Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 207 záznamů.  začátekpředchozí196 - 205další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Možnost sportovního vyžití osob s postižením v Praze
SOSNOVÁ, Eva
Bakalářská práce se ve své teoretické části zabývá celkovou charakteristikou a rozdělením zdravotních postižení. Cílem práce je vyhledání a zmapování možností pohybového vyžití osob se zdravotním postižením v Praze, zejména je-li dostatečná nabídka organizovaného sportu. Užší pohled je věnován sportovním aktivitám zrakově postižených, jejich klasifikačnímu systému a druhům sportů, které mohou provozovat. Praktická část následně zkoumá možnosti sportovního vyžití zrakově postižených osob ve sportovních klubech na území hl. m. Prahy. Pro lepší orientaci a pochopení jsou graficky zhodnoceny různé podmínky a výsledky výzkumu, které názornou a spočitatelnou formou ukazují poměrně přesný stav v možnostech a struktuře sportovního vyžití zrakově postiženým občanů.
Ošetřovatelská péče o nemocné s diabetes mellitus, s těžkým zrakovým postižením, léčených inzulínovou pumpou
NOVÁKOVÁ, Kateřina
Problematika onemocnění diabetes mellitus je velmi častým tématem, právě z důvodů, že diabetes řadíme mezi nejčastější onemocnění dospělého i dětského věku. Diabetes provází lidstvo několik staletí, a dlouhodobý výzkum v léčbě diabetu přinesl v posledních letech značné změny. Od původní léčby, kterou pamatují ještě naši prarodiče, pomocí kovových jehel a kovových stříkaček, přes jednorázové stříkačky s integrovanou jehlou, léčbu inzulínovými pery, se stává obrovským převratem v léčbě diabetu, inzulínová pumpa. V dnešní době je na léčbu inzulínovou pumpou převáděno čím dál více diabetiků a stává se i rutinou v práci kvalifikovaných diabetologických sester. Právě kvalifikované diabetologické sestry mají v rukou zvládnutí specifik ošetřovatelské péče u diabetiků, během edukace při převádění na léčbu inzulínovou pumpou. Jednou nejčastější indikací k zavedení léčby inzulínovou pumpou je pozdní komplikace diabetu ? diabetická retinopatie. Zrakové postižení způsobené vlivem diabetické retinopatie znamená pro diabetika značné omezení při činnostech, které mohou být problémem pro člověka bez zrakového deficitu. Tato problematika mne proto inspirovala ke zpracování mé bakalářské práce s názvem: ?Ošetřovatelská péče o nemocné s diabetes mellitus, s těžkým zrakovým postižením, léčených inzulínovou pumpou.? V teoretické části se zabýváme kompletní problematikou onemocnění diabetes mellitus. Shrnuje ve stručnosti definice a historii onemocnění, příčiny vzniku a klinický obraz diabetu s komplikacemi, zaměřuje se i na léčbu diabetu. Podrobněji se v práci zabýváme problematikou diabetické retinopatie, zrakovým postižením, léčbou inzulínovou pumpou a specifiky ošetřovatelské péče související právě s léčbou inzulínovou pumpou. Praktická část je zaměřena na zvolené cíle a výzkumné otázky. Výzkumný soubor tvoří šest respondentů, diabetiků s těžkým zrakovým postižením, léčených inzulínovou pumpou. S respondenty byly vedeny hloubkové polostandardizované rozhovory, doplněné pozorováním respondentů při zvládání manipulace s inzulínovou pumpou. Pro všechny respondenty byly vytvořeny okruhy otázek vztahující se ke stanoveným cílům a výzkumným otázkám. Rozhovory byly zpracovány do kazuistik, údaje z výzkumů pak do výstupních tabulek. Pozorování respondentů při zvládání manipulace s inzulínovou pumpou byly zaznamenány do předem zhotoveného pozorovacího archu. Výstupní data byla použita při vyvozování závěrů a zpracování doporučení pro diabetologické sestry k poskytování ošetřovatelské péče u diabetiků s těžkým zrakovým postižením při zahájení léčby inzulínovou pumpou. Závěr práce shrnuje získaná data z rozhovorů s respondenty a z pozorování respondentů při zvládání manipulace s inzulínovou pumpou a doporučení možných postupů při problémech vzniklých při poskytování ošetřovatelské péče u těžce zrakově postižených diabetiků léčených inzulínovou pumpou. Tuto bakalářskou práci je možné využít jako výukový materiál budoucích zdravotníků ? studentů středních, vyšších i vysokých škol se zdravotním zaměřením. Použita může být i jako materiál ke zvýšení informovanosti všeobecných sester pracujících nejen v nemocničních zařízeních, ale i pro externí sestry z agentur domácí péče na veřejných seminářích pro všeobecné sestry.
Životní styl člověka se zdravotním postižením
KOSTLIVÁ, Hana
Práce s názvem "Životní styl člověka se zdravotním postižením" se zabývá kvalitou života a má za cíl zmapovat možné rozdíly v subjektivním vnímání kvality života zrakově postižených jedinců a jedinců bez tohoto postižení. Zrakové postižení přináší v různých životních oblastech řadu obtíží. Mezi nejzávažnější patří poznávání okolního světa, manipulace s předměty, pohyb v prostoru, ale také snížení možnosti získat zaměstnání a sociální izolace. Každý však pojem kvality života prezentuje jiným způsobem a to na základě rozdílnosti hodnot a potřeb, které člověk uznává. V teoretické části práce se zabývám pojmoslovím zrakového postižení, anatomií a fyziologií zrakového orgánu, typy zrakových vad. Popisuji charakteristiky jednotlivých skupin zrakově postižených osob, jejich pracovních uplatnění a uvádím možnosti využití kompenzačních pomůcek. V neposlední řadě se zmiňuji o kvalitě života těchto osob s výše uvedeným handicapem. V praktické části práce jsem na základě metody dotazování zjišťovala, jak osoby se zrakovým postižením a osoby bez tohoto postižení vnímají kvalitu svého života, zdraví a zbývající oblasti života. Dílčím cílem bylo porovnat kvalitu života těchto dvou sledovaných skupin. Díky informacím, získaných jak od osob se zrakovým postižením, tak od osob bez zrakové vady, mohla být pozornost věnována možným změnám v názorech obou sledovaných skupin a tak provedena komparativní analýza sběru dat. Výzkum byl prováděn v Blatné, ve Strakonicích, v Českých Budějovicích a v Praze. Pro zjištění informací jsem zvolila techniku dotazníků, tedy kvantitativní výzkum. Výzkumný soubor byl sestaven z 31, tj. 56 % respondentů bez zrakové vady a druhý soubor z 24, tj. 44 % respondentů, kteří mají zjištěný typ zrakového postižení. Výsledky výzkumu byly zpracovány v grafech. Na základě výzkumu jsem zjistila, že není rozdíl mezi kvalitou života zrakově postižených a kvalitou života jedinců bez tohoto postižení. Spokojenost v konkrétních oblastech života, tj. zdraví, vztahů, volného času, sociální, profesní a finanční se mezi sledovanými skupinami neliší. Ukázalo se, že respondenti jsou nejvíce spokojeni v oblasti volného času a vztahů, naopak nespokojeni v oblasti zdraví a financí.
Význam výpočetní techniky v procesu edukace žáků a studentů se zrakovým postižením
PRÁZDNÁ, Radka
Disertační práce je tématicky zaměřena na problematiku informačních a komunikačních technologií v kontextu vzdělávání a jejího významu pro následnou kvalitu života jedinců s postižením zraku. Text poukazuje na nutnost vybavení žáků a studentů se zrakovým postižením nejen standardním objemem vědomostí, ale i specifickými a sociálními kompetencemi, které budou nástrojem kompenzace jejich zrakového znevýhodnění. Praktická část práce má za cíl zjistit specifika v procesu edukace výpočetní techniky žáků a studentů se zrakovým postižením a provést komparaci získaných údajů s výsledky šetření mezi majoritní populací žáků a studentů. Tyto skutečnosti byly šetřeny kvantitativním postupem za použití techniky dotazníku a vyhodnoceny postupy frekvenční statistiky a hypotézy ověřovány testem nezávislosti chí-kvadrát. Výzkumné šetření bylo též zaměřeno na cílovou skupinu rodičů žáků s postižením zraku a jejich pedagogy. U těchto cílových skupin byly zjišťovány a komparovány významné faktory ovlivňující optimalizaci celého edukačního procesu. Na základě sebraných dat a jejich statistického vyhodnocení se podařila prokázat významná souvislost mezi úrovní dosažených kompetencí z oblasti IKT a stupněm zrakového postižení. výsledky empirické části též poukazují, že vzdělávání žáků s postižením zraku v hlavním vzdělávacím proudu stále dosahuje značných rezerv v porovnání s edukačním procesem v základních školách speciálních pro žáky se ZP. Teoretickou část disertační práce tvoří tři kapitoly, které pojmově a věcně vymezují problém. Úvodní kapitola se v teoretické rovině věnuje zrakovému postižení a jedinci s tímto typem znevýhodnění. Druhá kapitola předkládá systém edukace žáků a studentů s postižením zraku a závěrečná kapitola práce se věnuje informačním a komunikačním technologiím, jako nástroji kompenzace informačního deficitu jedinců s postižením zraku. Na základě výsledků disertační práce budou ve spolupráci s SPC (Speciálně pedagogické centrum) v Č. Budějovicích vytvořena metodická doporučení pro optimalizaci tvorby specifických kompetencí u žáků s postižením zraku vzdělávaných v hlavním vzdělávacím proudu. Teoretickým výstupem budou studijní materiály pro studijní obor speciální pedagogika na ZSF-JU.
Typy tyflopedických a tyflopedicky využitelných pomůcek
ZETKOVÁ, Bohumila
Tato práce s názvem {\clqq}Typy tyflopedických a tyflopedicky využitelných pomůcek`` je zaměřena na problematiku zrakově znevýhodněných osob. V teoretické části mé bakalářské práce se zmiňuji o anatomii zrakového ústrojí, oftalmopedii, zrakovém postižení, příčinách zrakového postižení, zrakových vadách a úrazech oka. Nemohla jsem také opomenout organizace zabývající se zrakově znevýhodněnými občany a legislativu, která přímo souvisí s danou problematikou. Již z názvu bakalářské práce vyplývá úzké zaměření pouze na okruh umožňujících, zkvalitňujících a nahrazujících pomůcek. Pomocí metody dotazování a technikou sběru dat dotazníku mělo být odpovězeno na tuto základní hypotézu: Využitelnost elektronických pomůcek pro zrakově znevýhodněné je vzhledem k jejich finanční a jiné náročnosti přiměřená stavu dnešní společnosti. Celkový počet respondentů jenž se zapojili do výzkumu je 48, přičemž všichni pocházejí z Jihočeského regionu. Cílem mého snažení bylo zmapovat četnost užívání různorodých druhů tyflopedických pomůcek, jejich využití a také dostupnost pro zrakově znevýhodněné v Jihočeském regionu. V dotazníkovém šetření bylo respondentům předloženo 14 otázek a dvě podotázky, z čehož první tři byly stratifikační a zbylé otázky se týkaly možného využití různých typů tyflopedických pomůcek. Po srovnání všech výsledků jsem zjistila, že se mi hypotéza, kterou jsem si stanovila, potvrdila. Ale domnívám se, že by mělo dojít ke zvýšení příspěvků na tyto tyflopedické pomůcky, neboť cenové relace, v nichž se pomůcky pohybují, stále dosahují nemalých částek. Tato práce by mohla posloužit nejen jako studijní materiál pro studenty Zdravotně sociální fakulty, ale jako informační a ucelený materiál pro osoby, které se touto problematikou chtějí zabývat.
Problematika integrace zrakově postiženého dítěte v období předškolního a školního věku v Plzeňském kraji
JEŽKOVÁ, Martina
Integrace dětí s handicapem do tříd běžného vzdělávacího proudu se stala běžnou realitou v podmínkách českého školství. Cílem diplomové práce bylo zmapovat a objektivně poukázat na případné problémy a rizika provázející plnou integraci zrakově znevýhodněných dětí do běžného kolektivu zdravých vrstevníků. Splnění tohoto cíle jsem docílila studiem odborné literatury i zdrojů a výzkumem za použití kvalitativní a kvantitativní metody. Vlastní výzkum byl proveden za účelem zjištění, zda v Plzeňském kraji dochází k integraci žáků se zrakovým postižením a pokud ano, tak zda je integrace této skupiny žáků provázena problémy a úskalími.
Volný čas a osoby se zrakovým postižením
NOVOTNÁ, Petra
Diplomová práce se zabývá možnostmi smysluplného využívání volného času osob se zrakovým postižením. Nejprve vymezuje zrakové postižení, jeho klasifikaci či etiologii, dále poukazuje na možnosti trávení volného času v různých volnočasových aktivitách. Také popisuje instituce, které mohou osoby se zrakovým postižením integrovat. Integrace je pro osoby se zrakovým postižením důležitým mezníkem již od narození a pokračuje až do období dospělosti, kde se důležitou oblastí stává pracovní uplatnění. Celá práce je ukončena dotazníkovým šetřením, které tuto práci pouze dokresluje.
Vytvoření a ověření metodického materiálu pro posluchače oboru Výchova ke zdraví (kompenzační a rehabilitační pomůcky pro osoby se zrakovým postižením).
ŠTĚPÁNOVÁ, Zuzana
Cílem bakalářské práce je vytvoření metodického materiálu pro posluchače oboru Výchova ke zdraví. V teoretické části se zabývám zdravotním postižením, zrakovým postižením a hluchoslepotou. Ústředním tématem jsou kompenzační a rehabilitační pomůcky. Pomůcky jsou řazeny do skupin. V každé skupině je výčet jednotlivých pomůcek, vybrané pomůcky jsou podrobněji popsány. V praktické části vyhodnocuji přínos studijního materiálu pro studenty. Studijní materiál má pozitivní vliv na zlepšení znalostí, avšak zároveň analyzuji i nedostatky materiálu a zabývám se doporučením, jak jeho kvalitu zlepšit.
Využití projektové metody v mateřské škole pro zrakově postižené
BEJDÁKOVÁ, Lenka
Tato bakalářská práce se zabývá využitím projektové metody v mateřské škole pro zrakově postižené. V teoretické části bakalářské práce je charakterizována projektová metoda, její historie, znaky, hlavní kroky, klady a nedostatky. Popisuji psychomotorický vývoj dítěte se zrakovým postižením a mateřskou školu pro zrakově postižené. V praktické části je popsán vlastní projekt, vytvořený s dětmi z mateřské školy pro zrakově postižené, jeho průběh a hodnocení.
Možnosti uplatnění metody dílčího oslabení výkonu v praxi
PROKOPCOVÁ, Miloslava
Metoda dílčího oslabení výkonu rozvíjí kognitivní funkce u dětí ve všech oblastech poznávání: optické a akustické vnímání, prostorové orientace, intermodality, seriality, rozvíjí motorické schopnosti, řeč a komunikaci. Zároveň také rozvíjí sociální vztahy, morálně-etické principy a přispívá k celkovému rozvoji dětské osobnosti v předškolním a mladším školním věku. Diplomová práce je členěna do sedmi hlavních kapitol. První až třetí kapitola mimo jiné pojednává o historii metody, etiologii, klinických příznacích, výskytu, diagnostice a nápravě dílčího oslabení výkonu. Ve čtvrté kapitole je rozebrána psychologická charakteristika dětí předškolního věku. Pátá kapitola ukazuje testování dětí zrakově a sluchově postižených. Šestá kapitola reflektuje etickou problematiku práce s dětmi. Závěrečná kapitola ukazuje odborně zpracované kazuistiky.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 207 záznamů.   začátekpředchozí196 - 205další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.