvláště pro zdravotníky. Právě u nás, v České Republice patří romská populace mezi nejpočetnější minoritu. Ze zdravotního hlediska jsme se zaměřili na hygienu romských dětí. Pro tuto práci bylo stanoveno celkem 5 cílů a z nich se odvíjejících 5 výzkumných otázek. Prvním cílem bylo zjistit, co si občané romské populace ve věku do 15-ti let představují pod pojmem hygiena. Druhým cílem bylo zjistit, kdo poskytl informace o způsobu provádění hygieny romským osobám ve věku do 15-ti let. Dalším, v pořadí třetím cílem, bylo zjistit míru účasti rodičů v péči o hygienu romských dětí ve věku do 15-ti let. Čtvrtým cílem naší práce bylo zjistit, jak provádí hygienu romští občané ve věku do 15-ti let. A protože součástí této diplomové práce byla i aplikace individuálních edukačních plánů v oblasti hygieny konkrétním respondentům, poslední cíl zněl: Zjistit změnu v hygienické péči po zavedení individuálního edukačního plánu u osob romské národnosti ve věku do 15-ti let. Na základě těchto cílů bylo stanoveno 5 výzkumných otázek. První otázka zněla: Co si občané romské populace ve věku do 15-ti let představují pod pojmem hygiena? Druhá otázka: kdo poskytuje informace o způsobu provádění hygieny romským osobám ve věku do 15-ti let? Třetí otázka: Do jaké míry se podílejí rodiče na hygieně romských dětí ve věku do 15-ti let? Čtvrtá otázka: Jak provádí hygienu romští občané ve věku do 15-ti let? Pátá otázka: K jaké změně v hygienické péči došlo po zavedení individuálního edukačního plánu u osob romské národnosti ve věku do 15-ti let? Výzkum byl proveden ve třech etapách. V první etapě byly pomocí nestandardizovaného rozhovoru shromážděny informace o hygienických návycích. Ve druhé etapě byly vytvořeny a aplikovány individuální edukační plány, na téma hygiena, vybraným respondentům. Ve třetí etapě byla provedena kontrolní návštěva, pro zjištění změn v hygienické péči na základě proběhlé edukace. Všechny cíle byly splněny a výzkumné otázky zodpovězeny. Jak je všeobecně známo, děti jsou v romských rodinách považovány za velké štěstí a oproti českým rodinám je jejich počet několikanásobně vyšší. Vzhledem k tomu, že romská populace patří v ČR mezi nejrozšířenější minoritu, bylo na místě, zjistit, způsob péče o jejich zdraví, v níž hraje hygiena nezastupitelnou roli.
Projev romské sounáležitosti v péči o staré a nemocné členy rodiny
BÍSKOVÁ, Lucie
Práce se zabývá projevem romské sounáležitosti v péči o staré a nemocné členy rodiny. Teoretická část popisuje základní momenty romské historie, etnické charakteristiky Romů, jejich základní hodnoty a tradiční způsob života, především v rodině. Zaměřuje se na sounáležitost mezi Romy a popisuje příspěvek na péči, na kterém se tato sounáležitost ve velké míře projevuje. Praktická část popisuje romskou sounáležitost v projevu péče o staré a nemocné členy rodiny a tuto skutečnost dokladuje na poskytování péče v rámci příspěvku na péči. Zaměřuje se na občany romského etnika z Prachaticka, kteří pobírají příspěvek na péči. Tito lidé kvůli svému nepříznivému zdravotnímu stavu vyžadují pomoc jiné osoby nebo sociální služby nabízené různými organizacemi. V případě uvedeného výzkumného vzorku je pomoc zajišťována tradičně rodinou.
School motivation of the Gypsy learners
Krotká, Lenka ; Hadj Moussová, Zuzana (vedoucí práce) ; Trnka, Jan (oponent)
Cílem závěrečné práce bylo analyzovat a potvrdit či vyvrátit krátkodobou orientaci Romů a prostřednictvím uskutečněného výzkumu poskytnout obraz školní motivace romských žáků. Práce je rozdělena do čtyř kapitol. Obsahuje 2 obrázky, 1 mapu, 2 tabulky, 30 grafů a 3 přílohy. První kapitola je věnovaná objasnění teoretických základů motivace. V další části se charakterizuje perspektivní orientace, její teoretické východiska, charakteristiky a komponenty. Třetí kapitola pojednává o Romském etniku a podává základní obraz o jeho historii, romské rodině, vývoji vzdělávání, jako i o současném stavu vzdělanosti. Závěrečná výzkumná část se věnuje prezentaci výsledků výzkumu a interpretaci získaných údajů. Poukazuje na jednoznačnou krátkodobou orientaci v některých otázkách a zároveň projevy perspektivní orientace části respondentů v jiných. Vyvrací hypotézu o nezájmu romských žáků studovat na vysoké škole.
Příčiny a projevy trestné činnosti romských dětí a mládeže v okrese České Budějovice
SCHMIDT, Roman
Příčiny a projevy trestné činnosti romských dětí a mládeže v okrese České Budějovice ABSTRAKT Bakalářská práce se zabývá výchovou romských dětí a mládeže z několika hledisek, která by mohla ovlivňovat jejich jednání a to v oblasti páchání trestných činů. V práci je rozebrána výchova romských dětí ze strany rodiny, spoluvrstevníků a třídního kolektivu. Dále je zde nastíněno i to, zda má vliv na tuto patologickou činnost i bydlení v sociálně vyloučených lokalitách. V této práci jsem použil kvantitativní výzkum, kdy bylo použito metod sekundární analýzy dat. Následně jsem provedl kategorizaci výzkumného problému. Z provedených analýz bylo zjištěno, že velký vliv na páchání trestné činnosti romských dětí a mládeže mají spoluvrstevníci a to i z řad neromské mládeže. V několika případech se trestné činnosti dopouští se sourozencem. Nebylo výjimkou, že trestné činnosti se dopouští opakovaně. Výzkum ukázal, že trestné činnosti se dopouští převážně chlapci. Ve svém výzkumu jsem použil vyšetřovací spisy, jedná se o dokumenty obsahující informace, které se jen těžko získávají, a proto mohou pomoci k získání přehledu o sociálních problémech romského obyvatelstva a to především dětí a mládeže. Získané informace mohou využít jak sociální pracovníci, tak i jiné složky státní správy pro svoji činnost při řešení romských otázek se zaměřením na výchovu a zařazení romských dětí do majoritní společnosti. Velký význam má i řešení bydlení v sociálně vyloučených lokalitách, jenž má taktéž vliv na trestnou činnost romských dětí a mládeže. Jedno z řešení může být účast příhraničních měst a obcí, které by měli vytipovat objekty pro rekonstrukci a tak začlenit romské obyvatele do kulturního, pracovního a sociálního procesu majoritní společnosti.
Policie ČR a problematika menšin ve společnosti
PATČ, Antonín
Tématem bakalářské práce je problematika menšin ve společnosti v České republice v souvislosti s činností Policie České republiky v této oblasti. Cílem této práce je zjistit v rámci Jihočeského kraje, jaké jsou oficiální aktivity Policie ČR ve vztahu k menšinám. Dále pak zjistit, jak jsou vnímáni příslušníci menšin ze strany policistů, představit strategie Policie České republiky pro svou práci ve vztahu k menšinám a další projekty a činnosti Policie ČR, ve vztahu k menšinám. Ve stati práce se věnuji základní terminologii týkající se problematiky národnostních menšin, mezinárodní legislativě a legislativě České republiky týkající se problematiky menšin. Dále se budu zabývat úkoly policie ve vztahu k menšinám, přijímáním příslušníků menšin k Policii ČR, strategiemi pro práci Policie ČR ve vztahu k menšinám, institutem styčného důstojníka a jeho pracovní skupinou. V další části práce se orientačním průzkumem pokusím zjistit, jak policisté vnímají příslušníky menšin. Průzkum byl proveden formou rozhovoru na základě připravené osnovy s policisty, kteří pracují v okrese Český Krumlov. Práce může posloužit jako obecný přehled problematiky menšin ve společnosti ve vztahu k Policii ČR a jako přehled činnosti Policie ČR v této oblasti, dále může být využita k přijetí opatření ke zlepšení vztahů mezi Policií ČR a příslušníky menšin a k lepší komunikaci mezi zúčastněnými stranami.
Práce s romskou mládeží v nízkoprahových zařízeních v Českých Budějovicích
HRUBÝ, Filip
Práce je zaměřena na specifika Romů, metodiku práce s romskou mládeží a její využití v českobudějovických nízkoprahových zařízeních pro děti a mládež.. První kapitola objasňuje, kdo to jsou Romové, jejich původ a stručnou historii. Druhá část charakterizuje specifika romského etnika a bariéry v jejich integraci do společnosti. Ve třetí kapitole jsou popsány klíčové prvky práce s romskou mládeží. Čtvrtá část práce je praktická a snaží se nastínit užívání této metodiky v praxi. Vychází z šetření pomocí dotazníků. Dotazníky vyplňovali pracovníci nízkoprahových zařízení pro děti a mládež v Českých Budějovicích, kteří s Romy přímo pracují.
Mimoškolní vzdělávání a integrace osob ze znevýhodněných sociálních skupin, se zaměřením na romskou minoritu na Táborsku.
ŘEHÁKOVÁ, Lenka
Česká republika patří k zemím mající značně vysoké nejenom absolutní, ale také relativní množství romské populace, která tak představuje jednu z nejpočetnějších menšin. Přesto žije velká část příslušníků tohoto etnika na samém okraji společnosti. Za hlavní příčinu tíživé situace této menšiny je považována nízká úroveň vzdělání a z ní vyplývající vysoká nezaměstnanost a závislost na sociálních dávkách. V této oblasti se nejvýrazněji uplatňují nejrůznější neziskové organizace, které se zaměřují na vzdělávání a následnou integraci této skupiny, kterou můžeme z pohledu přístupu k vzdělání považovat za znevýhodněnou. Cílem této bakalářské práce bylo zmapovat síť organizací zabývajících se romsku problematikou a porovnat tyto organizace na základě jejich úspěšnosti v získávání finančních prostředků. Šlo mi především o srovnání úspěšnosti romské a neromské organizace v získávání grantů a dotací. Dále jsem chtěla zjistit jaká je obeznámenost potencionálních klientů {--} Romů s existencí, těchto organizací. V souladu s cílem byly stanoveny dvě hlavní hypotézy. První hypotéza předpokládala, že romské organizace jsou méně úspěšné v získávání finančních zdrojů. Druhá hypotéza předpokládala, že romská komunita v Táboře není dostatečně obeznámena s existencí organizací, zabývajících se romskou otázkou. K ověření první hypotézy jsem použila metodu sekundární analýzy dokumentů, a to především výročních zpráv vybraných organizací a výsledků dotačních řízení. metodu dotazování. Za účelem testování druhé hypotézy, byly provedeny 2 kvantitativní výzkumy metodou dotazování technikou řízeného rozhovoru, pro které byly vytvořeny dvě struktury řízeného rozhovoru (viz. příloha 1, 2), které byly konstruované pro potřeby této bakalářské práce. Tento výzkum probíhal od 23.1. 2008 do 11.4. 2008. Doplňující metodou, kterou jsem v mé práci použila byla metoda dotazování formou dotazníku (viz. příloha 3). Dotazníkové šetření probíhalo v únoru roku 2008. Výsledky výzkumu potvrdily, že romská organizace je v získávání finančních prostředků formou dotací méně úspěšná než obě organizace neromské. V posuzovaném období dosáhlo sdružení Verdan z vybraných organizací nejnižších dotačních příjmů a jeho procentuelní úspěšnost byla u všech oslovených poskytovatelů dotací nižší než u organizací neromských. Druhá hypotéza nebyla potvrzena. Nadpoloviční počet respondentů z obou výzkumných souborů potvrdil, že zná nejméně jednu organizaci, která se zabývá romskou problematikou. Není tedy pravdou, že romská menšina na Táborsku je málo obeznámena s existencí organizací, jejichž služby může využívat. Z mých studií dále vyplynula další důležitá zjištění, která jsou podrobně rozvedena v diskusní části této práce. Vzhledem k tomu, že se touto problematikou na území města Tábora doposud nikdo nezabýval, domnívám se, že by její výsledky mohly být přínosné pro organizace, které poskytují služby romské komunitě v Táboře. K naplnění tohoto cíle proto budu svou práci prezentovat na webových stránkách města Tábora.
Dětská tvořivost
HYBRANTOVÁ, Jana
Kresba, malba i modelování patří mezi typické projevy a způsoby vyjadřování dítěte. Pomocí výtvarného projevu dítěte lze pozorovat příležitost emocionálního, intelektuálního, fyzického, perceptivního, estetického, sociálního a kreativního růstu. Předmětem mého zkoumání je v této práci kreativita {--} tvořivost. Práce pojednává o otázkách psychologie tvořivosti a výkladu základních pojmů této vědní disciplíny. Na tento blok je navázáno charakteristikou jednotlivých stádií dětské výtvarné tvorby a charakteristikou vývojových stádií tvořivých činností v dětství. V závěru práce jsou uvedeny různé výtvarné techniky pro rozvoj tvořivosti dítěte využité v arteterapeutickém procesu s dětmi, které při volnočasových aktivitách navštěvují výtvarné hodiny. Je zachycen začátek a průběh arteterapeutického působení a charakterizován výtvarný projev vybraných dětí z otevřené skupiny.Kresba, malba i modelování patří mezi typické projevy a způsoby vyjadřování dítěte. Pomocí výtvarného projevu dítěte lze pozorovat příležitost emocionálního, intelektuálního, fyzického, perceptivního, estetického, sociálního a kreativního růstu. Předmětem mého zkoumání je v této práci kreativita {--} tvořivost. Práce pojednává o otázkách psychologie tvořivosti a výkladu základních pojmů této vědní disciplíny. Na tento blok je navázáno charakteristikou jednotlivých stádií dětské výtvarné tvorby a charakteristikou vývojových stádií tvořivých činností v dětství. V závěru práce jsou uvedeny různé výtvarné techniky pro rozvoj tvořivosti dítěte využité v arteterapeutickém procesu s dětmi, které při volnočasových aktivitách navštěvují výtvarné hodiny. Je zachycen začátek a průběh arteterapeutického působení a charakterizován výtvarný projev vybraných dětí z otevřené skupiny.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 39 záznamů.   začátekpředchozí30 - 39  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.