Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 256 záznamů.  začátekpředchozí235 - 244dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
"...a musí umět jezdit především na koni a pak až na gramatice." Šlechtic a kůň v 19. a na počátku 20. století.
KRAMPEROVÁ, Petra
Předkládaná diplomová práce si klade za cíl přiblížení jednoho z typických projevů šlechtického života - tedy jezdectví a dostihového sportu - na konkrétním příkladě primogenitury a pro doplnění i sekundogenitury rodu Schwarzenbergů v 19. a na počátku 20. století. Za základní zdroje informací byly použity fondy šlechtických velkostatků, prameny osobní povahy a v neposlední řadě také prameny ikonografické. První část práce se zbývá chovem koní na šlechtických velkostatcích. Přibližuje organizaci chovu koní ve schwarzenberských hřebčínech, chovaná plemena koní a osvětluje účely, k nimž byla tato zvířata chována. Především si ale klade otázku, do jaké míry šlechtic sám podílel na organizaci chovu koní a jaký měl k těmto tvorům osobní vztah. Druhý oddíl detailněji přibližuje některé činnosti, jež urozencům přinášely zábavu a potěšení - především dostihy, jezdecký sport, karusely a stranou nezůstaly ani hony a lovecká zábava. Všechny tyto činnosti byly výsadou vyšších vrstev ale i přes to v 19. století velmi ovlivňovaly i ostatní vrstvy společnosti a staly se tak základem pro moderní jezdecký sport jak jej známe dnes. Poslední oddíl je věnován koním ve spojitosti s uměním. Toto ušlechtilé zvíře bylo od pradávna múzou umělců a symbolem ušlechtilosti, elegance, rychlosti a síly. Ve sbírkách hradů a zámků dodnes nacházíme velké množství portrétů koní (ať už se svým šlechtickým majitelem nebo bez něj) a jezdeckých scén. Umělecky bylo také zpracováno samotné vybavení pro koně ? postroje, sáně či kočáry. I toto vybavení mohlo být vystavováno jako umělecké dílo v rodinných galeriích či alespoň dotvářelo historizující atmosféru velkolepých zimních jízdáren.
VÝCHOVA K VÝTVARNÉMU UMĚNÍ SE ZAMĚŘENÍM NA OSOBNOSTI MALÍŘSKÉ TVORBY
LEBAROVÁ, Anastazija
Bakalářskou práci jsem pojala jako výtvarný projekt. V teoretické části se věnuji pojmům a oblastem výtvarné výchovy, z kterých vycházím při tvorbě mého výtvarného projektu. Charakterizuji výtvarně projektovou metodu. Uvádím základní rozlišení výtvarně projevových typů žáků, stručnou charakteristiku staršího školního věku dětí, kterým je projekt určen. V souvislosti s psychickým vývojem tohoto období se zmiňuji o krizi dětského výtvarného projevu, která ve vývoji výtvarného projevu dítěte nastává. Na závěr podávám základní informace o malířích, které jsem pro výtvarný projekt vybrala. V praktické části uvádím samotný výtvarný projekt, který je rozepsán na 11 výtvarných činností, vztahujících se k pěti vybraným malířským osobnostem. Jednotlivé náměty výtvarných činností jsou inspirovány tvorbou a způsobem práce uvedených malířů a mají skrze vlastní prožitek dětí rozvíjet vztah k výtvarnému umění.
Mosty. Autorské zpracování motivu spojení dvou břehů.
KŘÍHOVÁ, Marie
Tato diplomová práce popisuje motiv spojení dvou břehů z několika vybraných hledisek podstatných pro celistvé pojetí tématu. Teoretická část je věnována symbolickému a filosofickému významu motivu mostu, kterým je provázána postupně celá práce. Zaměřuje se na genezi architektury mostu společně se společenskohistorickým pozadím. Následně se zabývá zobrazováním námětu mostu v dějinách výtvarné kultury. Praktická část realizuje pomocí prostorové tvorby subjektivní pojetí motivu z hlediska symboliky zakódované ve zjednodušené mostní konstrukci, umístěné v iluzivním prostoru prázdnoty, umožňující vzájemné spojení.
Surrealistická skupina Ra a její literárně-výtvarné působení v letech 1936 - 1948
SVOBODA, Tomáš
Bakalářská práce popisuje vznik, působení a rozpad surrealistické skupiny Ra primárně v letech 1936 - 1948, jejíž představitelé jsou známí především jako mladší surrealisté. Nejprve v krátkosti představím starší generaci (Skupina surrealistů v ČSR), která pro mladé autory znamenala jistý odrazový bod. Formace Ra ho však překlenula a dále se věnovala tvorbě jako individuální, samostatně fungující celek. Zaměřím se jak na společnou aktivitu skupiny, ve které se prolínaly literární a výtvarné projevy, tak na jednotlivé členy a jejich díla, obohacující československý surrealismus ve zmíněném období.
Dimenze výtvarného umění ve školní výuce náboženství
BLAŽEK IŇOVÁ, Veronika
Tato práce se zabývá hledáním možností spojení výtvarného umění se světem náboženství, které objevuje v jejich společné řeči symbolů a obrazných vyjádření. Tyto skutečnosti mohou být následně umístěny do náboženské výchovy. Základnímu teoretickému vymezení těchto oborů se věnuje první kapitola, která zároveň naznačuje principy, které určují směr dalšího postupu. Druhá kapitola představuje reflexi mezioborové spolupráce společenských věd, které jevy náboženství a umění hodnotí ze svých rozdílných oborových hledisek. Jedná se zejména o tyto oblasti: antropologie, sociologie, psychologie a teologie. Otázce zkušenosti s uměním a náboženské zkušenosti, a jejich vzájemným souvislostem se věnuje třetí kapitola. Ve čtvrté kapitole se tato práce věnuje otázce symbolu, jeho možnému užití v náboženství a v umění, a rozvíjí také pojednání o znaku ve výtvarném umění a o metafoře v biblických textech. Tento celek uzavírá zhodnocení jednotlivých metod, které mohou být uplatněny při práci s obrazem v náboženské výuce. Jsou to: didaktika korelace, didaktika symbolu, didaktika biblického textu a obrazu či interpretace symbolu, které jsou doplněny o nový pohled programu ?Filosofie pro děti?. Tyto uvedené didaktické a metodické teorie jsou uplatněny v modelovém návrhu pro možnou aplikaci ve výuce náboženství.
Kůň a výtvarné umění
Veselá, Barbora ; Musilová, Helena (vedoucí práce) ; Šimlová, Štěpánka (oponent)
Práce se zabývá především vztahem mezi koněm a současným výtvarným uměním. Důraz je kladem na symbolické významy, které se v kultuře utvářely v průběhu dějin. Proto je na úvod zařazena kapitola, která stručně mapuje vývoj této tématiky v dějinách. Hlavní část práce pojednává o konkrétních dílech dvaceti současných umělců, kde jsou díla interpretována a porovnávána.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 256 záznamů.   začátekpředchozí235 - 244dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.