Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 45 záznamů.  začátekpředchozí26 - 35další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
F.M. Dostojevskij: Idiot" - kostýmní výprava
Tavelová, Helena ; VOHLÍDALOVÁ, Ivana (vedoucí práce) ; ZBOŘILOVÁ, Jana (oponent)
Diplomová práce F. M. Dostojevskij: Idiot se zabývá životem autora s akcentem na jeho tvorbu, jež je neustále aktuální, neboť popisuje stále živá témata týkající se života člověka. Práce se také zabývá problémy, jež jsou klíčové k pochopení F. M. Dostojevského a jeho vnímání světa a pojednává o předchozím zinscenování této hry v Čechách se zaměřením na dílo režiséra Miroslava Krobota. Tato práce však předně předkládá podrobnou analýzu Dostojevského díla Idiot a podrobnou analýzu jednotlivých dramatických postav s fokusem na jejich vnitřní procesy a vzájemné vztahy, které jsou následně vyjádřené v kostýmu.
Alternativy a nové cesty kostýmního výtvarnictví
Rybáková, Simona ; MATÁSEK, Petr (vedoucí práce) ; PTÁČKOVÁ, Věra (oponent)
Tato práce se snaží ukázat kostýmní výtvarnictví jako zásadní umělecký obor současnosti, který ve své emancipační snaze překračuje hranici umění užitého, pouhé dekorace. Zachycuje některá jeho specifika a přesahy do jednotlivých oblastí umění a otevírá kapitoly, které jsem považovala ve vztahu k tématu za signifikantní. Linie práce prochází od profesního pohledu aktivního kostýmního výtvarníka přes zkušenost pedagogickou, až po kurátorsky organizační. Tedy na základě původního odborného vzdělání s akcentem především na výtvarný způsob vyjadřování s nadstavbou praxe a empirie, posiluje tento základ o teoreticko analitickou schopnost. Ta je dokumentována především rozsáhlou reflexí výstavy Extremní kostým na PQ 2011. Důležitá linie práce je slovník pojmů, který je velmi proměnlivý a v neustálém vývoji. Převažující tendence je nacházet takové termíny, které jsou sdělné obecně a mohou i laikům pomoci porozumět oboru, který je pro veřejnost velmi atraktivní, najde li se vhodná forma a způsob prezentace. Vedle pojmů, i nová témata reflektující kostým a jeho vývoj ve vzájemných vztazích jako např.: kostým jako performance, nahota jako (a) kostým, událost (event) a akt oblékání, instalace a kostým, světlo a kostým, technologie a kostým, doplňují tento pohled.Témat, které se během šesti let postupně otevřely je mnoho a někdy souvisí zdánlivě. Některé sahají do oblastí, které se navzájem propojují a ovlivňují. Proto jsou příklady vybraných postupů někdy používány opakovaně, v komparativní, nebo ilustrativní roli. Celou prací v hlavní linii prostupuje především hledání nových cest, postupů a materiálů v tvorbě kostýmu a jeho emancipace. Vedle toho neméně důležitá role kostýmu v etapě akční scénografie a její ozvuky stejně jako postmoderna 80.let, která je zásadním východiskem ve směřování mé vlastní tvorby. V kontrastu k určité přebujelosti a hypertrofovanosti této tvorby stojí koncepty neokázalého kostýmu, zachycující také malý výsek specifika tvorby filmové.Módní přehlídka jako show se všemi složkami dramatického díla ? performance se dotýká i témat konzumních a sociologických a s tím spojená remodelace a recyklace kostýmu, která má blízkou souvislost s ekonomickým a ekologickým aspektem.S emancipační snahou souvisí prezentace oboru směrem k veřejnosti, formou výstav, akcí a workshopů a jeho dokumentace pro budoucnost. Technologický boom v kostýmní tvorbě je zaznamenán především skrze světelný kostým a wearables a s tím související výzkum materiálů a práce realizátorů výtvarných ideí tvůrců.Nedílnou součástí je i slovník alternativních materiálů používaných v kostýmní tvorbě a rozsáhlá bibliografie
Martin Sherman: "Bent" (Teplouš) - komplexní scénografické řešení divadelní hry a filmového díla
Čačko, Jozef Hugo ; DUŠEK, Jan (vedoucí práce) ; DAVID, Milan (oponent)
Práce sa zaoberá komplexným spracovaním inscenácie vo všetkých podstatných zložkách potrebných k vzniku inscenácie. Opisom a rozborom už vzniknutých inscenácií v Amerike, problematikou homosexuality a jej prevádzania do výtvarných zložiek a dramatických situácií, režijnou stavbou a tvorbou konkrétnych obrazov a historických prameňov dôležitých pre uchopenie témy. Posledná časť je venovaná celistvému konceptu inscenácie po scénografickej a kostýmovej stránke, vnímania hudby, nálad a konkrétnych obrazov.
William Shakespeare: "Titus Andronicus" - komplexní scénografické řešení
Lippertová, Dominika ; DAVID, Milan (vedoucí práce) ; GLOGR, Karel (oponent)
Práce se zabývá scénografickým zpracováním a koncepcí Shakespearova divadelního díla Titus Andronicus. Kromě historického a teoretického nastínění doby a vzniku hry práce rozebírá některé české a zahraniční inscenace tohoto díla z hlediska koncepční a výtvarné stránky. Dále se práce věnuje komplexnímu rozboru vlastního scénografického konceptu a výtvarného řešení. Okrajově se text dotýká charakterizace stěžejních postav a kostýmního zpracování. Cílem práce je přiblížit výtvarné zpracování konkrétní divadelní hry a popsat procesy hledání vlastního osobitého výtvarného řešení. Práce není pouze historickým rozborem, jedná se především o subjektivní pohled na danou problematiku, který má čtenáři přiblížit konkrétní scénografické zpracování hry.
Macbeth
Podara, Eleni ; DUŠEK, Jan (vedoucí práce) ; KORČÁK, Jakub (oponent)
This thesis documents the stage and costume design process for the production of W. Shakespeare?s Macbeth as produced by the Prague Shakespeare Company. The Production was performed in Divadlo Kolowrat, from November 7th 2013 until the 22nd of November 2013. In addition, the production traveled to Houston, Texas at Main Street Theater Company?s Rice Village theatre. It played there from 27th of February until the 9th of March 2014. This thesis includes an analysis of the play and the characters and outlines in detail the design process and the execution of the design. Conclusions about all aspects of this process are provided.
NABUCCO
Song, Gi Hye ; ZÁBRODSKÁ, Dana (vedoucí práce) ; DUŠEK, Jan (oponent)
Abstrakt Tématem mé magisterské práce je operní dílo Nabucco od Giussepe Verdiho, které bylo napsáno okolo roku 1842 v italském Miláně v La Scala theatre. Práce je dělena na dvě hlavní části, a to na teoretickou a praktickou. V teoretické se částečně zabývám životopisem Verdiho s nahlédnutím do kulturně-historického pozadí doby vzniku Nabucca. Dále je zde popsáno historické pozadí doby, kdy skutečně došlo k babylonskému zajetí, což je hlavním tématem opery Nabucco. V závěru této kapitoly je srovnán historický aspekt Itálie s Koreou, obě totiž byly podřízeny nadvládě jiných mocností, což je důležitým faktem především pro nejslavnější árii opery Nabucco, "Va Pensiero sull' ali doroate". Dále byl proveden rozbor tří různých světových inscenací této opery, jež mohli diváci vidět v průběhu posledních dvou let. První z nich je pojetí Royal Opera House v Covent-Garden v Londýně, jež v roce 2013 spolupracovalo s milánským Teatro alla Scala, které v sobě skloubí abstraktní moderní operu s minimalistickou scénou a kostýmy. Druhá inscenace byla zpracována Vlaamse Opera v Gripping theatre v Antwerpách v Belgii v roce 2013 a značně se svým pojetím liší od londýnské verzi Nabucca - je velice současná a moderní, dokonce vypadá jako muzikál a odráží soudobé problémy ve světě. Třetí inscenace je zpracování Washington National Opera v Kennedy Center z roku 2012, které se zcela soustředilo na klasickou historickou operu, což vyniká především ve srovnání s předchozími dvěma zcela experimentálními nastudováními. Washingtonská opera byla dostatečně dekorativní a megalomanská rozsahem rekvizit i luxusními kostýmy. Z těchto různých tří oper by mohla být kreativně realizována tato stará historická opera Nabucco. Naštěstí dokážu o kreativním realizování této opery přemýšlet bez jakýchkoli limitů. Ve druhé, praktické, části této práce se věnuji hlavnímu konceptu postav v opeře Nabucco. Tady jsem se inspirovala, z jakých dob a jakých stylů se v konkrétních nastudováních vychází. Navíc se toto historické pozadí odráží i na kostýmech. Nejdůležitější prvek ve srovnání s ostatními operami je ten, že proti sobě stojí dva velké národy, a to národ Židů a Babyloňanů. Snažila jsem se proto, aby byl zachován jejich specifický národní styl. A do toho byl dodán historický babylonský charakter kostýmů. Hlavní můj koncept je kombinovat staré historické prvky se současnými moderními aspekty kostýmů. U Babyloňanů se vyskytují částečně zlaté luxusní kostýmy, což je inspirováno historickými památkami. Např. Ištařinou Bránou, která se restauruje v Berlíně v muzeu Pergamon. S tím souvisí současné uniformy amerických vojáků se štítem. Hlavní postava Nabucco a jeho dvě dcery mají vypadat jako protipólné charaktery, takže Abigaile je mocná charismatická silná žena a naopak Fenena je docela skromná a puristická. A Zachariáš a Ismael reprezetují typický židovdský styl i vzhled. Tak rozhodně všeobecný koncept Nabucco slouží současnému a historickému pohledu a nadtím dodatečně vnáší dramatický prvek do této opery.
Význam scénografie v divadle hraném dětmi
Čmelíková, Barbora ; VOSTÁREK, Karel (vedoucí práce) ; MARUŠÁK, Radek (oponent)
Tato diplomová práce je teoretickou úvahou nad scénografií v divadle hraném dětmi opírající se o příklady z praxe. Potvrzuje, že scénografie je úzce provázána s dramaturgickou i režijní složkou celého tvůrčího procesu a je plnohodnotnou částí přípravy konkrétní inscenace. Analyzuje divadelní prostor, vzájemné vazby mezi jevištěm a hledištěm, různá prostředí, jednotlivé scénografické prvky a vnější činitele, kteří tvorbu scénografie v divadle hraném dětmi ovlivňují. Práce dokládá, že z těchto činitelů nejvíce určující jsou specifika dané skupiny a osobnost vedoucího. Dále práce zkoumá, jak technické a materiální podmínky ovlivňují tvorbu scénografie inscenace. Dochází k závěru, že omezené podmínky sice kladou do cesty divadelnímu projektu a scénografii zvláště jisté překážky, ale ty jsou pouze výzvou k hledání kreativního řešení.
Georges Bizet: Carmen - komplexní scénografický projekt
Březinová, Dorota ; GLOGR, Karel (vedoucí práce) ; DUŠEK, Jan (oponent)
Téma, kterým se zabývám v mé bakalářské práci, je opera George Bizeta Carmen a její scénografické řešení. Popisuji zde svoji cestu k pochopení tohoto díla a doby, kdy vzniklo, i k poznání dobových reálií. Okrajově se dotýkám témat, která jsou s dílem úzce spjata, jako je historie koridy, tanec flamengo , ale i obyčeje romské kultury. Snažila jsem se dopídit, čím a jak se stala tato opera přes počáteční neúspěch tak uznávanou a dodnes hranou při velkém zájmu diváků. Hledala jsem hranu, kdy dílo překračuje hranici průměrnosti. Na vybraných inscenacích přibližuji jak vývoj vnímání tohoto díla, tak i vizuální změny výtvarného řešení a jejich význam pro moderní scénografii. V části srovnání výtvarného řešení předních zahraničních scén uvádím Roayl opera house CoventGared 1989, La Scalla 2006 a Staatsoper Unterden Liden 2006. Moje studie se týkala i ztvárnění Carmen na české scéně výtvarníky Koláře a Tröstera pod režií Kašlíka. Nad otázkou, zda obnovit či modernizovat dílo, jsem přemýšlela při každém kroku. Nakonec jsem se rozhodla pro aktualizaci a myslím, že je to tak správně.
Edward Bond: Moře - komplexní kostýmní projekt
Błaszczyk, Dominika ; ZBOŘILOVÁ, Jana (vedoucí práce) ; VOHLÍDALOVÁ, Ivana (oponent)
První kapitola mé diplomové práce obsahuje informace o Edwardu Bondovi nejen z chronologického hlediska života a tvorby, ale i v navázanosti na jeho jednotlivé umělecké aktivity. V průzkumu zdůrazňuji důležitou roli Bonda při zrušení cenzury v britském divadle. V druhé části nahlížím na pojem "cool dramatika" a využívám komentářů významných tvůrců 90. let vypovídajících o Bondově autoritě. Dále líčím svůj pohled na brutální dramata a jejich vliv. Třetí část se zabývá Mořem, jeho vznikem, historickými souvislostmi a hlavní problematikou z Bondovy perspektivy. Zde se také věnuji shrnutí a rozboru textu, nejen z hlediska dějového, ale z pohledu vlastní interpretační analýzy. Tato část obsahuje rovněž seznam světových inscenací a teoretický rozbor dvou představení z českého prostředí. Srovnávám režijní koncepce, pojetí prostoru a kostýmu. Čtvrtá, praktická část je v mé práci stěžejní, vyjadřuje myšlenkovou a výtvarnou koncepci, a také obhajobu mého pojetí. Je rozdělena do několika kapitol. Na začátku představuji svá klíčová interpretační témata, podrobně zkoumám jednotlivé otázky a vysvětluji, jakým způsobem se promítají do mé práce. Poukazuji na historické pozadí a rozbory předních myslitelů. Dále představuji výtvarné inspirační zdroje, které určují vizuální stránku mé práce. Po nich přicházím k detailnímu popisu vlastního výtvarného řešení. Podrobně analyzuji jednotlivé dramatické postavy, jejich vývoj a vzájemné vztahy. Popisuji kostýmy a věnuji se jejich konkrétním kvalitám jako jsou materiál, barva, silueta, pohyb, historické prvky, které dokládám obrazovou přílohou. Následně mne zajímá hledaní prostoru dramatického dějství, jeho celkové vnímání a řešení jednotlivých scén. Vysvětluji každou scénickou situaci a její vyznění je podloženo fotodokumentací. Úvod a závěr obsahují otevírající a finální teze a reflektují práci v obecnější rovině. Práci uzavírám poděkováním a seznamem použitých pramenů.
Georges Bizet: Carmen - komplexní scénografický projekt
Suchá, Klára ; GLOGR, Karel (vedoucí práce) ; DUŠEK, Jan (oponent)
Ve své bakalářské práci zpracovávám komplexní scénografické řešení opery Georges Bizeta, Carmen. Věnuji se historickému kontextu v době vzniku, stručným životopisem Georgese Bizeta shrnuji fakta, která měla na vznik opery Carmen vliv, a jaké byly prvotní reakce, mezi ty se řadí i kapitola o Fridrichu Nietzschem a jeho vnímání tehdejší hudební scény v Evropě. V analýze světových uvedení Carmen, jsem se zaměřila na současné produkce z Berlína, New Yorku a Barcelony. V inspiračních zdrojích jmenuji pro mou koncepci zásadní zkušenosti se současným vizuálním vnímáním, zabývám se polemikou válečného a módního prostředí z hlediska fotografie. Z těchto zdrojů vyplývá má scénografická a kostýmní koncepce, která je popsána a zdokumentována v obrazových přílohách.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 45 záznamů.   začátekpředchozí26 - 35další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.