National Repository of Grey Literature 50 records found  beginprevious21 - 30nextend  jump to record: Search took 0.00 seconds. 
Simulation models of electric drive vehicles
Bílý, Lukáš ; Huzlík, Rostislav (referee) ; Havlíková, Marie (advisor)
The work deals with creating a DC electric motor drive. The model is composed of electrical power from the engine model and transistor pulse converter load, which are joined together and completed the anchor and regulate the flow control engine speed. Great attention was paid to the determination of losses in the load drive electric vehicles and create a model of electric power load. The real work was verified by an experimental model of an electric vehicle Car4 the available parameters.
Design and Optimization of High-Torque Ferrite Assisted Synchronous Reluctance Motor
Knebl, Ladislav ; Rafajdus,, Pavol (referee) ; DUŠEK,, Jiří (referee) ; Vítek, Ondřej (advisor)
Vysokomomentový asistovaný synchronní reluktanční motor může být, soudě podle nízkého počtu publikovaných článků, stále považován za relativně málo prozkoumané téma výzkumu. Tato ale i další výhody, jako nízká výrobní cena a vysoká hustota výkonu poutají pozornost výzkumných pracovníků. Navzdory tomu, že tento druh motoru je zajímavější z pohledu konvenčních nebo vysokootáčkových aplikací, tak se i trakční aplikace dostávají do popředí s tím, jak jsou objevovány vlastnosti tohoto motoru. Tato práce se zaměřuje na návrh tohoto typu motoru pro pohon lodi, který je navržen aby dosahoval vysokého momentu při nízkých otáčkách. Aplikace je definována výkonem 55 kW při 150 otáčkách za minutu a použitím levných feritových magnetů s cílem nízké ceny motoru. Návrh motoru je úzce propojen s optimalizačními algoritmy aby bylo dosaženo co nejlepšího výkonu v daném objemu stroje. Navzdory tomu, že návrh samotný je velice zajímavým tématem, tak práce deklaruje další teze, které jsou rovněž zajímavé a důležité. Vzhledem k tomu, že je práce zaměřena i na optimalizaci, tak prvním cílem práce je porovnání různých optimalizačních metod. V této práci jsou nejenom že různé druhy optimalizačních algoritmů, samoorganizující migrující algoritmus a genetický algoritmus, porovnány, ale jsou zde porovnány i různé optimalizační metody. Metoda založená na definování preferenčního vektoru a ideální multi-objektivní metody jsou v rovněž v této práci srovnány. Tyto algoritmy jsou srovnány v případě více optimalizovaných parametrů. Dalším scénářem pro porovnání ideálních multi-objektivních algoritmů je ten s menším počtem parametrů. Posledním cílem práce je laboratorní měření navrženého optimalizovaného stroje, které rovněž představuje další set výzev v této práci, které jsou diskutovány v poslední kapitole této práce.
Design of interior permanent magnet synchronous motor
Žák, Ondřej ; Mach, Martin (referee) ; Vítek, Ondřej (advisor)
The thesis describes problematics of synchronous motor with permanent magnets. The design is provided by analytic and empiric procedures. The great accent is placed on the description of the magnetic circuit of the motor. The finite element method analysis of designed motor is performed subsequently. The main target of this thesis is to find the way, how the ferrite permanent magnet should be used in synchronous motor.
Design of cooling of electrical machines for production machines and systems
Vaněrková, Tereza ; Vlach, Radek (referee) ; Huzlík, Rostislav (advisor)
The aim of this thesis is to design the water-cooling system for a synchronous motor with an output of 10kW. The power loss was analytically determinated. For the initial water-cooling system and for two design proposals, thermal models were calculated in Ansys. The same boundary conditions were set for all three models. Then the analysis results of the temperature distribution on the machine surface and in the slots were compared. The comparison also includes the economical cost of the production and service of the machine. Then the production documentation was created, consisting of the assembly drawings and a simplified technological process.
Scalar versus vector control of synchronous motors
Hořava, Jan ; Szabó, István (referee) ; Hubík, Vladimír (advisor)
This work deals with the basic theory of the problem of scalar and vector control of synchronous motors and sequently comparing both methods. The basic theory of synchronous machines concerning their construction is described in the opening chapters and some selected characteristics are mentioned.
Energy Efficient Control of Drives with Synchronous Machines
Szymanik, Marek ; Kozubík, Michal (referee) ; Václavek, Pavel (advisor)
The paper presents a mathematical description of a permanent magnet synchronous moto including losses and its vector control. The paper compares the control of the d component of the current to zero with the control using loss optimization and the efficiency under the given control is compared. The simulation is performed on two variants of the PMSM.
Design and Optimization of High-Torque Ferrite Assisted Synchronous Reluctance Motor
Knebl, Ladislav ; Rafajdus,, Pavol (referee) ; DUŠEK,, Jiří (referee) ; Vítek, Ondřej (advisor)
Vysokomomentový asistovaný synchronní reluktanční motor může být, soudě podle nízkého počtu publikovaných článků, stále považován za relativně málo prozkoumané téma výzkumu. Tato ale i další výhody, jako nízká výrobní cena a vysoká hustota výkonu poutají pozornost výzkumných pracovníků. Navzdory tomu, že tento druh motoru je zajímavější z pohledu konvenčních nebo vysokootáčkových aplikací, tak se i trakční aplikace dostávají do popředí s tím, jak jsou objevovány vlastnosti tohoto motoru. Tato práce se zaměřuje na návrh tohoto typu motoru pro pohon lodi, který je navržen aby dosahoval vysokého momentu při nízkých otáčkách. Aplikace je definována výkonem 55 kW při 150 otáčkách za minutu a použitím levných feritových magnetů s cílem nízké ceny motoru. Návrh motoru je úzce propojen s optimalizačními algoritmy aby bylo dosaženo co nejlepšího výkonu v daném objemu stroje. Navzdory tomu, že návrh samotný je velice zajímavým tématem, tak práce deklaruje další teze, které jsou rovněž zajímavé a důležité. Vzhledem k tomu, že je práce zaměřena i na optimalizaci, tak prvním cílem práce je porovnání různých optimalizačních metod. V této práci jsou nejenom že různé druhy optimalizačních algoritmů, samoorganizující migrující algoritmus a genetický algoritmus, porovnány, ale jsou zde porovnány i různé optimalizační metody. Metoda založená na definování preferenčního vektoru a ideální multi-objektivní metody jsou v rovněž v této práci srovnány. Tyto algoritmy jsou srovnány v případě více optimalizovaných parametrů. Dalším scénářem pro porovnání ideálních multi-objektivních algoritmů je ten s menším počtem parametrů. Posledním cílem práce je laboratorní měření navrženého optimalizovaného stroje, které rovněž představuje další set výzev v této práci, které jsou diskutovány v poslední kapitole této práce.
Linear motor modeling and identification
Cimburek, Václav ; Veselý, Libor (referee) ; Václavek, Pavel (advisor)
This bachelor’s thesis deals with the creation of a model of a synchronous linear motor with permanent magnets, parameter identification and model visualization. The model includes variable inductances of d and q windings and variable motor force constant. A cascade control using P and PI controllers and dynamic decoupling is implemented to control the model. The whole system is simulated in the Simulink environment. In conclusion are evaluated the factors that may cause inaccuracies and improvements that could be done.
Sensorless control of AC motors on STM32 platform
Soviš, Jiří ; Veselý, Libor (referee) ; Pohl, Lukáš (advisor)
The thesis is focused on the issue of sensorless vector control of a synchronous motor with permanent magnets in the low-speed range. In the first part, there is a brief description of the synchronous motor and the necessary transformations for the application of vector control. This is followed by the overview of sensorless methods for position estimation by injecting a high-frequency harmonic signal. The practical part is devoted to the implementation of a control algorithm to develop kit STM32NUCLEO-L476RG, which is preceded by the identification of all engine parameters. As part of the implementation, a structure including current, speed and position control was designed. The functionality and robustness of the settings have been successfully tested due to the different inertia and load.
Design of cooling of electrical machines for production machines and systems
Vaněrková, Tereza ; Vlach, Radek (referee) ; Huzlík, Rostislav (advisor)
The aim of this thesis is to design the water-cooling system for a synchronous motor with an output of 10kW. The power loss was analytically determinated. For the initial water-cooling system and for two design proposals, thermal models were calculated in Ansys. The same boundary conditions were set for all three models. Then the analysis results of the temperature distribution on the machine surface and in the slots were compared. The comparison also includes the economical cost of the production and service of the machine. Then the production documentation was created, consisting of the assembly drawings and a simplified technological process.

National Repository of Grey Literature : 50 records found   beginprevious21 - 30nextend  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.